Hej!

Vi har en Nibe frånluftsvärmepump f730 med vattenburen golvvärme i hela huset. Vi har ett enplanshus på 155m2 byggt 2019 plus ett garage på 38m2 och har har en medelförbrukning på ca 10000 kwh / år. Så relativt låg förbrukning samt att vi också installerade solceller under 2022. Värmen i garaget består av två el-element som är inställda på 10-12 grader. Undrar ifall f730 / en frånlufstvärmepump är kompatibel med en luftvärmepump och ifall det skulle löna sig för oss att sätta in det? Huvudsyftet med luftvärmepumpen skulle vara för att kunna sänka temperaturen på golvvärmen, för att minimera antalet förbrukade kWh (tex sänka värmekurvan)/ på f730 pannan och inte att kunna kyla ner huset på sommaren).
Om det inte skulle ge så mycket med en luftvärmepump; Finns det några andra bra alternativ?
Med vänlig hälsning,/Tobias

Hej!
Jag tror jag tolkar det rätt om ni inte ska kyla på sommaren.
Utan luftvärmepumpen är tänkt att bistå F730 med värme.

Det låter inte som att ni är betjänta av att installera en luftvärmpump.
Jag har mycket svårt att se att den skulle ge tillräckligt merbesparing för att löna sig.
730 ger väl omkring 5kw.

Möjligen kan ni kolla/mäta upp vad garaget kostar att värma och fundera på om det är värt att installera en där.

MVH
Robin

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar :-) Nu har vi ju relativt låg elförbrukning, men finns det något lämpligt att göra med huset för att energi-förbättra ytterligare?

Med vänlig hälsning,/ Tobias

En billig värmepump i garaget som ersätter direktverkande element betalar sig kanske , i övrigt tveksamt.

• Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Den här frågan har varit uppe förut; https://www.byggahus.se/varme/fraga...med-luft-luft-vaermepump.506707/#post-5604912
Då skrev Robin m.fl att FLVP är begränsade i hur mycket värme de kan återvinna:
Citat Robin: "Frånluftsvärmepumpen ger ungefär 2kw som mest. Kan tänka mig att huset har ett effektbehov på omkring 6kw den kallaste dagen (nu vet jag inte var i landet ni bor). Vid någon ungefärlig utomhustemperatur kan värmepumpens elpatron behöva gå in mer och mer (runt nollan och nedåt) - från då är det lönsamt att låta luftvärmepumpen hjälpa till om ni inte eldar."
Det svaret anser jag stämmer bättre än det Robin gav ovan (säkert svårt att hålla allt i huvudet vid frågestund). Anledningen är helt enkelt att FLVP med ca 150-250 m^3/h luftgenomströmning inte har tillräckligt med luftmassa att utvinna energi från när effektbehovet för huset överstiger ca 1,5-2 Kw. Däröver går patronen in och förbrukning ökar mångfaldigt, vilket ofta sker vid ett par plusgrader (beroende på husets effektbehov vid olika temperaturer).

Då även vi har ett hus från 2019 om 155m och ca 40 m^2 garage men därutöver uppvärmt och mindre bra isolerat uterum och SPA som går på el, samt Nibe F730, så påminner era förutsättningar om våra. Den teoretiska beräkningen i länken ovan stämde till viss del.

I aug satte vi in en extra LLVP (som även körs som AC på sommaren), som även funkar som reservuppvärming ifall FLVP skulle paja.
Jämfört med bara FLVP nov 2023 (snittemp 1,87 grader) mot FLVP+LLVP i jan 2025 (snittemp 1,72 grader) ligger besparing av el på ca 17% (1533-1277)/1533 kWh=0,17 eller 17%).

Vi har inte kört ett helt år ännu och hittills har det varit betydligt varmare snittemperatur, varför jämförelsen av det faktiska utfallet inte blir helt exakt (det är ffa under ett par plusgrader som de större vinsterna tillkommer).

Min slutstats är att det finns en vinst i att kombinera FLVP med LLVP, ffa om effektbehovet hos huset ofta överstiger ca 2 Kw.
Återbetalningstiden blir förstås avsevärt längre än när man går från el till LLVP men gissningsvis ca 10-12 år i detta fall (beroende på massa faktorer såsom elpris etc.

Not: Vi har ändrat pga timpris valt att ändra värmekurvan från 5 till 4 och kör schema både på FLVP och LLVP till att gå primärt 22-05 (man får 'lura' reglerfunktionerna i FLVP vilket tar lite tid att förstå), men har också 1-2 grader varma inne nu med FLVP+LLVP..

Nedan är tidigare teoretisk förbrukning från tråden ovan, som med facit i hand är överoptimistisk men med säg 30-40% mindre skillnader i staplarna så stämmer den hyfsat väl.

750313-b9ff9bd24e9da90f1fcd1d705165c3a9.jpg.

