4 815 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Fråga angående Nibe frånluftsvärmepump f730 & luftvärmepump
Hej! Har du fortsatt följa upp den faktiska förbrukningen? Vore intressant att se!M maarten70 skrev:Hej Robin!
Gjorde en sammanställning som dock ännu inte är per årsbasis men som fångar några vintermånader där stödet med LLVP till FLVP är som tydligast (så länge huset klarar sig med 2 kW så är det ingen vinst med stöd av LLVP).
Det är också mindre skillnader i medeltemperatur från år till år och i detta exempel ska skillnaderna med och utan stöd med LLVP minskas en aning om temperaturen hade varit detsamma för de olika jämförelseperioderna.
Notera att teoretisk (baserade på detaljerade data från husleverantör) och uppmätt förbrukning med och utan extra LLVP stämmer väl.
Förutsättningar
- Hus byggt 2019.
- Solinstrålning om 976 kWh/m² per år
- U-värde om 0,2 W/K/m^2
- Total omslutningsarea om 605 m^2
- Nibe F730 FLVP osom from sept 2024 kombinerades med Panasonic LLVP
- Ventilation om 150 m^3/h
- Energideklaration anger ca 11 000 KWh/år
Står inför att byta ut en IVT 495 Twin (Frånluft + jordvärme 180m slinga) med IVT TA 450 tilluftsaggregat uppe i växtzon 6. Pga utmaningar med att förlänga slinga/borra lutar det åt antingen frånluft ex. Nibe S735 med tilluftsaggregat SAM s42, alt. luft/vattenpump + FTX.
Blir lite osäker på hur en FLVP skulle räcka. Huset är byggt 1991 och är relativt välisolerat.
Hej!
Ja, det har jag faktiskt och då ser det ut så här (som förväntat, se bild nedan.
Dock gjorde jag några justeringar från jan 2025 där jag kör LLVP dagtid (när solceller ger el) och det ökar på vinsten lite ytterligare.
SAM s42 var intressant, funkar denna (ihop med F735) som en FTX då?
FLVP är generellt klena (av fysikaliska orsaker nämnda tidigare i tråden) och det är därför vinsten med att kombinera med annan värmekälla (såsom LLVP) blir stor. För zon 6 är ju din jordvärme bra lösning.
Översta grafen är teoretisk förbrukning baserat på parametrar nämnda tidigare i tråden.
Nedre grafen är verkligt utfall med data från elleverantör.
Ja, det har jag faktiskt och då ser det ut så här (som förväntat, se bild nedan.
Dock gjorde jag några justeringar från jan 2025 där jag kör LLVP dagtid (när solceller ger el) och det ökar på vinsten lite ytterligare.
FLVP är generellt klena (av fysikaliska orsaker nämnda tidigare i tråden) och det är därför vinsten med att kombinera med annan värmekälla (såsom LLVP) blir stor. För zon 6 är ju din jordvärme bra lösning.
Översta grafen är teoretisk förbrukning baserat på parametrar nämnda tidigare i tråden.
Tack för uppdateringen! Ser väldigt bra ut, kul att se att verkligheten följer planen.M maarten70 skrev:Hej!
SAM s42 med frånluftspump liknar FTX vad jag förstått, men jag har haft svårt att läsa mig till hur det faktiskt fungerar i praktiken - det verkar inte finnas allt för mycket information om lösningen förutom från Nibe själva.
Helst hade jag förlängt jordvärmeslingorna, men idagsläget är det inte aktuellt så går troligen vidare med FLVP+Tilluftsaggregat med lite eldning i kamin vid de kallaste dagarna.
Kör du din LLVP hela tiden eller bara vid en viss utetemperatur?M maarten70 skrev:Hej!
Enligt timer och innetemperatur. Detta för att låta den gå när elpriset normalt är lägre och när solceller ger energi.S Sp1nd3l skrev:
Detta innebär konkret dagtid runt lunchtid ca 9 månader sommarhalvåret och vintertid går den istället runt midnatt.
Redigerat:
Intressant! Kör du enbart timer eller något smart system (Home Assistant?) för att verifiera med elpriset? Vill du berätta lite mer hur du har resonerat kring när LLVP körs kontra FLVP.M maarten70 skrev:
Just nu har vi en IVT 490 + LLVP. Den får sköta värmen på övervåningen (termostater på radiatorer satta på inställning 3, förutom badrum med inställning 6). Värmemässigt fungerar det bra och LLVP bättre SCOP än IVT på pappret.
Dock sjunger FLVP på sista refrängen och funderar på om det lönar sig med en modernare variant som exempelvis Nibe S735. Då tänker jag väl att FLVP kanske får jobba lite mer, typ sätta elementen på inställning 6 på övervåning. Och att man sätter på LLVP när det lönar sig (vilket jag antar är när det är kanske är kallare än 5 grader ute?).
