2 006 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fråga ang utblås från en kolfilter köksfläkt
Pga att vår ventkanal inte är brandskyddsisolerad, och utan möjlighet att göra så, så måste vi byta till en kolfilterfläkt.
Det jag undrar, fäster man slang/rör efter kolfiltret upp till hålen på sidorna på toppkåpan eller bara blåser det rakt upp och pressas ut genom hålen?
Och om man väljer en variant där toppkåpan inte når upp till taket, blåses luften bara då rakt upp i taket?
Svårt att formulera, men det är säkert någon som förstår vad jag menar.
Det jag undrar, fäster man slang/rör efter kolfiltret upp till hålen på sidorna på toppkåpan eller bara blåser det rakt upp och pressas ut genom hålen?
Och om man väljer en variant där toppkåpan inte når upp till taket, blåses luften bara då rakt upp i taket?
Redigerat:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Ingen anslutning normalt settL Leaff skrev:Pga att vår ventkanal inte är brandskyddsisolerad, och utan möjlighet att göra så, så måste vi byta till en kolfilterfläkt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Sedan är det väl egentligten inte OK med immkanal som inte är brandisolerad, även om inte fläkten är ansluten till immkanalen. Och immkanal måste man ha i ett kök.
Kolla med lokala sotaren om det kan vara godkänt med brandspjäll istället (Ett spjäll som stänger vid brand). Det varierar om det är godkänt, och det finns brandspjäll som är godkända, men inte för immkanal. Så det kan krävas lite "forskning" för att hitta en godkänd lösning.
Kolla med lokala sotaren om det kan vara godkänt med brandspjäll istället (Ett spjäll som stänger vid brand). Det varierar om det är godkänt, och det finns brandspjäll som är godkända, men inte för immkanal. Så det kan krävas lite "forskning" för att hitta en godkänd lösning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Imkanalen ska tas bort då den inte används. En fresh intellivent ska sättas i frånlufts hålet så iaf lite av fukten blåser ut.H hempularen skrev:Sedan är det väl egentligten inte OK med immkanal som inte är brandisolerad, även om inte fläkten är ansluten till immkanalen. Och immkanal måste man ha i ett kök.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tror att rent formellt så är den en immkanal även om du gör så.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Det handlar väl om vad som händer när det brinner på hällen, torrkokning är en vanlig brandorsak. Vill man riskera att branden sprider sig snabbt till andra rum eller vill man se till att det tar längre tid?
Hur stor risken är beror t.ex. på avståndet mellan hällen och kanalen i sidled.
Hur stor risken är beror t.ex. på avståndet mellan hällen och kanalen i sidled.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden