46 886 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Det finns - jag åker 245. Den var INTE billig. En rostfri, lågmilad Hisingetraktor kostar två-tre normala månadslöner. Dess poäng, förutom skattebefrielse och varannanårsbesiktning, är att den ökar i värde med åren. Om jag kör den. Inte någon slyngel. Eget underhåll och veteranförsäkring bättrar på ekonomin radikalt. Jag kör typiskt 70 mil mellan tankningarna och fyller 50 liter. Stabilt året om.K Kasken skrev:
Ja, den kan ärvas av mina barn eller barnbarn. Den blir således aldrig till salu. Det är ett krux för er andra.
Jag skulle tro att de flesta elbilsägare laddar hemma, sannolikt är det en högre procent av elbilsägarna som fyller åtminstånde 75% av energin hemma eller vid arbetsplatsen. Mindre än en fjärdedel av diselbilsåkarna lär tanka hemma eller på jobbet utan den mesta energipåfyllningen sker på publik mack.M Matte Bygg skrev:
Troligtvis är det nog fler av elbilsägarna som fått "elstopp" och behövt bärgning, har man förbränningsmotor löser man ju ofta energibristen med en enkel reservdunk utan att behöva anlita bärgningsbil.
Det kan jag säga ingenting negativt men det är segt vid lång resor att behöva stanna, samt att det blir dyrare än en diesel till Stockholm om man ska snabb ladda elbilen (EX30 long range) vintertid och från Varberg.M Matte Bygg skrev:
Men vid jobb hem och hem jobb är elbilen överlägsen för plånboken. Men man kör inte elbil för miljöhänsyn utan för billig i drift.
Jamen tok där! Det är ju det som är ICE-fordonets stora grej och fördel: En dunk soppa - GLUFS - kör iväg. En 20 litersdunk dieselolja väger 18 kg? Den kan räcka Sth-Gbg i en liten snål bil.F fribygg skrev:
Bränsle i flytande form är helt enkelt magnifikt hanterbart och lagringsbart.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 318 inlägg
Japp, men bränslet måste köpas till (fullpris) på mack, det är inte billigt när det blåser eller solen skiner för fullt dagtid på det egna villataket.H hovapettson skrev:
Det är nog ofta lättare att få tag i en bärgare som har en reservdunk med bränsle av rätt sort än en taxi...Alfredo skrev:
I vilket fall kan man ju med lätthet medföra reservenergi om man har brännbil.
Kanske det. Beror nog på var i världen man är antar jag.F fribygg skrev:
Ja är man den klantiga typen är det nog klokt.F fribygg skrev: