5 437 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Fråga ang. självdrag.
Bor i ett hus från 1913 där ventilationen är självdrag genom kanal i murstocken. Det sitter en ventil i sovrummet på övervåningen och en ventil under spiskåpan till vedspisen i köket på bottenvåningen.
Vi har ju ett gammalt hus med sågspån som isolering, gamla fönster och dragiga/otäta golv, OCH direktverkande el!! Så vi eldar så mycket det bara går i vedspisen och en tälgstenskamin (den har separat tillluft genom ytterväggen) för att slippa ge hela lönen till vattenfall.
Men då vi eldar i vedspisen så antar jag att vi även ökar självdraget i och med att skorstenen blir varm, men detta gör väl också att det drar in ännu mera kallluft från fönster och otäta golv och det känns ju så där bra.
Nu kommer vi till slut till min fråga, ska/ bör man reglera självdraget på vintern genom att dra igen de ställbara ventilerna på murstocken lite grann och på så vis även minska mängen kallluft som kommer in ? Vi har hitills(2år) inte rört dessa utan de har varit fullt öppna hela tiden.
Vi har ju ett gammalt hus med sågspån som isolering, gamla fönster och dragiga/otäta golv, OCH direktverkande el!! Så vi eldar så mycket det bara går i vedspisen och en tälgstenskamin (den har separat tillluft genom ytterväggen) för att slippa ge hela lönen till vattenfall.
Men då vi eldar i vedspisen så antar jag att vi även ökar självdraget i och med att skorstenen blir varm, men detta gör väl också att det drar in ännu mera kallluft från fönster och otäta golv och det känns ju så där bra.
Nu kommer vi till slut till min fråga, ska/ bör man reglera självdraget på vintern genom att dra igen de ställbara ventilerna på murstocken lite grann och på så vis även minska mängen kallluft som kommer in ? Vi har hitills(2år) inte rört dessa utan de har varit fullt öppna hela tiden.
Bäst för huset är egentligen att försöka täta lite bättre i de springor där luften tar sig in eftersom ett litet undertryck i huset gör det lite svårare för luften att leta sig genom innertaket ut på vinden där det i sådana fall kan bli fuktproblem.
Det låter ju vettigt.mulpac skrev:
Men ang. ventilaionen då, ska man ha fullt öppet hela tiden?
Det beror väl på hur våldsamt självdraget blir. I de hus med självdrag jag har bott i har jag inte tyckt att självdraget i frånluftskanalerna varit så kraftigt att det funnits anledning att strypa det, utan jag har bara strypt luftinsläppen mer när det blir kallare för att ha ett litet undertryck i huset och få lagom ventilation. I rökkanaler som används brukar dock draget vara rätt kraftigt och det är ju egentligen också självdrag, bara det att man har större temperaturskillnader, så med tillräckligt lång och varm skorsten så finns det säkert frånluftskanaler någonstans som bör strypas för att inte suga för kraftigt.Tomas J skrev:
Du kan låta fönstren vara indikator. Om det blir imma på insidan av fönstren är ventilationen otillräcklig. Annars kan du prova att minska. I min mammas fritidshus har jag ett rum där det står en vedspis. Om tilluftspjället är stängt i den så blir fönstren immiga om man sover i rummet en natt. Är tilluftspjället öppet så blir det ingen imma. Redan uppkommen imma försvinner dessutom. Fuktig luft så här års kan bli ett problem i små dåligt ventilerade rum eller om man vistas många i samma rum. Prova du att minska lite på ventilationen.
Erik
Erik
Självklart skall Du strypa alla självdragsventiler när det är mycket kallt ut. Var sedan observant på om det blir imma på fönstren eller att du på annat sätt märker att fuktigheten blir för hög. I så fall bör du pröva dig fram och öppna ventilerna något.Tomas J skrev:Bor i ett hus från 1913 där ventilationen är självdrag genom kanal i murstocken. Det sitter en ventil i sovrummet på övervåningen och en ventil under spiskåpan till vedspisen i köket på bottenvåningen.
Eftersom huset är av äldre konstruktion med bjälklag och kallvind utan avtätning med täta kondensskikt så finns en rätt kraftig ventilation genom de termiska krafterna i huskonstruktionen. I normala fall behövs ingen extra ventilation under den kallaste perioden, kan märkas rätt bra om du stänger ventilationsöppningar och har t.ex. en dörr på glänt 20-30 mm, då känner du om det "blåser" in genom springan i dörren.Bara att försöka stänga ventiler och vara lite vaksam på ev kondens på fönsterglas t.ex.
Skall nog fungera utan problem under vintern.
charlie
Skall nog fungera utan problem under vintern.
charlie
Ok, då ska jag prova att strypa flödet och se om det blir någon skillnad. En annan anledning till att jag ställde denna fråga var för att jag ska byta ut de fula plastventiler som sitter där idag och då har jag hittat fina ventiler med de var inte ställbara, så med andra ord får jag leta vidare efter några som går att strypa.
Om man stryper tilluftsventilerna bör man vara observant på att det kan bli bakdrag i någon av skorstenskanalerna. I så fall får man strypa mer på frånluften istället.
Hans
Hans
Ja, man har nytta av att reglera draget! Det är därför dom är ställbaraTomas J skrev:
Sök på "rosettventiler" så kanske hittar du det su söker
gaia
tänkte flika in med en fråga här, hoppas att det är okej.
vi har självdrag. luckor med snören i. På toa är en öppen. I köket har vi en paxfläkt som inte funkar men den sitter ju i ett hål så där kommer luft in. De andra två luckorna är igenmålade(sovrum och vardagsrum). om jag inte har imma på fönsterna, behöver jag ändå dra upp ventilerna?
vi har självdrag. luckor med snören i. På toa är en öppen. I köket har vi en paxfläkt som inte funkar men den sitter ju i ett hål så där kommer luft in. De andra två luckorna är igenmålade(sovrum och vardagsrum). om jag inte har imma på fönsterna, behöver jag ändå dra upp ventilerna?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
gaia skrev:
Här finns lite ventiler och dyra sådana http://www.nackabyggnadsvard.se/ under ventiler.
Är det någon av dessa som är gjorda för ventilation eller är de mer för spisar o.dyl.
Mina plastventiler sitter idag fast i en ingjuten metallram , en fyrkantig och en rektangulär, så det blir kanske svårt att få tag på en som passar direkt i. Man måste kanske tillverka en plåt mellan ventilen och plåtramen i murstocken?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden