595 läst ·
19 svar
595 läst
19 svar
Fråga ang spikläkt vid "tät" locksläktspanel
Det beror på varifrån virket kommer.LillaNorrviken skrev:
Ja, det låter rimligt.
Dock lite svårt att styra så att kärnsidan alltid är utåt....väl?
Fasadpanel kommer ju allt som oftast med en ohyvlad och en hyvlad sida, där den hyvlade sidan ska vara inåt fasaden.
Det enda man kan göra är väl rimligtvis att se till att fibrerna på den råsågade ytan pekar nedåt. Då har man gjort så bra man kan antar jag...
Oseriösa leverantörer har under de senaste 20 åren tagit över en mycket stor del av marknaden med virke som strängt taget är odugligt för sitt ändamål.
Riktiga sågade bräder som är lämpade till brädslåning är likadant sågade på alla sidor så då kan man välja fritt hur man vänder dem. Kärnsidan ut och rotändan upp.
Ska vi nu vara ärliga och utgå från verkligheten, åtminstone här i Sverige, så har 99% av oss att använda det som finns att köpa.H heimlaga skrev:Det beror på varifrån virket kommer.
Oseriösa leverantörer har under de senaste 20 åren tagit över en mycket stor del av marknaden med virke som strängt taget är odugligt för sitt ändamål.
Riktiga sågade bräder som är lämpade till brädslåning är likadant sågade på alla sidor så då kan man välja fritt hur man vänder dem. Kärnsidan ut och rotändan upp.
Jag förstår dina referenser och inget negativt, men de existerar inte längre för de flesta som läser tråden.
Så jag fokuserar på att ge råd utifrån gällande förutsättningar som finns idag.
Ts väljer dessutom panel som redan fått en grundbehandling.
Här i trakten finns det fortfarande ganska många mindre sågverk och ett par brädgårdar där man får riktiga sågade bräder om man beställer i god tid. Dessutom är de ofta billigare än byggvaruhandlarna. Bättre produkt för lägre pris. Har sådana dött ut i Sverige?A AndersS skrev:Ska vi nu vara ärliga och utgå från verkligheten, åtminstone här i Sverige, så har 99% av oss att använda det som finns att köpa.
Jag förstår dina referenser och inget negativt, men de existerar inte längre för de flesta som läser tråden.
Så jag fokuserar på att ge råd utifrån gällande förutsättningar som finns idag.
Ts väljer dessutom panel som redan fått en grundbehandling.
Dessutom blir det allt populärare här i trakten att hugga eget virke i skogen och föra till någon mindre såg och få det sågat på timpris. Köra hem det och stabba upp det och låta det lufttorka.
Skall man nödvändigt ha grundmålade bräder får man nöja sig med odugligt trävirke. Småsågarna kan vanligen inte leverera grundmålat.
I princip ja utdött, men för de som har byggnadsminnesvård som intresse så finns det.H heimlaga skrev:
Men för övriga som renoverar sina hus så är är det råplan som gäller och finns i bygghandel, som produceras av dagens sågindustri och de små har har försvunnit (jag generaliserar lite nu).
Och från sågen/hyvleriet, har tre stycken respektive för gran, fur och hyvleri, där jag har lite känning så levereras det över hela norden och även utomlands, men det förpackas/inplastas med de olika säljande bolagens logotyper. Så köper någon t.ex. Moelven kan det komma härifrån men du kan lätt räkna in tjugo olika andra företags varumärken där det står uppställt för transport. Och det räknas nog som liten sågindustri idag.😉
Så för de flesta, 99%, så gäller råplan med en sågsida.
Låter fullkomligt vansinnigt........ I norra ändan av Ångermanland där jag har bekanta så finns det åtminstone en parallell marknad med sågade bräder. Som faktiskt är samma pris eller rentav billigare än råplan.A AndersS skrev:I princip ja utdött, men för de som har byggnadsminnesvård som intresse så finns det.
Men för övriga som renoverar sina hus så är är det råplan som gäller och finns i bygghandel, som produceras av dagens sågindustri och de små har har försvunnit (jag generaliserar lite nu).
Och från sågen/hyvleriet, har tre stycken respektive för gran, fur och hyvleri, där jag har lite känning så levereras det över hela norden och även utomlands, men det förpackas/inplastas med de olika säljande bolagens logotyper. Så köper någon t.ex. Moelven kan det komma härifrån men du kan lätt räkna in tjugo olika andra företags varumärken där det står uppställt för transport. Och det räknas nog som liten sågindustri idag.😉
Så för de flesta, 99%, så gäller råplan med en sågsida.
Råplan fyller inte de grundläggande tekniska funktionskraven på brädslåningsvirke hur mycket än storindustrin vill sälja det.
Klicka här för att svara