Hej,
Vi köpte i november förra året ett torp byggt <1900 på torpargrund som är ventilerad på ett par ställen med tegelrör. Huset har stått kallställt de senaste 50 åren åtminstone.. I köket låg det plastmatta och i kammaren innanför köket någon slags vidrig plastmatta med vävd baksida.

När jag rev ut plastmattan i köket låg det en korkmatta under och under den gamla tidningar. Enligt datumen är korkmattan lagd hösten 1951 :)
Under tidningarna låg ett ganska fint plankgolv men med viss fukt i brädorna och lite vitt på sina ställen. Tidningarna var dock i väldigt fint skick och efter ett dygn har golvet torkat ganska bra.

i kammaren låg det under mattan masonitskivor, under dem något som ser ut som takpapp och lite tidningar (daterade 1961 här) och breda golvplank under det. Här är brädorna ordentligt fuktiga men vad jag kan se inte ruttna, skrapar man på dem så är de fina under skiten. En planka längs ytterväggen är nog relativt dålig däremot och får nog bytas.

Det är ganska breda springor mellan planken på ett ställe och där kan man se att det är ganska nära ner till ytterligare något skikt som är svårt att bestämma vad det är. Det är 10cm från golvets yta ner till detta. Skrapar man på det känns det som jord eller nåt, iaf löst material. Givet markhöjden runt huset känns det som att det mycket väl skulle kunna vara markytan men det är svårt att veta.

Jag har planerat att under våren gräva bort jorden runt grunden och lägga singel för att få bort fuktbelastningen som verkar vara rätt hög från baksidan på huset.

Min fråga är, de springor som finns i golvet, kan man "dreva" dem på nåt sätt om ni förstår vad jag menar? Det drar ganska ordentligt från dem och när jag drog på öppna spisen igår kunde man känna hur mycket luft det kom upp :)

Jag vill inte täta för att stänga in, bara stoppa det värsta draget men det ska ju se snyggt ut också...

mvh
Micke

Du har garanterat ingen som helst isolering under ditt hus . och har du endast 10 cm ner till marken så gör du rätt i att gräva och på så vis öka luftmängden under huset och då också passa på att isolera golvet. Så byggde man förr..
Du får nog lägga på en matta så länge för att stoppa draget ifrån golvet ......
Eti..

Hej, det brukar ju finnas en trossbotten under golvet som är fyllt med isoleringsmaterial. Förr användes ofta sågspån. Inte ovanligt att botten ruttnar med åren och ramlar ner, då följer isoleringen efter... Du skulle nog behöva inspektera golvet underifrån, kanske med en kamera eller liknande.

Kanske läge att pressa ner en mejsel eller ett borr och se vad det egentligen är för nåt som ligger där då. Jag ska lyfta några plankor och kolla också men man kanske kan börja så åtminstone för att avgöra om det är mark eller gamla brädor som ligger där. Den delen av huset är byggd nån gång på 1800-talet.

Du kan hitta vad som helst, kan vara vettigt att försiktigt någon list, kanske kila bort om du vill ha dem hela, för att kunna lyfta ett par brädor och kika in. Gjorde det på mitt hus, det man tror är jord, sand mm visade sig i mitt fall vara även mossa, gamla tapeter, trasor, tidningar mm som låg i en trossbotten. Passade vid återläggningen på att slå ihop golvet något. Har väl dock något ställe kvar där det är glipa på kanske en centimeter, men det får vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.