M Matte Bygg skrev:
Hur många av elbilsägarna har inte fått spendera hundratals timmar vid laddstationer och hur många har inte fått elstopp?
Sannolikt väldigt få på båda frågorna..

K Kallens skrev:
Sannolikt väldigt få på båda frågorna..
Så du är talesperson för alla härinne med elbil?

Jag känner 15 st minimum som fått både köanoch fått eltorsk.

K Kasken skrev:
Det som enligt mig saknas på marknaden idag är en vettig bil utan tingeltangel o krimskrams, men med hög kvalité och enkel i sin konstruktion så att "alla" kan laga den och att det är möjligt att bruka den i 30år.... Med ett nypris runt 400,000:-
Det finns - jag åker 245. Den var INTE billig. En rostfri, lågmilad Hisingetraktor kostar två-tre normala månadslöner. Dess poäng, förutom skattebefrielse och varannanårsbesiktning, är att den ökar i värde med åren. Om jag kör den. Inte någon slyngel. Eget underhåll och veteranförsäkring bättrar på ekonomin radikalt. Jag kör typiskt 70 mil mellan tankningarna och fyller 50 liter. Stabilt året om.
Ja, den kan ärvas av mina barn eller barnbarn. Den blir således aldrig till salu. Det är ett krux för er andra.

• Gilla
  • Haha
Kasken och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hur många av elbilsägarna har inte fått spendera hundratals timmar vid laddstationer och hur många har inte fått elstopp?
Jag skulle tro att de flesta elbilsägare laddar hemma, sannolikt är det en högre procent av elbilsägarna som fyller åtminstånde 75% av energin hemma eller vid arbetsplatsen. Mindre än en fjärdedel av diselbilsåkarna lär tanka hemma eller på jobbet utan den mesta energipåfyllningen sker på publik mack.

Troligtvis är det nog fler av elbilsägarna som fått "elstopp" och behövt bärgning, har man förbränningsmotor löser man ju ofta energibristen med en enkel reservdunk utan att behöva anlita bärgningsbil.

M Matte Bygg skrev:
Det kan jag säga ingenting negativt men det är segt vid lång resor att behöva stanna, samt att det blir dyrare än en diesel till Stockholm om man ska snabb ladda elbilen (EX30 long range) vintertid och från Varberg.

Men vid jobb hem och hem jobb är elbilen överlägsen för plånboken. Men man kör inte elbil för miljöhänsyn utan för billig i drift.

M Matte Bygg skrev:
Hur många känner du som fått soppatorsk med förbränningsmotor? Kunde de lösa problemet utan att anlita bärgningsbil eller behövs de likt elbilsägarna bärgas från platsen?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur många känner du som fått soppatorsk med förbränningsmotor? Kunde de lösa problemet utan att anlita bärgningsbil eller behövs de likt elbilsägarna bärgas från platsen?
Jamen tok där! Det är ju det som är ICE-fordonets stora grej och fördel: En dunk soppa - GLUFS - kör iväg. En 20 litersdunk dieselolja väger 18 kg? Den kan räcka Sth-Gbg i en liten snål bil.

Bränsle i flytande form är helt enkelt magnifikt hanterbart och lagringsbart.

M Matte Bygg skrev:
Så du är talesperson för alla härinne med elbil?

Då är det 15st som har klantat sig. Hade antagligen hänt med bensin/dieselbil också

H hovapettson skrev:
Jamen tok där! Det är ju det som är ICE-fordonets stora grej och fördel: En dunk soppa - GLUFS - kör iväg. En 20 litersdunk dieselolja väger 18 kg? Den kan räcka Sth-Gbg i en liten snål bil.

Bränsle i flytande form är helt enkelt magnifikt hanterbart och lagringsbart.
Japp, men bränslet måste köpas till (fullpris) på mack, det är inte billigt när det blåser eller solen skiner för fullt dagtid på det egna villataket.

F fribygg skrev:
Kunde de lösa problemet utan att anlita bärgningsbil eller behövs de likt elbilsägarna bärgas från platsen?
Varför skulle bärgning behövas? I värsta fall behövs väl en taxi till en mack för att hämta bränsle.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle bärgning behövas? I värsta fall behövs väl en taxi till en mack för att hämta bränsle.
Det är nog ofta lättare att få tag i en bärgare som har en reservdunk med bränsle av rätt sort än en taxi...
I vilket fall kan man ju med lätthet medföra reservenergi om man har brännbil.

F fribygg skrev:
Det är nog ofta lättare att få tag i en bärgare som har en reservdunk med bränsle av rätt sort än en taxi...
Kanske det. Beror nog på var i världen man är antar jag.
F fribygg skrev:
I vilket fall kan man ju med lätthet medföra reservenergi om man har brännbil.
Ja är man den klantiga typen är det nog klokt.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja är man den klantiga typen är det nog klokt.
Jag kan rädda även dig med min reservdunk.. Kan du låna ut ett lämpligt eluttag OM jag skulle få eltorsk vid din fastighet?

F fribygg skrev:
Kan du låna ut ett lämpligt eluttag OM jag skulle få eltorsk vid din fastighet?
Absolut! Sladden hoppas jag du har med dig själv! 😂 Mer än 3x16A kan jag dock inte erbjuda. 😟

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! Sladden hoppas jag du har med dig själv! 😂 Mer än 3x16A kan jag dock inte erbjuda. 😟
Jag har ännu inte fått köpa lätt beg elbil billigt av @Matte Bygg

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.