Halloj,

Jag skulle vilja rådfråga er huruvida jag faktiskt bör ta på mig det här projektet själv, eller anlita någon kunnig.

Vi har ett rum i källaren, som jag kallar för "garaget" (mer av ett förråd/snickarboa). Jag har fått för mig att med ganska enkla medel kan jag renovera upp detta så att det blir fräscht och trevligt att utnyttja.

Jag skulle behöva flytspackla golvet pga flagnad färg och sprickor. Vi har ingen brunn där vad jag vet, så jag behöver inte tänka på fall. Jag tänker då att jag köper ett flytspackel som andas eftersom det är vår grund. Sen målar jag med silikatfärg. Jag har aldrig flytspacklat förut.

Väggarna spacklar jag med något spackel som andas (?) och målar med silikatfärg.

Är det här ett dumt projekt att göra själv? Kan jag förstöra något som får ödesdigra konsekvenser senare? När jag knackar i golvet där det är sprucket låter det låter ihåligt, kan jag förstöra något rör som går där under i värsta fall? Jag tror även vi har något spirorör som går ner i grunden som jag tror är kopplad till en radonsug. Bör jag tänka på något där?
Kan jag spackla runt ett rör i väggen, eller bör jag foga där istället?

Ni märker att jag har många frågor.. men till min huvudfråga: borde jag anlita någon eller är min oro helt obefogad?

Se gärna bilder!
Tack på förhand.

• IMG20260516214324.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260516214330.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214339.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214344.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214356.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214401.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214406.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260516214413.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.