3 980 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Fråga - att uppgradera husets elsystem
Tack för att du tar dig tid att förklara!H hempularen skrev:Om rören går i ett kallt utrymme så bildas kondens. Du får en ström av varm och relativt fukltig luft från bostadsutrymmet, upp igenom röret. Det blir då kondens i röret om det går i ett kallt utrymme.
Det finns flera sätt att undvika detta, helst se till att rören går i rumstemperatur överallt.
Det finns en del saker med dragning av elrör som inte är helt uppenbara för alla oss amatörer. Bla. så skall rör inte gå inbäddade i isolering, de kan då överhettas.
Finns det risk för överhättning om det är endast en grupp per VP rör, 16mm?
Vi pratar om 1.5mm2 för 10A och 2.5mm2 för 16A.
Jag förstår dig fullständigt!GK100 skrev:
Som sagt är det svårt att förstå eller sätta sig in i vad du vill göra och varför. Det finns inte mycket som hindrar att göra något åt hållet du vill eller en blandning av olika sätt som nämnts här.
Du kan kanske göra några skisser som enkelt visar vad du tänker tex några väggar med de olika delarna på och vart du tar vägen med ledningarna. Svårt att förstå varför du inte kan nyttja det som finns och komplettera både direkt eller genom dina dragningar på vinden.
Saken är att jag har haft tre olika firmor hos mig som har lämnar offerter på att byta el i prinsip hela huset.
De har sagt ungefär vad alla här inne säger.
Problemet är att kostnaden blir enligt mig orimlig hög och vinsten blir väldigt liten.
Dessutom får vi det inte som vi vill ha det.
Elektrikern som jag har hittat nu går med på att klämma in mig mellan jobb, men detta förutsätter
att mycket är klart så att han kan bara komma in och göra sin del snabbt och enkelt.
Min elektriker kör faktiskt en säkring per rum, förutom toalett och hall dom går på en. Han kopplar även allt i takdosan. Det kanske är överdrivet men det blir färre rör på det sättet. Och varje säkring påverkar bara ett rum
Som sagt jag tänker inte lägga mer tid på ditt projekt och inte hellre komma med råd och tips bara för att bli ifrågasatt. Att det ser hempulat ut bryr mig inte ett dugg, men när det ser hempulat ut beror det bla på onödigt tillkrånglade lösningar. Det finns ju en liten möjlighet att erfarna yrkesmän har betydligt mer i bagaget än nybörjare och amatörer.N Noun skrev:
Tack för att du tog dig tid!E elmont skrev:Som sagt jag tänker inte lägga mer tid på ditt projekt och inte hellre komma med råd och tips bara för att bli ifrågasatt. Att det ser hempulat ut bryr mig inte ett dugg, men när det ser hempulat ut beror det bla på onödigt tillkrånglade lösningar. Det finns ju en liten möjlighet att erfarna yrkesmän har betydligt mer i bagaget än nybörjare och amatörer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är dagens standard som rekommenderar flera grupper per rum. Rekommendationen kan ses som ett krav om ytan överstiger 30 m², dvs minst en grupp per 30 m² för belysning. Svårigheten med flera grupper är vad man ska skriva på gruppförteckningen. Om man t.ex väljer att blanda uttag i ett rum med belysning i ett annat rum på en grupp, och omvänt på en annan grupp blir det än mer besvärligt. Gruppförteckningen måste vara 100 % tydlig, man ska inte kunna missuppfatta den om man behöver bryta strömmen till en strömbrytare för byte.
Anledningen till rekommendationen är att det inte ska bli tokmörkt om en säkring löser. Men en säkring löser sällan. Det är nog vanligare att JFBn löser. Så man tjänar inte så jättemycket på att blanda flera rum på flera säkringar. Det är nog bättre att hålla det enkelt och köra en grupp per rum, eller några rum, bara inte hela våningsplanet blir svart.
Anledningen till rekommendationen är att det inte ska bli tokmörkt om en säkring löser. Men en säkring löser sällan. Det är nog vanligare att JFBn löser. Så man tjänar inte så jättemycket på att blanda flera rum på flera säkringar. Det är nog bättre att hålla det enkelt och köra en grupp per rum, eller några rum, bara inte hela våningsplanet blir svart.
Du gör förstås som du vill, men själv stör jag mig inte alls på synliga kopplingsdosor. Det blir som allt annat, t.ex. ljudbilden i huset om man bor vid väg e.d., det blir en del i vardagen som man inte märker. De tillfällena när man ser kopplingsdosor är när man antingen köper nytt boende eller behöver åtgärda något och vid dessa tillfällen blir åtminstone jag snarare glad över att se att det är lätt åtkomligt.