Redigerat:
  • Gilla
Jven
  • Laddar…
M maarten70 skrev:
Hej!
Den här frågan har varit uppe förut; [länk]
Då skrev Robin m.fl att FLVP är begränsade i hur mycket värme de kan återvinna:

Det svaret anser jag stämmer bättre än det Robin gav ovan (säkert svårt att hålla allt i huvudet vid frågestund). Anledningen är helt enkelt att FLVP med ca 150-250 m^3/h luftgenomströmning inte har tillräckligt med luftmassa att utvinna energi från när effektbehovet för huset överstiger ca 1,5-2 Kw. Däröver går patronen in och förbrukning ökar mångfaldigt, vilket ofta sker vid ett par plusgrader (beroende på husets effektbehov vid olika temperaturer).

Då även vi har ett hus från 2019 om 155m och ca 40 m^2 garage men därutöver uppvärmt och mindre bra isolerat uterum och SPA som går på el, samt Nibe F730, så påminner era förutsättningar om våra. Den teoretiska beräkningen i länken ovan stämde till viss del.

I aug satte vi in en extra LLVP (som även körs som AC på sommaren), som även funkar som reservuppvärming ifall FLVP skulle paja.
Jämfört med bara FLVP nov 2023 (snittemp 1,87 grader) mot FLVP+LLVP i jan 2025 (snittemp 1,72 grader) ligger besparing av el på ca 17% (1533-1277)/1533 kWh=0,17 eller 17%).

Vi har inte kört ett helt år ännu och hittills har det varit betydligt varmare snittemperatur, varför jämförelsen av det faktiska utfallet inte blir helt exakt (det är ffa under ett par plusgrader som de större vinsterna tillkommer).

Min slutstats är att det finns en vinst i att kombinera FLVP med LLVP, ffa om effektbehovet hos huset ofta överstiger ca 2 Kw.
Återbetalningstiden blir förstås avsevärt längre än när man går från el till LLVP men gissningsvis ca 10-12 år i detta fall (beroende på massa faktorer såsom elpris etc.

Not: Vi har ändrat pga timpris valt att ändra värmekurvan från 5 till 4 och kör schema både på FLVP och LLVP till att gå primärt 22-05 (man får 'lura' reglerfunktionerna i FLVP vilket tar lite tid att förstå), men har också 1-2 grader varma inne nu med FLVP+LLVP..

Nedan är tidigare teoretisk förbrukning från tråden ovan, som med facit i hand är överoptimistisk men med säg 30-40% mindre skillnader i staplarna så stämmer den hyfsat väl.

[bild].
Intressant. Kul om du följer upp och lägger ut årsavstämning!! De båda trådarna skiljer sig åt avseende vilken typ av värmepump som är installerad - i ena fallet 370 i andra 730.

Aha, det missade jag att det var olika VP.
Tack, ja, jag följer upp detta mer och lägger ut årsavstämning längre fram! :-)

Hej Robin!
Gjorde en sammanställning som dock ännu inte är per årsbasis men som fångar några vintermånader där stödet med LLVP till FLVP är som tydligast (så länge huset klarar sig med 2 kW så är det ingen vinst med stöd av LLVP).

Det är också mindre skillnader i medeltemperatur från år till år och i detta exempel ska skillnaderna med och utan stöd med LLVP minskas en aning om temperaturen hade varit detsamma för de olika jämförelseperioderna.

Notera att teoretisk (baserade på detaljerade data från husleverantör) och uppmätt förbrukning med och utan extra LLVP stämmer väl.

Förutsättningar​

• Hus byggt 2019.
  • Solinstrålning om 976 kWh/m² per år
  • U-värde om 0,2 W/K/m^2
  • Total omslutningsarea om 605 m^2
  • Nibe F730 FLVP osom from sept 2024 kombinerades med Panasonic LLVP
  • Ventilation om 150 m^3/h
  • Energideklaration anger ca 11 000 KWh/år

• Diagram med staplar och linjer visar beräknad och faktisk energianvändning för FLVP och FLVP+LLVP i kWh under året, med temperaturdifferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Luftvolymen som TS FLVP har att jobba med är ca 178 m3/h = 49 l/s (golvyta×takhöjd/2)
155×2,3/2=356.5/2=178,25

Sen ska den luft som sugs ut ersättas av kall uteluft, den kalla uteluften värms indirekt upp av den utsugna luften.
Så den temperaturskillnaden som är mellan den avkylda utsugna luften och aktuella utetemperaturen är den energimängd som egentligen kommer huset tillgodo och som ska täcka husets värmeförluster genom klimatskalet.

