Ett sätt för mig att hitta inspiration är Youtube och där finns det mycket inom träbearbetning.
Har sett en del del använder dubbelhäftande tejp för att tillfälligt sätta ihop två träbitar.
Min fråga är, är det helt "vanligt" dubbelhäftande tejp då det ser ut att det sitter bra men endå lätt att ta bort.

Min andra fråga gäller lim och har sett en del använder typ superlim när de sätter ihop träbitar.
Är det verkligen superlim de använder då det de sprutar typ vatten på ena biter och limmet på den andra.
Tänkte om det är något konstig två komponentlim eller om det som är "vatten" är något slags katalysator för limmet??

Brun maskeringstejp på båda bitarna, sen superlim på ena tejpen och en aktivator (skyndar på limmet) på sen andra. Pressa ihop.
Vill man inte spreja kemikalier eller inte har någon hemma så kan man köra bara superlim och vänta en stund.
Även känt som "the superglue trick".

Det där tipset om tejp, superlim och aktivator har jag sett flera gånger, men aldrig förstått på vilket sätt de tre sakerna är bättre än att använda dubbelhäftande tejp. En pryl, inget sprayande och man själv styr tiden.

Är det att det är ett internethack, eller finns några riktiga fördelar som jag inte fattat?

Hep Hep skrev:
Det där tipset om tejp, superlim och aktivator har jag sett flera gånger, men aldrig förstått på vilket sätt de tre sakerna är bättre än att använda dubbelhäftande tejp. En pryl, inget sprayande och man själv styr tiden.

Är det att det är ett internethack, eller finns några riktiga fördelar som jag inte fattat?
Fördelen är att maskeringstejp generellt inte sitter lika hårt efter att ha varit under press som dubbelhäftande tejp gör. Sen beror det ju på vad man ska göra som avgör vad som är bäst.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Har sett de använder enbart dubbelhäftande tejp men som sagt det ser väldigt enkelt ut att ta bort och lämnar inte något spår så man undrar lite vad det är för tejp

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fördelen är att maskeringstejp generellt inte sitter lika hårt efter att ha varit under press som dubbelhäftande tejp gör. Sen beror det ju på vad man ska göra som avgör vad som är bäst.
Då finns det alltså en skillnad. Den har säkert försvunnit på vägen när någon pladdrig amerikan drar tipset i sin top-5-lista över smarta hacks, som han kommit på (nästan) helt själv.

Angående vilken dubbelhäftande, så har Biltema en som sitter bra och är lätt att ta bort. Tyvärr har det en annan med motsatta egenskaper och jag har köpt fel åtminstone två gånger.

Det finns dubbelhäftabde tejp som ör riktigt lätt att lossa men fråga mig inte vilka det är då jag bara sett den på anerikanska youtubefilmer.
De dubbelhäftande tejperna jag testat 'hugger" direkt medan superlim utan aktivator går att justera lite. Sen har jag alltid superlim och maskeringstejp hemma så jag slipper itrycka ner en tejprulle till i tejplådan.
Enklast är bara att bara se det som ännu ett verktyg att hålla fast saker med och sedan välja det som funkar bäst/man har hemma/man kommer ihåg/som är coolast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.