Svar ja ang din sista mening.S Sp1nd3l skrev:Intressant! Kör du enbart timer eller något smart system (Home Assistant?) för att verifiera med elpriset? Vill du berätta lite mer hur du har resonerat kring när LLVP körs kontra FLVP.
Just nu har vi en IVT 490 + LLVP. Den får sköta värmen på övervåningen (termostater på radiatorer satta på inställning 3, förutom badrum med inställning 6). Värmemässigt fungerar det bra och LLVP bättre SCOP än IVT på pappret.
Dock sjunger FLVP på sista refrängen och funderar på om det lönar sig med en modernare variant som exempelvis Nibe S735. Då tänker jag väl att FLVP kanske får jobba lite mer, typ sätta elementen på inställning 6 på övervåning. Och att man sätter på LLVP när det lönar sig (vilket jag antar är när det är kanske är kallare än 5 grader ute?).
Vi har ingen Home Assistant utan kör lite grova inställningar. Jag är inte säker på att en Home Assistant skulle göra det bättre då man inte bara kan gå på elpriset utan måste beakta husets temperaturberoende energibehov (som varierar hela tiden) och reglerfunktioner i FLVP som är komplicerade. Jag lurar FLVP genom att köra schema och reglerar ner uppräkningen av gradminuterna nattetid för att minska sannolikheten att FLVP drar mycket el på morgonen när det ofta är dyrt. Det funkar någorlunda men blir fel ibland. FLVP har en viss fördröjning eller hysteres som jag ställt in att den går igång när 150 gradminuter passerats.
LLVP är mycket enklare då den bara styrs av innetemperatur och ev schema. Man kan ha den avstängd helt sommartid eller så använder man den som AC.
LLVP stöttar alltså FLVP och med schemaläggning kan man köra dem när det statistiskt sett är låga elpriser.
Och den stora vinsten finns här, inte genom optimeringen ovan.
Nog rätt avslöjande gällande min kunskapsnivå att gradminuter är relativt nytt begrepp för mig. Tror dock efter lite googlande att man kan se det som ett underskott av värme? Ska läsa på lite mer om det framgent.M maarten70 skrev:Svar ja ang din sista mening.
Vi har ingen Home Assistant utan kör lite grova inställningar. Jag är inte säker på att en Home Assistant skulle göra det bättre då man inte bara kan gå på elpriset utan måste beakta husets temperaturberoende energibehov (som varierar hela tiden) och reglerfunktioner i FLVP som är komplicerade. Jag lurar FLVP genom att köra schema och reglerar ner uppräkningen av gradminuterna nattetid för att minska sannolikheten att FLVP drar mycket el på morgonen när det ofta är dyrt. Det funkar någorlunda men blir fel ibland. FLVP har en viss fördröjning eller hysteres som jag ställt in att den går igång när 150 gradminuter passerats.
LLVP är mycket enklare då den bara styrs av innetemperatur och ev schema. Man kan ha den avstängd helt sommartid eller så använder man den som AC.
LLVP stöttar alltså FLVP och med schemaläggning kan man köra dem när det statistiskt sett är låga elpriser.
Och den stora vinsten finns här, inte genom optimeringen ovan.
Men okej, om jag förstår dig rätt så är LLVP snabbare att reagera/värma vid behov, och därför lättare att använda för smart styrning av elpriset än FLVP som är lite långsammare på att reagera?
Ditt förslag är endast relevant om man har timpris, annars inte så lönt?
Men det får mig också att tänka på din graf som visar att elförbrukning minskar med kombon FLVP+LLVP. Beror detta egentligen på att FLVP är för klen och går in med elpatron vilket den slipper med LLVP? Om FLVP klarar värmebehovet på egen hand har man inte så stor nytta av LLVP? Det var lite så jag resonerade kring IVT 490+LLVP som ju är för klen annars.
Men du har väl en NIBE F730? Den klarar väl mer än 2kW? 2kW är ju mer i stil med de gamla som IVT 490 medan de moderna snarare klarar det dubbla (och kräver därför bättre isolering på avluften för att inte få kondens för att luften är mycket kallare efter den har tagit värmen från den?).
Funderar på om grafen är mer relevant när man har en underdimensionerad FLVP? Har man en modern FLVP som klarar värmebehovet så minskar behovet av LLVP?
Då kanske jag kan göra det enkelt för mig och nedgradera LLVP till att endast ge kyla när det är för varmt ute - eller som du skriver - använda den vid timdebitering och styra efter elpriset?
Grafen är hög grad relevant även utan optimering! Detta syns i grafen månaderna september till december då ingen optimering var gjord.
Och nej, FLVP klarar upp till ca 2 kW som värmepump, beroende på tidigare nämnda fysikaliska orsaker.
