46 886 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Medlem
· Halland
· 82 inlägg
Det är väl snarare på sommaren som effektavgiften är fördyrarande? Nu på vintern är skillnaden minimal, om ens någon mot tidigare vid 2000 kwh/mån/7,4 kwh effektopp pga laddning av bil på dagtid.M Matte Bygg skrev:
Och varför skall man plåga sig med att sitta och frysa i sin fossilbil i minst en mil när en elbil är varm efter bara några minuter? Och för att inte tala om stanken av avgaser när motorn är iskall. Äckligt om man glömmer att stänga friskluftsluckan innan man backar ut från parkeringen och för att inte tala om när man hamnar bakom en nystartad dieselbil.
Att köra elbil är inte bara en fråga om att förbruka mindre energi, det är även en sanitär angelägenhet.
Fossilbil har man för att man kör lite eller för att man inte äger sitt ladduttag.
Ny bil som tappar värde, köper man saker för att sälja dem? Men visst är det fint att de finns generösa människor som säljer sina bilar med rejält värdetapp efter bara några år, oavsett drivlina.
Körde elbil, hade en Volvo EX30 för att vara exakt, jag bor på byggden.
Fungerar kanon dörr till jobb, jobb till dörr. Även när man ska åka handla, men det gäller att man har en laddare hemma.
Att ladda el på Cirkle K så blir den generellt dyrare än min bensin bil som jag nu kör. Men så länge man har laddare hemma och en på jobbet med okej priser typ 2kr kWh
så slår ebilen allt i ekonomi. (Förutom värdetapp)
Varför bytte jag ?
Plastig, frös på vintern (värmen för dålig), åka 3.4 mil x2 så hade man 50% batteri under vintertid annars räkte det lite längre. Sen allt pip som är i nyare bilar (speciellt ex30) ”kolla på vägen, när man läser medellandet får man andra pipet kolla på vägen”
Sen kör jag herrans massa mil i Europa och inrikes (ligger på 7000mil om året). Jag känner att jag inte har ekonomin och tiden att fippla med laddare och stå vänta överallt, sen behövs olika appar för allting .
Hade jag bott i stan och kört korta sträckor, elbil varje dag, samt hade ekonomin räkt till så hade jag haft 2st, en diesel/bensin och en elbil.
Allt är en preferens elbilar i sig själv är smutsigt att tillverka specifikt (batteriet), men vad är inte det i samhället?
Men jag föredrar en bil ifrån 2000 talet som inte är reglerad av EU och man kan göra allt själv.
Fungerar kanon dörr till jobb, jobb till dörr. Även när man ska åka handla, men det gäller att man har en laddare hemma.
Att ladda el på Cirkle K så blir den generellt dyrare än min bensin bil som jag nu kör. Men så länge man har laddare hemma och en på jobbet med okej priser typ 2kr kWh
så slår ebilen allt i ekonomi. (Förutom värdetapp)
Varför bytte jag ?
Plastig, frös på vintern (värmen för dålig), åka 3.4 mil x2 så hade man 50% batteri under vintertid annars räkte det lite längre. Sen allt pip som är i nyare bilar (speciellt ex30) ”kolla på vägen, när man läser medellandet får man andra pipet kolla på vägen”
Sen kör jag herrans massa mil i Europa och inrikes (ligger på 7000mil om året). Jag känner att jag inte har ekonomin och tiden att fippla med laddare och stå vänta överallt, sen behövs olika appar för allting .
Hade jag bott i stan och kört korta sträckor, elbil varje dag, samt hade ekonomin räkt till så hade jag haft 2st, en diesel/bensin och en elbil.
Allt är en preferens elbilar i sig själv är smutsigt att tillverka specifikt (batteriet), men vad är inte det i samhället?
