H hempularen skrev:
Jag blev lite förvånad över den beskrivna funktionen. OM den skall kunna detektera att en apparat kopplas in, så måste dte ju ligga någon form av mätspänning på ledningen. Och det borde räcka för att en elöverkänslig skall reagera, om man nu tror på elöverkänslighet.

Mwen som sagt, jag förstår inte vad som skulle vara problem med att rensa bort utrustningen. Förutsatt att den som gör det har kompetens att byta och installera elcentraler.
Du kan inte utgå ifrån att produkten ska fungera ihop med någon sorts logik om elöverkänslighet, hela grejen med elöverkänslighet är ju fullständigt ologisk.

• Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blev lite förvånad över den beskrivna funktionen. OM den skall kunna detektera att en apparat kopplas in, så måste dte ju ligga någon form av mätspänning på ledningen. Och det borde räcka för att en elöverkänslig skall reagera, om man nu tror på elöverkänslighet.

Mwen som sagt, jag förstår inte vad som skulle vara problem med att rensa bort utrustningen. Förutsatt att den som gör det har kompetens att byta och installera elcentraler.
I vetenskapliga studier så har man inte kunna visa att elöverkänsliga reagerar på det.(Såväl mätspänning som fasspänning)

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
M mattoys skrev:
I vetenskapliga studier så har man inte kunna visa att elöverkänsliga reagerar på det.(Såväl mätspänning som fasspänning)
Nej precis. Men alltså det finns inga vetenskapliga studier att folk med upplev elöverkänslighet reagerar på någon vanlig nätspänning heller.

Men det följer väl säkert ett logiskt resonemang att en lägre spänning åtminstone är mindre "skadligt" än en högre. Som det gör med det mesta annat. Typ avgaser är dåliga, 100 ggr så mycket avgaser är sämre.

• Gilla
lasse_oe
  • Laddar…
JohT JohT skrev:
Nej precis. Men alltså det finns inga vetenskapliga studier att folk med upplev elöverkänslighet reagerar på någon vanlig nätspänning heller.

Men det följer väl säkert ett logiskt resonemang att en lägre spänning åtminstone är mindre "skadligt" än en högre. Som det gör med det mesta annat. Typ avgaser är dåliga, 100 ggr så mycket avgaser är sämre.
Man skall vara försiktig med påståenden som att -"finns inga vetenskapliga studier, samt andra tvärsäkra påståenden när det egentligen bara är att du tror dig inte ha sett några samt att du tror att elöverkänslighet inte finns.

Själv har jag ingen aning. Men vis av erfarenhet vet jag att dagens sanning är morgondagens skratt.

M mattoys skrev:
Nej, men såvitt jag förstår så brukar elöverkänsliga hävda att de är känsliga även för ex. telefonledningar. Då verkar det lite utmanande att ha denna "sensorspänning" i en ledning som man vill ha fri från el.

Jag hade på tidigt 90 tal en kollega (konsult) som blev elöverkänslig. Jag såg hans reaktion när han under sjukskrivningen var på besök, och av nyikenhet ville titta på en bit C-kod som vi just hade lagt till "hans" kod.

Jag är inte övertygad om att elöverkänslighet bara är en "foliehattsreaktion".

På 80 talet var diskussionen om detta väldigt aktiv, och hade rätt mycket karaktären "jag tycker att elöverkänslighet finns", "och jag måste få tycka det". Men om man silade bort 99% av populärargumentationen så fanns det en del fakta som man inte rakt av kan avfärda. I den debatten vet jag att en professor (i något helt annat ämne) förde fram en statistisk observation. När det gällde folk som blev sjuka av arbete vid dataskärmar så fanns det en kraftig överreprentation av människor som arbetade med stressiga montona arbetuppgifter, ex. bara matade in data från pappersblanketter hela dagen. Medan däremot ex. ingejörer som tillbringar lika mycket tid framför skärmar drabbas i mycket lägre grad.

Professorn förde fram en lös teori, att symptomen skulle kunna bero på en fobi. Att kroppen på något sätt uppfattar att den är i ett elfält (skärmar på den tiden hade väldigt höga E-fält rakt framför), och om man då psykiskt mår dåligt av stressiga tråkiga monotona arbetuppgifter, och att kroppen då omdevetet tolkar ihop det detekterade el fältet med psykiskt obehag. Precis som andra fobier för spindlar ormar osv. så förstärks känslan av obehag sedan när man upplever E-fält i andra sammanhang. Obehagskänslan blir en ond spiral, varje gång du upplever den triggande faktorn (el, spindel orm osv) så löser obehagskänslan ut, och ju starkare obehag, desto mer obehag uppstår. Till slut blir obehgaskänslan så stark att den löser ut kemiska reaktioner i kroppen som gör att man blir sjuk "på riktigt", hjärtklappning, svettning, feberkänsla osv, man kan tom. tappa medvetandet.

Professorn menade att det fanns mycket som stämde med en fobi. Och uppmanade att man borde undersöka detta närmare. Men då på den tiden var det inte populärt att påstå att den "farliga elektriciteten" var "inbillning". Vilket inte var vad han föreslog. En fobi är en högst reel sjukdom. Men det intressanta är att det finns väl beprövade metoder att bota fobier.