Med patron klarar de förstås mycket mer. Därav nyttan att kombinera med LLVP.
I övrigt korrekt uppfattat.
Och nej, FLVP klarar upp till ca 2 kW som värmepump, beroende på tidigare nämnda fysikaliska orsaker.
Men vad är isåfall skillnaden på t.ex. en gammal pump som IVT 490 och en nyare Nibe S735? Vad jag har hört så ger gamla upp till 2 kW vilket ju oftast är för lite, medan de nyare klarar betydligt mer. Stämmer inte det påståendet?M maarten70 skrev:Grafen är hög grad relevant även utan optimering! Detta syns i grafen månaderna september till december då ingen optimering var gjord.
Isåfall är det ju alltid bättre att köpa en äldre modell + LLVP än att köpa en nyare modell. Du har ju själv en Nibe F730 som bör klara mer?
Känner inte till IVT 490, förstår att den är äldre. Nyare kanske kan klara mer men vår F730 har de teoretiska och praktiska begränsningar som jag visat, liksom alla FLVP har (annars skulle de bryta mot fysikens lagar).S Sp1nd3l skrev:Men vad är isåfall skillnaden på t.ex. en gammal pump som IVT 490 och en nyare Nibe S735? Vad jag har hört så ger gamla upp till 2 kW vilket ju oftast är för lite, medan de nyare klarar betydligt mer. Stämmer inte det påståendet?
Isåfall är det ju alltid bättre att köpa en äldre modell + LLVP än att köpa en nyare modell. Du har ju själv en Nibe F730 som bör klara mer?
Jag antar att nyare FLVP är effektivare. Men det är en annan sak än kapacitet.
Så här står det i manualen för Nibe F730:M maarten70 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konventionell frånluftsvärmepump ligger på 2kW medan F730 enligt Nibes graf klarar betydligt mer? Med andra ord, LLVP är egentligen bara relevant när man har konventionell och inte inverterstyrd?
Oj, den bilden ser ut som falsk marknadsföring.S Sp1nd3l skrev:
Här får du förstås välja att lita på Nibe eller mig och sen upptäcka vem som har rätt. Och/eller göra egna kalkyler.
Edit, ett enkel AI svar bekräftar min bild men det säger inte lika mycket som den teoretiska kalkylen och verkliga uppföljningen ovan.
Nibe har också en konventionell FLVP med namnet F370 - är du säker på att du inte har en sådan? Inte för att låta dryg men om du har en F370 istället för en F730 så förklarar det ju dina beräkningar och då blir LLVP ett smart val för att undvika elpatronen.M maarten70 skrev:
Alternativet är att Nibe sysslar med - som du skriver - falsk marknadsföring men det jag tycker talar emot är att avluften är mycket kallare på en inverterstyrd än konventionell, vilket betyder att den utvinner mer värme ur samma mängd luft.
Om det du skriver stämmer så är det ju hål i huvudet att välja en inverterstyrd som är dyrare och ev. kräver bättre isolering på avluftskanalen. Med andra ord, om man ska byta ut en IVT 490 så är det smartare att välja en IVT Vent 402 eller Bosch Compress 3800i EW - om man redan har en luftvärmepump - och så slipper man kostnaden att isolera avluftskanalen.
Lite beroende på vart en LLVP placeras i bostaden / huset så är en sådan lösning tillsammans med en FLVP som kan ge 1,5 - 2 kw lite tveksam .S Sp1nd3l skrev:Nibe har också en konventionell FLVP med namnet F370 - är du säker på att du inte har en sådan? Inte för att låta dryg men om du har en F370 istället för en F730 så förklarar det ju dina beräkningar och då blir LLVP ett smart val för att undvika elpatronen.
Alternativet är att Nibe sysslar med - som du skriver - falsk marknadsföring men det jag tycker talar emot är att avluften är mycket kallare på en inverterstyrd än konventionell, vilket betyder att den utvinner mer värme ur samma mängd luft.
Om det du skriver stämmer så är det ju hål i huvudet att välja en inverterstyrd som är dyrare och ev. kräver bättre isolering på avluftskanalen. Med andra ord, om man ska byta ut en IVT 490 så är det smartare att välja en IVT Vent 402 eller Bosch Compress 3800i EW - om man redan har en luftvärmepump - och så slipper man kostnaden att isolera avluftskanalen.
Rum som ej kan nås av värmen från en LLVP är många i mitt hus .
Har själv ett 2 pl hus med en IVT490 + en LLVP i höjd med mellanbjälklaget i trappen till ö.p .
Den är bra när det ska kylas + den hjälper (lite) med värmen på vintern .
Tror mer på en kraftfullare FLVP med 5-6 kw värmepump .
Har även en braskamin på 590 kg men den ger ju enbart värme ngr timmar / dygn .