6 547 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Fråga ang utförd elsanering i villa nätfrånskiljare
Hej.
I Stockholm
Behörig elektriker kan ej
hjälpa ang detta, tacksam för hjälp.
Elektrikern är pensionerad som
elsanerade villa.
Nätfrånskiljare köpta från Tyskland
har blivit slitna och vi måste snarast
fixa så elen funkar på normalt
sätt utan frånskiljare.
Se foto på nuvarande , första fotot.
Modern nätfrånskiljare hos en vän.
Kan en vanlig elektriker göra
så han tar bort dessa nätfrånskiljare
,är det enkelt,? eftersom
nuvarande behörig inte
vågar stänga koppla bort
nätfrnskiljaren
i första fotot, 15 år gammal.
Tack
I Stockholm
Behörig elektriker kan ej
hjälpa ang detta, tacksam för hjälp.
Elektrikern är pensionerad som
elsanerade villa.
Nätfrånskiljare köpta från Tyskland
har blivit slitna och vi måste snarast
fixa så elen funkar på normalt
sätt utan frånskiljare.
Se foto på nuvarande , första fotot.
Modern nätfrånskiljare hos en vän.
Kan en vanlig elektriker göra
så han tar bort dessa nätfrånskiljare
,är det enkelt,? eftersom
nuvarande behörig inte
vågar stänga koppla bort
nätfrnskiljaren
i första fotot, 15 år gammal.
Tack
Jag har aldrig sett produkten ifråga. Men om den inte gör annat än att bryta spänningen till obelastade gruppledningar förstår jag inte vad problemet skulle vara med att ta bort den. Sade elektrikern något om vad problemet var?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Är alltså målet att ta bort detta helt så arr det blir en ”normal” elcentral? Det borde vilken elektriker som helst klara av
Tack.
Vi har satt tändstickor för stoppa flärparna inte trycks ned i skåpet.då funkar inte elen om jag sätter in lampa i uttaget brevid för att kicka igång elsystemet.
2 olika el uttag måste måste brukas för att tex starta lampa i ett rum, dvs vi sätter in totalt 2 lampor brevid varann för att kicka igång elsystemet.
Annan person ska ta över huset, och de vill ej koppla in en extra lampa ifall de vill.dammsuga.
Behörig elektriker sa han ej vågade koppla bort när frånskiljare.
Vi har satt tändstickor för stoppa flärparna inte trycks ned i skåpet.då funkar inte elen om jag sätter in lampa i uttaget brevid för att kicka igång elsystemet.
2 olika el uttag måste måste brukas för att tex starta lampa i ett rum, dvs vi sätter in totalt 2 lampor brevid varann för att kicka igång elsystemet.
Annan person ska ta över huset, och de vill ej koppla in en extra lampa ifall de vill.dammsuga.
Behörig elektriker sa han ej vågade koppla bort när frånskiljare.
Baserat på vad jag snabbt googlade mig fram till om produkten borde den utan vidare kunna tas bort. Men om en elektriker inte vågar göra det kanske det finns problem som inte framgår av bilden. Har du en bild på hela centralen? Finns det mer som är löst på ovanliga sätt?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det är inte bara en vanlig frånskiljare. Den bryter gruppen när ingen förbrukare i kretsdn längre är aktiv så att ledningen blir spänningslös. Kopplar man på en förbrukare igen slutar apparaten igen så att gruppen åter får spänning.A Avemo skrev:
Och då borde det ju vara helt oproblematiskt att ta bort och koppla förbi den.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 433 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 433 inlägg
Går det inte att vrida de små rattarna till 0 mA och då kommer det alltid vara spänningssatt?
Problemet är väl kanske att dagens förbrukare drar så mycket mindre än tidigare och därmed vill inte brytaren aktiveras.
Problemet är väl kanske att dagens förbrukare drar så mycket mindre än tidigare och därmed vill inte brytaren aktiveras.
Helt spänningslös kan den ju knappast bli om apparaten skall kunna detektera att en förbrukare kopplas in. Kanske är problemet att den inte är tillräckligt känslig för att detektera en modern LED-lampa(?)T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Så är det nog. Med tanke på kommande försäljning är det klokast att riva ut ofoget. En elektriker med mer än 3 hjärnceller borde kunna göra det lätt.C cpalm skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag blev lite förvånad över den beskrivna funktionen. OM den skall kunna detektera att en apparat kopplas in, så måste dte ju ligga någon form av mätspänning på ledningen. Och det borde räcka för att en elöverkänslig skall reagera, om man nu tror på elöverkänslighet.
Mwen som sagt, jag förstår inte vad som skulle vara problem med att rensa bort utrustningen. Förutsatt att den som gör det har kompetens att byta och installera elcentraler.
Mwen som sagt, jag förstår inte vad som skulle vara problem med att rensa bort utrustningen. Förutsatt att den som gör det har kompetens att byta och installera elcentraler.
Enligt vad jag minns av manualen på italienska översatt till engelska som jag läste igår så lägger den 15 V (DC?) med väldigt låg strömstyrka på utgången för att övervaka ev förbrukare.
Men jag valde att inte skriva något för jag visste inget mer än så. 😀
Lattjo pryl.
Men jag valde att inte skriva något för jag visste inget mer än så. 😀
Lattjo pryl.