Hej

Jag och frun kollar på ett hus och vi tänker nog (om vi får det) bygga ett garage på tomten. Min fråga till experterna gäller att dra trefas till garaget. Vad tror ni det skulle kosta att dra detta i marken ca 15 meter inklusive gräv? Marken är en grusväg/gång.

Svår fråga antar jag.
mvh M

Beronde på vad det är för mark. Men med en vanlig korphacka och du bara ska 30 cm ned så en heldag. Börja 9 sluta 15. Rör , band och kabel hittar du på hornbach exvis. i meterlängd.

I InsidersUnited skrev:
Beronde på vad det är för mark. Men med en vanlig korphacka och du bara ska 30 cm ned så en heldag. Börja 9 sluta 15. Rör , band och kabel hittar du på hornbach exvis. i meterlängd.
Grymt, elektrikern har inget emot att man gräver själv? Vad tror du själva eljobbet går på?

Att du gräver har jag svårt att se att en elektriker skulle motsätta sig.

Att lägga ned markrören kan denne däremot vilja göra själv. Och utifrån andra trådar så kan du nästan räkna med att elektrikern kommer vilja köpa in allt material själv.
Var bara noga med att fråga om priset på materialet först, så slipper du skriva en ny tråd liknande andra där priset för materialet blivit dubbelt jämfört med priserna på Bauhaus.

• Haha
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle chansa på kring 10k för elektrikern, det är några timmars jobb och en mindre normcentral kostar ett par tusen. Vi betalade för exakt det arbetet ca 5k men stod för kabeln mellan huset och garaget själva samt att det var innan covid och allmän inflation.

• Gilla
magdogg
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag skulle chansa på kring 10k för elektrikern, det är några timmars jobb och en mindre normcentral kostar ett par tusen. Vi betalade för exakt det arbetet ca 5k men stod för kabeln mellan huset och garaget själva samt att det var innan covid och allmän inflation.
Tack!

För ca 5 år sedan så betalade jag 12000kr för att dra ca 30-35m matning till garaget från huvudcentralen i källaren på bostadshuset. I det ingick en central i garaget med jordfelsbrytare, dock ingen vidare eldragning då det skedde senare.

Markröret hade jag själv grävt ned något år tidigare.

• Gilla
magdogg
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
För ca 5 år sedan så betalade jag 12000kr för att dra ca 30-35m matning till garaget från huvudcentralen i källaren på bostadshuset. I det ingick en central i garaget med jordfelsbrytare, dock ingen vidare eldragning då det skedde senare.

Markröret hade jag själv grävt ned något år tidigare.
Tackar, bra att få en ballparkkostnad.

Även om du gräver ner ett eget rör så tror jag elektrikern skulle välja att använda det. Se bara till att du lägger det rakt på ett vettigt djup. Se till att röret har en slät inre sida.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Även om du gräver ner ett eget rör så tror jag elektrikern skulle välja att använda det. Se bara till att du lägger det rakt på ett vettigt djup. Se till att röret har en slät inre sida.
Ja som sagt, köp ett markrör med slät insida så går det lättare att dra igenom kabeln sen.

• Gilla
magdogg
  • Laddar…
Så mjuka böjar som möjligt på kabelskyddsröret/-slangen, minst 8ggr rörets diameter.
Nätägarna brukar ange minst 0,5 meter böjradie på kabelskyddsröret som går upp till mätarplatsen.

Lägg gärna ner ett extra tomrör/slang (med dragtråd) för att i framtiden kunna dra ut nätverk (helst fiber) till garaget.

• Gilla
magdogg
  • Laddar…
Tack!

M magdogg skrev:
Hej

Jag och frun kollar på ett hus och vi tänker nog (om vi får det) bygga ett garage på tomten. Min fråga till experterna gäller att dra trefas till garaget. Vad tror ni det skulle kosta att dra detta i marken ca 15 meter inklusive gräv? Marken är en grusväg/gång.

Svår fråga antar jag.
mvh M
Gräv själv elektrikern blir bara glad om han kan lägga ner rör mm. Kolla vilket djup som är lämpligt, ta ett större rör så du/ni kan dra mer senare.

En nätverkskabel kostar 10-15kr/m, rätt som det är vill du ha något som behöver internet, uppkoppling till laddare, någon automatik, luftvärmepump, mm mm.
Trådat är mkt mer stabilt och driftsäkert.
Med uttag i båda ändarna kan du lätt lösa allt med patch kabel sen.

Erbjud dig att hjälpa till å dra kabel/ gräva mer etc så bör du komma under 10k

A
M magdogg skrev:
Hej

Svår fråga antar jag.
mvh M
Hej
Vad ska ingå i offerten för jobbet du är ute efter?
Ska det inte finnas något i kabelns andra ände?
"Dra trefas" till ett garage som inte finns är väldigt vagt.

Man måste skaffa anläggningskännedom och se vilka möjligheter det finns att ansluta denna nya huvudledning också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.