Hej!
Jag har en ÅNN-blandare från IKEA som troligen är från tidigt 2000-tal. Den droppar med ett dropp i sekunden, och jag undrar om någon här har erfarenhet av att reparera denna typ av blandare. Är det en keramisk patron eller en gummipackning som orsakar droppet?
Jag skulle också vilja veta om det finns universella patroner eller packningar (speciellt keramiska plattor) som kan passa för olika modeller. Jag vill gärna kunna reparera den själv om det går.
För att hjälpa till med identifieringen bifogar jag två bilder:
En översiktsbild av själva vasken:
En närbild av kranen med detaljer:
Tack på förhand för all hjälp!
Jag har en ÅNN-blandare från IKEA som troligen är från tidigt 2000-tal. Den droppar med ett dropp i sekunden, och jag undrar om någon här har erfarenhet av att reparera denna typ av blandare. Är det en keramisk patron eller en gummipackning som orsakar droppet?
Jag skulle också vilja veta om det finns universella patroner eller packningar (speciellt keramiska plattor) som kan passa för olika modeller. Jag vill gärna kunna reparera den själv om det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har samma problem med samma blandare. Kunde du lösa det själv? Eller vilken ny blandare passar till just detta handfat?R Ronald1978 skrev:Hej!
[bild][bild]
[bild]
Jag fick svar från Ikea att den här modellen inte längre tillverkas, och jag fick inget besked om vilken ersättningsmodell som skulle fungera. Jag har inte bytt ut den än – den står fortfarande kvar och droppar...sysmali skrev:
Hej! Har en kollega som just frågade om en ersättningsblandare till Ånn, för att den blivit ful i i beläggningen. Jag skall luska lite då det är en fräck design ändå. Men när det gäller insatsen som troligtvis är den som läcker så prova att demontera vredet ( skruv finns på undersidan) och se om ni kan lossa muttern ! EFTER att vattnet är avstängt ! Insatsen skall kunna få att dra ut med denna form av konstruktion. Ta sedan med insatsen till Ahsell eller nån annan firma med VVS kompetens och kolla om det finns en ersättare - Cetec, Sedal, Kerox, etc kan ha motsvarande i sortimentet. Har ni tur står det på insatsen tillverkare och nummer.E Eriel skrev:
https://www.tapmagician.co.uk/NSManufacturersShoppingSelect.aspx?ENC436FC24323&Ikea&Ann-Wash-Basin Dök upp som ersättare för IKEA Ånn, men kontrollera vad ni hittar för insats.Trogdor skrev:
Hej! Har en kollega som just frågade om en ersättningsblandare till Ånn, för att den blivit ful i i beläggningen. Jag skall luska lite då det är en fräck design ändå. Men när det gäller insatsen som troligtvis är den som läcker så prova att demontera vredet ( skruv finns på undersidan) och se om ni kan lossa muttern ! EFTER att vattnet är avstängt ! Insatsen skall kunna få att dra ut med denna form av konstruktion. Ta sedan med insatsen till Ahsell eller nån annan firma med VVS kompetens och kolla om det finns en ersättare - Cetec, Sedal, Kerox, etc kan ha motsvarande i sortimentet. Har ni tur står det på insatsen tillverkare och nummer.
https://www.tapmagician.co.uk/NSManufacturersShoppingSelect.aspx?ENC436FC24323&Ikea&Ann-Wash-Basin Dök upp som ersättare för IKEA Ånn, men kontrollera vad ni hittar för insats.sysmali skrev:
Till andra som ev. har samma problem med droppade IKEA Ånn så beställde jag samma modell av "Single lever cartridge Flat 35mm" som i länken ovan, men från Amazon.Trogdor skrev:
Gjorde detta utan att kontrollerat befintlig insats innan (living on the edge😊).
Den passade inte. Den nya enkelspaksinsatsen har en fyrkantig pinne som inte passar i vredet:
Logga in
Skapa konto
Så här ser min befintliga ut:
Logga in
Skapa konto
Jag upplevde exakt samma sak, tyvärr. Jag öppnade också upp blandaren mer, och insatsen jag har (samma som din) verkar vara en ännu äldre variant. Vår ser ut att vara mer gjord i metall, och den har någon slags kulformad del med ett hål som man vrider på.
Den nya insatsen vi fick är nog till en lite nyare version, eftersom den stämmer bättre med den tekniska ritningen för modellen – men den passar inte i den här äldre konstruktionen.
Den nya insatsen vi fick är nog till en lite nyare version, eftersom den stämmer bättre med den tekniska ritningen för modellen – men den passar inte i den här äldre konstruktionen.
Klicka här för att svara