Tackar för alla bra svar och fortsätter med en ny fråga på samma tema.

Bifogar på bilden kan ni se hela kort sidan på övervåningen. Det ska delas av på mitten där utrymmet till höger om det gröna strecket ska vara ett arbetsrum och till vänster ett badrum

Emellan ska ju en skiljevägg gå (symboliserad av det gröna strecket) Dock finns det ingen regel där det gröns strecket är markerat.

Hur ska jag gå tillväga för att gipsa det blåa fältet? Kan man sätta en skiva som täcker hela blåa fältet + lite över fönsterna eller måste jag använda olika bitar och montera regel i mitten av det blåa fältet då det till vänster är ett badrum? Badkaret skall placeras just i detta hörn, i annat fall kanske det inte hade haft så stor betydelse?

• gips3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit du hade jag satt ett lager OSB på ytterväggen därefter reglat upp innerväggen och satt OSB även på denna. Därefter hade jag skruvat fast plåtvinklar i skarvarna mellan väggar och golv, väggar och tak samt mellan yttervägg och innervägg. Detta för att förhindra rörelser i skarvarna där det ju är störst risk för fuktskador. Därefter gipsar du väggarna.

MoN skrev:
Hade jag varit du hade jag satt ett lager OSB på ytterväggen därefter reglat upp innerväggen och satt OSB även på denna. Därefter hade jag skruvat fast plåtvinklar i skarvarna mellan väggar och golv, väggar och tak samt mellan yttervägg och innervägg. Detta för att förhindra rörelser i skarvarna där det ju är störst risk för fuktskador. Därefter gipsar du väggarna.
Tack för det inspelet, ingen dum ide med OSB först så kan man ju sedan sätta gips på resp sida. Dock blir väggen aningen för tjock.

Har innan för ett annat ställe i rummet försökt få tag i plåtvinklar för att fästa gipset. Fick dock beskedet av bygghandeln att det inte frågades efter längre och därför hade dom det inte. Dom tyckte man kunde sätta extra träregel istället.

Sedan för att dubbelkolla, du menar plåt i skarvarna i badrummet? I sovrummet lär väl inte det behövas?

Just det det är i badrummet det behövs.

Jag skulle fortsatt att leta efter plåtvinklarna. Här i Uppsala är det inga problem att få tag i dessa på ex. Woody. Sätter du en extra träregel får du ju inte bort rörelserna eftersom även denna kommer att röra sig pga. fukten.
Länsförsökringar uppmanar (här i Uppsala iaf.) att man ska sätta dessa plåtvinklar.

MoN skrev:
Just det det är i badrummet det behövs.

Jag skulle fortsatt att leta efter plåtvinklarna. Här i Uppsala är det inga problem att få tag i dessa på ex. Woody. Sätter du en extra träregel får du ju inte bort rörelserna eftersom även denna kommer att röra sig pga. fukten.
Länsförsökringar uppmanar (här i Uppsala iaf.) att man ska sätta dessa plåtvinklar.
Ska göra det, det roliga är att det är på Woody här i Falkenberg jag fick svaret ovan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.