Mikael_L skrev:
Metadata kan även innehålla information om dpi eller annan information om vilken skalning bilden ska ha.
Även detta hanteras givetvis olika i olika program.
När man öppnar/importerar bilden i ett annat program blir den plötsligt pytteliten/jättestor ... ;)
Jo, det hacket var jag med när det missbrukades på slashdot på den gamla goda tiden. Men upp-och-ner... Det är ju en annan sak om man gör det med vilje: http://www.ex-parrot.com/pete/upside-down-ternet.html ;) (scrolla ner till bilderna)

Lite OT kanske(men å andra sidan verkat hela den här tråden ot ;)
Jag har problem med min router (linksys 4200)
När jag kopplar in servern och mediespelaren (trådburet) mot den så får jag urusla prestanda, ca 300kb/s, när jag kopierar filer.
Nu tänker alla säkert att det är nån kabel som är dålig, men... Om jag kopplar in dem mot en switch, som sedan är kopplat mot routern då får jag bra prestanda.
Allt är prylar som ska klara 1gb
Någon som har en ide om vad som är fel?

Är båda hastigheterna satt till auto auto?
Vilken hastighet har de satt sig till?
Blir det nån skillnad om du sätter dem till tex 100 full duplex?

ImageUploadedByTapatalk 21365849760.343126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nytt kort, hoppas det inte är upp o ner igen!

Nä nu verkar det rätt, fast man blir nyfiken på hur du får jackorna hänga rakt åt höger utan de faller neråt :)

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
gb79 skrev:
Nä nu verkar det rätt, fast man blir nyfiken på hur du får jackorna hänga rakt åt höger utan de faller neråt :)
Hmm, får ta och göra det ala old School, dvs ladda in i datorn och sedan ladda upp bilden..... !!!

TrollMann skrev:
Hmm, får ta och göra det ala old School, dvs ladda in i datorn och sedan ladda upp bilden..... !!!
Ähh, det är lugnt. Vi kan vrida på skärmarna. ;)

Alfredo skrev:
Eller huvudet. 90 grader klarar jag hjälpligt, det är vi 180 det blir krångligt. ;)

noone70 skrev:
Lite OT kanske(men å andra sidan verkat hela den här tråden ot ;)
Jag har problem med min router (linksys 4200)
När jag kopplar in servern och mediespelaren (trådburet) mot den så får jag urusla prestanda, ca 300kb/s, när jag kopierar filer.
Nu tänker alla säkert att det är nån kabel som är dålig, men... Om jag kopplar in dem mot en switch, som sedan är kopplat mot routern då får jag bra prestanda.
Allt är prylar som ska klara 1gb
Någon som har en ide om vad som är fel?
Inte otroligt att det är en kabel ändå, dvs en som ligger på gränsen. Men det kan också vara en inställning. Nu brukar inte 1Gbps Ethernet krångla så mycket med det, där fungerar autokonfigurationen typiskt ganska bra (och är ett krav i standarden).

Kan du komma åt räknarna i operativsystemet för hur många tappade ramar, ramfel osv. du får när du kopierar? (I linux är det enkelt, skriv ifconfig, jag inte ihåg hur man gör på windows). Kör sedan igen med switchen och jämför. Alla fel-räknare skall stå på noll i ett fungerande nätverk. Gör de inte det så är något fel. Om du bara får 300 kbit/s så borde de räkna upp som tokiga om det är i nätverket felet ligger.

Andy78 skrev:
Är båda hastigheterna satt till auto auto?
Vilken hastighet har de satt sig till?
Blir det nån skillnad om du sätter dem till tex 100 full duplex?
Server är auto, mediespelaren vet jag inte säkert. Hittar inte infon
Båda anger 1gb nät
Testade köra med en annan dator(ifs bara cat5e kabel) både mot server och mediespelare, inga problem åt något håll, alla kombinationer fungerar klockrent. Det är bara kombinationen mediespelaren och server som fungerar dåligt.

Alfredo skrev:
Inte jag. Jag har iPad. Saknar verkligen en hårdvaruknapp som låser bilden.

noone70 skrev:
Server är auto, mediespelaren vet jag inte säkert. Hittar inte infon
Båda anger 1gb nät
Testade köra med en annan dator(ifs bara cat5e kabel) både mot server och mediespelare, inga problem åt något håll, alla kombinationer fungerar klockrent. Det är bara kombinationen mediespelaren och server som fungerar dåligt.
Jag har varit med om att AUTO/AUTO inte fungerat mellan vissa (olika) fabrikat. Portarna har bara stått och fladdrat men fungerat perfekt mot andra burkar.

ullberg
Nyfniken skrev:
Inte jag. Jag har iPad. Saknar verkligen en hårdvaruknapp som låser bilden.
Off topic:
Inställningar -> allmänt -> sidoknappens funktion: {lås rotering ; ljud av}

/U

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag har varit med om att AUTO/AUTO inte fungerat mellan vissa (olika) fabrikat. Portarna har bara stått och fladdrat men fungerat perfekt mot andra burkar.
Precis. Det är ett känt problem med tidigare implementationer. 1Gps Ethernet är dock typiskt mycket bättre på det eftersom det är en del av standarden. Men inget är ju iofs perfekt.

Ett sätt att testa kan vara att koppla in switchen "på vägen" alltså bara mellan två enheter, dvs mediaspelare<->switch<->router<->server. Och sedan pröva med servern istället. Om det funkar med en switch på vägen då kan man börja dra slutsatsen att det är något i förhandligen av signaleringen mellan router och server eller mediaspelare som inte fungerar beroende på.

Hur testar du när du upptäcker att det är dålig hastighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.