Och detta skulle mycket väl kunna stämma med de blindtester som "visar att elöverkänslighet inte finns". Har du en fobi så kan det räcka att någon påstår att det finns en spindel i en box i rummet, du behöver inte se den för att bli sjuk. Blindtest där man påstår att det nu finns el i en ledning skulle på samma sätt kunna lösa ut "äkta reaktioner".

• Gilla
micke.recoel och 5 till
  • Laddar…
P
ja man kan argumentera länge om upplevd sjukdom som bara triggas när folk är där dom tror att det finns el men åker till en annan plats där dom inte ser några elledningar man det finns dubbelt så många men alla är infällda / nedgrävda och då är det inga problem alls..

För dom flesta är väl det bevis på foliehatt och att problemet inte är så verkligt utan mer av upplevda problem som baseras på tro och åsikter och inte är faktabaserat.. utan problemet sitter i "huvet" visst fobier sitter också i huvet

Omfattande vetenskapliga studier (så kallade provokationsstudier) har visat att personer som anser sig vara elöverkänsliga inte reagerar när de ovetandes utsätts för faktiska elektromagnetiska fält

Folk som har såna problem så triggas det väl troligen igång av deras eget huvud som tror dom utsätts för nåt farligt och det kan i värsta fall leda till panik ångest osv osv nån får det för att dom såg en spindel nån för dom såg en elkabel nån för dom tvingas att hoppa bungyjump osv osv

Det är ju iaf svårt att bli botad av en läkare utan det är snarare psykologhjälp som behövs för att om personen är mottaglig för att försöka lära sig att fungera normalt igen..

Det är knappast en lösning att elsanera samhället iaf utan det är nog dom med elfobi som får lära sig att hantera världen igen

utan en stor del av problemet är väl hela samhällets fokus på att alla konstigheter och trams ska vara godkänt av allt och alla.. och allt som gör nån speciell och annorlunda är saker omgivningen ska anpassas till..inte sällan är ju lösningen att dom tvingas till verkligheten igen.. nån idiot identiferar sig som katt , ge dåren katt mat några dagar så ska vi se att 99% är botade av sig självt..

dåren med elallergi tvingas hämta sitt kära husdjur inne i nåt vattenkraftverk..

Finnarna med ont i ryggen så dom inte kan jobba alls men hugga 30 kubik ved varje sommar i stugan där ingen annan ser, det går bra. men på jobbet kan man knappt lyfta ett finger..

Samma sak med luftburen jordnötsallergi...

Men oavsett medicinsk evidens så har de som upplever problemen riktiga problem. Om sen bästa lösningen är elsanering, att ingen får äta nötter på jobbet eller KBT-behandling kan man diskutera länge.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Omfattande vetenskapliga studier (så kallade provokationsstudier) har visat att personer som anser sig vara elöverkänsliga inte reagerar när de ovetandes utsätts för faktiska elektromagnetiska fält
Och det kan mycket väl finnas omfattande studier som visar motsatsen.
Att du inte sett de, är ett vagt argument för att de inte existerar.
Liiiite argumentationsödmjukhet skulle se fint ut.

Intet Intet skrev:
Och det kan mycket väl finnas omfattande studier som visar motsatsen.
Att du inte sett de, är ett vagt argument för att de inte existerar.
Liiiite argumentationsödmjukhet skulle se fint ut.
Finns det någon som sett dessa studier? Elker rakt på sak: finns dessa studier?

Naturligtvis räcker det inte med att jag eller någon annan inte letat tillräckligt, men om hela den vetenskapliga communityn har forskat och inte funnit något kan vi dra en slutsats. I framtiden kan det ändras.

Att visa på existensen är enklare än motsatsen så motfrågan blir har du själv ett enda exempel på en studie som visar på existens?

Eftersom du efterfrågar ödmjukhet i argumentationen…

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Finns det någon som sett dessa studier? Elker rakt på sak: finns dessa studier?
Ingen aning. Jag har inte letat.
P Pin skrev:
Naturligtvis räcker det inte med att jag eller någon annan inte letat tillräckligt, men om hela den vetenskapliga communityn har forskat och inte funnit något kan vi dra en slutsats. I framtiden kan det ändras.
Ibland räcker det inte att leta tillräckligt. Vet vi inte var de eventuellt är undanstoppade kan man leta till dödagar.

Om hela den vetenskapliga gruppen faktiskt på riktigt är helt överens och inte betalda för att forska fram ett önskat resultat, ökar naturligtvis sannolikheten att elöverkänslighet är ett påhitt.
Vad vi tror imorgon, är som sagt en helt annan sak.
P Pin skrev:
Att visa på existensen är enklare än motsatsen så motfrågan blir har du själv ett enda exempel på en studie som visar på existens?
Nej.
P Pin skrev:
Eftersom du efterfrågar ödmjukhet i argumentationen…
Som sagt, har jag tidigare påpekat just det. För att föregå med gott exempel istället för att komma med tvärsäkra, tvivelaktiga påståenden jag inte kan styrka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.