• Gilla
BSA In
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Luftvolymen som TS FLVP har att jobba med är ca 178 m3/h = 49 l/s (golvyta×takhöjd/2)
155×2,3/2=356.5/2=178,25

Sen ska den luft som sugs ut ersättas av kall uteluft, den kalla uteluften värms indirekt upp av den utsugna luften.
Så den temperaturskillnaden som är mellan den avkylda utsugna luften och aktuella utetemperaturen är den energimängd som egentligen kommer huset tillgodo och som ska täcka husets värmeförluster genom klimatskalet.
Det är en del av funktionen som kan likställas med värmeåtervinning (man kan inte återvinna mer energi än det som ventileras ut) och här tillkommer att det är lite förluster med i ekvationen. Således förlorar huset energi med tiden men det går många ggr långsammare än utan återvinning. Denna del skulle man kunna likställa med FTX (bortsett från att FTX med tilluftskanaler fungerar annorlunda avseende tryck och flöden. Värmepumpen i FLVP är en del av återvinngsprocessen).

Den andra delen är att FLVP är en värmepump som hämtar värme från uteluften (det är endast denna del som tillför energi till huset). Här har FLVP en svaghet då luftflödena är ca 1/10-del av den som en t ex en LLVP har till förfogande att utvinna energi ur. Det är detta som gör att en normal FLVP behöver stöd när husets effektbehov är större än ca 2 kW. Det är detta tillskott som ska kompensera för energiläckage genom skalskyddet (var storlek styrs av det samlade u-värdet för skalskyddet).

Vid -5 grader är kalkylen för vårt konventinella hus byggt 2019:
Ca 3 kW effektförluster genom skalskydd (denna effekt tillförs delvis genom FLVP men det behövs även andra källor).
Ca 1,5 kW effektförluster genom ventilationen (vilket återvinns till stor del genom FLVP).

Vid +5 grader är effektbehovet för huset ca 2 kW, så här går gränsen för vad FLVP klarar själv.

Utifrån detta skulle man kunna resonera enligt följande (för vattenburen väme):

Växtzon 1: FLVP (om LVVP är ett fullgott alternativ får man räkna på, det ska en del till för att kompensera för energiförluster via ventilationen).
Växtzon 2-4: FLVP+LLVP eller LVVP+FTX
Växtzon 5-7: BV+FTX

LLVP är har kortast återbetalningstid med god marginal men ger inte samma besparingar och komfort.

Typ.

Redigerat:
Nu nämner ni flera gånger att en frånluftsvärmepump inte räcker när husets effektbehov överstiger 1,5-2 kW. Men en modern frånluftsvärmepump som t ex Nibe F730, F750, S735 ger ju betydligt mer, uppåt 5-6kW, kanske t om 7 kW beroende på typ och förhållanden.

En sån pump kyler inneluften till kanske 15 minus och sen får du ut kanske 2,5 gånger det eftersom det är en värmepump. Luften den pumpar ut ersätts iofs med kall uteluft men du har ju fått ut flera gånger utväxling på det. Så den kan absolut utvinna mer energi än som ventileras ut.

Om du har en sån pump tycker jag att det verkar vara lite överkurs att därutöver sätta in en luft-luftvärmepump. Det skulle möjligen vara vettigt om du bor nånstans där det är väldigt kallt.

Redigerat:
Hej. Vi har 730 i ett 160 m2 + 30 eluppvärmt garage från 2017 så ganska samma söder om stockholm. Vi ligger på ca 8000 kwh/år totalt. Min uppfattning är att grundinställningen i pumpen är väldigt snabb med att stötta med el. Jag hittade en guide för att ställa in pumpen på värmepumpsforumet och ändringarna gjorde stor skillnad i förbrukning. Jag tror speciellt inställningen att vänta med elpatron tills gradminuter går under viss nivå gör skillnad. . Tror vi kör -1500 eller -2000.

Tomture61
Förstår inte de som kör elvärme i garage .
Mitt eget garage på 35 kvm körde jag byggfläkt (elvärme) i början .
Sänkte ca 2500-3000 kwh / år med en LLVP , höll ca 18-20 gr
Denna vinter 15-16 gr .
OBS håll min 15-16 gr för byggnadens hälsa / välbefinnande .

Jag har elvärme i garaget. Men jag förstår inte dom som har 20 grader i garaget. Jag förstår inte heller dom som sätter en luft-luftpump där som drar runt allt skräp i luften. Men folk är olika, vissa kansker sover i garaget och gillar att dammsuga där..

Tomture61
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag har elvärme i garaget. Men jag förstår inte dom som har 20 grader i garaget. Jag förstår inte heller dom som sätter en luft-luftpump där som drar runt allt skräp i luften. Men folk är olika, vissa kansker sover i garaget och gillar att dammsuga där..
Mitt garage är för min veteranbil ej för min åka till jobbet / handla mat bil .
Dvs vill gärna ha en dräglig temp när jag skruvar .
LLVP:s innerdel går att rengöra om man håller på med dammiga jobb .

Att hålla 5-10 gr i garaget är enbart dumt , isolering / ytmaterial lever farligt .
Kan kondensera mitt i isoleringen tex .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.