Sitter och läser igenom våra avtal enligt ABS18 och undrar om någon kan svara på detta:

Byggtiden i enlighet med åtagande i detta kontrakt och vid standardgrundläggning är 22 arbetsveckor, inom vilken tid entreprenörens arbeten skall vara klara. Byggtiden räknas fr.o.m. XXXX stomleverans. Angivna tider är fulla arbetsveckor.
Kan någon precisera om semester/sommar skall avräknas från dessa 22 veckor (dvs. 22 + 4 veckor t.ex.) om den infaller under byggtiden? Vet att så är praxis i andra typer av entreprenadavtal, men hittar absolut inget kring semesterperiod i ABS18 och tolkar det således som att det är 22 veckor oavsett Entreprenörens behov av semester?

Jaru...räkna med att gubbarna går på semester och bygget står still i 4 veckor.
Detta sagt utan några kunskaper i ABS18, men med om än avlägsen men ändock erfarenhet av byggsvängen.

Fotografen Fotografen skrev:
Jaru...räkna med att gubbarna går på semester och bygget står still i 4 veckor.
Detta sagt utan några kunskaper i ABS18, men med om än avlägsen men ändock erfarenhet av byggsvängen.
Det köper jag, men jag kan inte hitta att dessa veckor skall räknas av från arbetsveckorna vare sig i avtalet eller i ABS18, därav min fråga.

Det var ju formulerat "arbetsveckor". Det kanske går att tolka som att semesterveckorna (standard byggsemester tider), inte är arbetsveckor.

H hempularen skrev:
Det var ju formulerat "arbetsveckor". Det kanske går att tolka som att semesterveckorna (standard byggsemester tider), inte är arbetsveckor.
Hela arbetsveckor så kan jag tänka mig att dra av dagar för påsk, Kristi himmelsfärd, midsommar, nationaldag osv - men hittar inga hänvisningar till att semester skall räknas av med +4 veckor under maj-juli, därav min undran. Någon borde veta inbillar jag mig?

Vårt avtal är på många ställen så fluffigt att enhörningar blir avundsjuka och vi har en liknade formulering för just byggtiden. Jag inbillar mig att tanken är att det ska betyda 22 veckor + 4 veckor semester = 26 veckors byggtid men när man i ett avtal skriver ett SKALL-krav som man har gjort både i ditt och i vårt avtal så blir det inte så. I ditt fall är skall-kravet att arbetena ska vara klara inom 22 veckor. Inte 22 + 4. Dom får fortfarande ta 4 veckor eller till och med 8 veckor semester men arbetena SKALL vara klara inom 22 veckor oavsett vad.
Arbetsvecka torde vara måndag-fredag men är en konstig benämning att använda sig av.
Värt att ha i åtanke är att vid svårtolkade och/eller motsägelsefulla formuleringar är det konsumenten som har tolkningsföreträde. Det är något som iallafall vår husleverantör inte gärna vill kännas vid utan försöker pratar med auktoritär röst för att få oss att tro att dom bestämmer vad som gäller vid fluffighet.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.