Spenderade ett halvår på att leta efter en dold kopplingsdosa i en lägenhet och gick till slut in i en grannlägenhet det var visning på där jag till sist förstod var man hade gömt den.
Det blir nog åtkomligt och bra med din tänkta lösning också, bara ett perspektiv på "doslocksproblematiken".
Spenderade ett halvår på att leta efter en dold kopplingsdosa i en lägenhet och gick till slut in i en grannlägenhet det var visning på där jag till sist förstod var man hade gömt den.
Det blir nog åtkomligt och bra med din tänkta lösning också, bara ett perspektiv på "doslocksproblematiken".
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
När det gäller belastningssynpunkt så kan man egentligen klara sig med en enda 10A säkring för alla uttag och belyusning i ett helt hus. Utom i köket, och tvättmaskinen/tumlaren.
Det enda du kopplar in i ett vanligt sovrum/vardagsrum som drar mycket ström är dammsugaren, och så länge du inte kör två dammsugare samtidigt är det inget problem.
Men man vill ju sektionera säkringar av andra skäl, som att undvika att släcka hela huset för ett litet fel. Fast de flesta elfel löser ändå ut jordfelsbrytaren, som kanske släcker hela huset...
Med detta vill jag egentlighen bara ha sagt att det är överkurs att vid en elrenovering göra någon större insats för att sektionera med fler säkringar. Utom till köket, där skall det (helst) vara en grupp till bara diskmaskinen, en till bara mikrovågsugnen, och minst två till allmänna uttag (kaffebryggare, vattenkokare på olika säkringar).
Det enda du kopplar in i ett vanligt sovrum/vardagsrum som drar mycket ström är dammsugaren, och så länge du inte kör två dammsugare samtidigt är det inget problem.
Men man vill ju sektionera säkringar av andra skäl, som att undvika att släcka hela huset för ett litet fel. Fast de flesta elfel löser ändå ut jordfelsbrytaren, som kanske släcker hela huset...
Med detta vill jag egentlighen bara ha sagt att det är överkurs att vid en elrenovering göra någon större insats för att sektionera med fler säkringar. Utom till köket, där skall det (helst) vara en grupp till bara diskmaskinen, en till bara mikrovågsugnen, och minst två till allmänna uttag (kaffebryggare, vattenkokare på olika säkringar).
Jaha, då har jag gjort något riktigt udda då som drog upp slangar från nya centralen till vinden och så två kopplingsdosor där uppe per rum på ett ungefär. Såg inte hur det hade gått göra annorlunda än att börja riva i väggar, en åtgärd som hade låg "wife acceptance factor". Satte några nya takdosor och kunde ju använt dem mer flitigt som kopplingsutrymmen, några har den funktionen men mest är det de separata dosorna. En del av dosorna var bara förberedelser för framtiden, då det finns fula innertak som ska rivas så man kom ändå inte åt dem underifrån.Bo.Siltberg skrev:
I mitt tycke blev det väldigt överskådligt med en kopplinsdosa per rum, alla slangar och dosor är prydligt uppmärkta med etiketter vad de matar och vad de har för funktion. Hoppas att de efterlevande tycker det också.
Hela projektet var egentligen ett sidorspår, ett "passa på", samtidigt som jag tömde vinden, reglade upp för isolering och innan jag sprutade in isolering.
Nåja, får leva med att det är konstigt. Det är uppmärkt, snyggt och prydligt i alla fall och betydligt bättre än det gamla där det gick urgammal EKLK-liknande löst på vindsgolvet, VP-rör på sina ställen som var böjda så hårt att det inte gick dra nytt och FK som gick utan skyddshölje ibland där man behövt klämma dem lite mellan en gipsskiva och regel så det inte behövdes filas upp något hål... Det enda som var lite snyggt var en bit som var gjord med plåtrör och metalldosor, dessa har jag sparat så kanske kan de återuppstå i något av stallen.
Okej, jag förstår. Har man enbart boutrymmen på en våning så blir det ju mer rimligt. Kan även tänka mig att om man har elbaserad uppvärmning så kan det bli viktigare att åtminstone fördela ut lasten från boutrymmena på tre faser ifall man ligger nära huvudsäkringarnas gräns.Bo.Siltberg skrev:
Det är dagens standard som rekommenderar flera grupper per rum. Rekommendationen kan ses som ett krav om ytan överstiger 30 m², dvs minst en grupp per 30 m² för belysning. Svårigheten med flera grupper är vad man ska skriva på gruppförteckningen. Om man t.ex väljer att blanda uttag i ett rum med belysning i ett annat rum på en grupp, och omvänt på en annan grupp blir det än mer besvärligt. Gruppförteckningen måste vara 100 % tydlig, man ska inte kunna missuppfatta den om man behöver bryta strömmen till en strömbrytare för byte.
Klicka här för att svara