Hej!

jag har byggt en ekonomibyggnad, ena halvan är tänkt att vara varm(are), just nu är det isolerat med 145mm minerallull, missade tyvärr att sätta fler tunnare lager med förskjutna skarvar. Längst ner mot plattan är det ett varv med lecablock som ytterväggarna står på för att få upp väggen från marken.

Nu har jag blivit lite nojig att konstruktionen kommer läcka värme, dels ur lecablocket och att jag har för lite isolering i väggarna.

Så till frågan, är det värt att bygga på en 45x95 regel på insidan i varmdelen och lägga på ytterligare 95mm förskjuten isolering och så även få ~5cm isolering framför lecablocket? Efter det blir det diffspårr, osb och gips. Eller är det bara onödigt arbete att läga på ytterligare isolering som kostar mer än det smakar?

Mvh
Johan

Tror jag tar och slår på 4.5 x 9.5 reglar och kör lite isolering till.

Leca-blocket är ovan jord och det är jättesvårt att hitta information om det är görbart att sätta isolering direkt mot leca-blocket på insidan eller inte, allt jag hittar säger bara att leca skall isoleras på utsidan, men det är inget alternativ och det är heller ingen källare.

Så, är det jättedumt att sätta isolering direkt mot lecablocket? Det är ett lager leka vi pratar om längst ner mot plattan.

Hej och välkommen till Byggahus forum!
Det är svårt att kommentera dina frågor utan att veta dimensionerna på lecastenarna. Vad betyder ekonomibyggnad ur uppvärmninssynpunkt? Var ligger huset? Det går jättebra att isolera leca från insidan ovan mark. Frågan är om det behövs och vad det innebär. Man måste förstå helheten.

Tack! :)

Lecastenen är 22cm tjock. Till att börja med har jag tänkt att ha runt +15, eventuellt varmare med tiden med kontorsdel. Huset ligger runt Borås.

Jag brukar räkna med att lecasten har ungefär 1/3 av isoleringsvärdet hos mineralull. 22 cm leca motsvarar alltså ca 70 mm isolering. Lecan måste vara putsad på båda sidor för att vara lufttät. Det är ingen katastrof. För en byggnad som värms upp till 15 grader, kommer man ganska långt med 145 mm. Typen av värmekälla (som också är beroende av planlösning) betyder mycket för ekonomin. Om din ambition är att byggnaden ska vara uppvärmd till rumstemperatur året runt och dygnet runt kan det vara skäl att överväga mer isolering. Att du har en sockel av lecasten tycker jag inte ska synas inifrån.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Om du lägger på 45x95 reglar och 95 isolering får du ju 240 i väggen vilket är bra om det ska vara permanent uppvärmt. Sockeln motsvarar då ca 165mm och är i klass med lite bättre isolerade kantelement

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vad skall du använda den uppvärmda delen av ekonomibyggnaden till?

Till att börja med verkstad med värme i, men med tiden kontor i ena delen av den uppvärmda ytan.

En sån här fråga är lite som att fråga hur långt är ett snöre.

Mer isolering är värt en del och frågar du mig om det är värt jobbet och pengarna att göra det tycker jag definitivt att svaret är ja. Däremot så kommer 95mm extra på alla väggar att stjäla en hel del utrymme på insidan. Om det är värt att offra den ytan för att få bättre isolering kan bara du svara på.

Jag bygger själv just nu något liknande (utanför Göteborg) i attefallsstorlek. I mitt fall så har jag valt att lägga 95+45 i väggarna och 190mm i tak. Mer vill jag inte lägga i väggarna för att jag tycker det stjäl för mycket utrymme. Jag har även en 19cm tjock lecamur som är delvis under mark, den är isolerad på utsidan med 50mm XPS. Du kan kika på min tråd här om du är intresserad.

Den varma delen av byggnaden är 43kvm och om jag inte räknar helt galet så tappar jag drygt 1.7kvm på att isolera mera, det är yta jag kan vara utan. Så jag tar och kör på!

Tack för alla svar, det är skönt att bolla tankar med andra!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.