Men jag föredrar en bil ifrån 2000 talet som inte är reglerad av EU och man kan göra allt själv.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Problemet många gör är att de jämför äpplen med äpplen. Jag jämför äpplen med päron. Köper du fossilt finns det en uppsjö av gamla bilar som du kan mecka själv, har billiga däck i stället för de monsterdäck som är vanligt på elbilar, och du kan skifta hjul själv. Samt att dessa halvskrotiga bensinbilar kostar noll i försäkring.
Jag besiktigade min 2012 Toyota Aygo i veckan. BLANKT PAPPER!!! Trots 23000 mil. Den drar 0.4 på sommaren och 0.45 på vintern. Startar alltid. Däcken är 155/65R14 som kostar 700 styck för märkesdäck. Försäkring 130 kr i månaden för 2000 mil om året, skatt 360 kr om året. Service gör jag själv, ungefär lika svårt som en Volvo 740.
Behöver jag lasta har frugans bil dragkrok men jag klarar mig med en mikrobil för pendling.
Det är här man sparar pengar på fossilbilen. Inte genom att jämföra en ny Volvo XC60 mot en ny Volvo EX60, utan genom att fossilbilsmarknaden erbjuder ett så oändligt utbud av skrotbilar som rullar nästan gratis.
Jag besiktigade min 2012 Toyota Aygo i veckan. BLANKT PAPPER!!! Trots 23000 mil. Den drar 0.4 på sommaren och 0.45 på vintern. Startar alltid. Däcken är 155/65R14 som kostar 700 styck för märkesdäck. Försäkring 130 kr i månaden för 2000 mil om året, skatt 360 kr om året. Service gör jag själv, ungefär lika svårt som en Volvo 740.
Behöver jag lasta har frugans bil dragkrok men jag klarar mig med en mikrobil för pendling.
Det är här man sparar pengar på fossilbilen. Inte genom att jämföra en ny Volvo XC60 mot en ny Volvo EX60, utan genom att fossilbilsmarknaden erbjuder ett så oändligt utbud av skrotbilar som rullar nästan gratis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag är inte så säker på att efterfrågan är tillräckligt stor. Det finns allt en grupp som gillar något, men är gruppen för liten kommer ingen tillverka för att sälja till den gruppen billigt. De bilar som säljs till små grupper är istället dyra, väldigt dyra.K Kasken skrev:Det lär det göra...
Gick in på Dacia för att kolla utbudet.... Är detta en "lågpristillverkare" med dagens mått mätt? Herregud.
Om de skulle börja med att plocka bort all jävla plast runt trösklar och skärmkanter, så.... Sen gå loss med yxa på panelen för att få bort alla jä*vla skärmar man som förare förväntas kladda på, ersätt med fysiska knappar, vred och reglage. Sen kan vi börja studera hur den är konstruerad i detalj...
Nä, ska man försöka sig på att ta ett positivt perspektiv på det hela, då får det bli det att nypriserna nu är så vansinniga att man kan låta utföra en totalrenovering av en 30år gammal bil till halva den kostnaden..... Och få en betydligt bättre produkt....
Personligen lägger jag 8 dar i veckan hellre 300,000:- på att laga rost och renovera drivlinan i min gamla Subaru när den är utsliten o trött efter 50,000mil än det dubbla för att tvingas leva med dyngan som tillverkas idag.
Det har kommit in "nya" bilmärken genom åren , lite enklare, lite billigare. Dessa har ofta köpts av folk som är helt ointresserade av bilar, bara använder de för att ta sig från punkt A till punkt B. Mecka själv är sällan deras grej.
Det är lite som att fundera på varför ingen längre tillverkar klassiska 50-talsbilar. Det finns ju en massa raggare som säkert är intresserade, och en hel del utöver det som gillar det som hobbybil, men marknaden är inte tillräckligt stor, skulle jag tro.
Bor själv i norra Sverige så jag har stor erfarenhet av att köra elbil i kyla. Räckvidden blir självklart kortare men förstår inte vad problemet med att bilen står länge skulle vara. Att inte kunna ladda känns som ett konstruerat problemO skrev:
Vad menar du med kyla?
Om man behöver bilen i klimat där man regelmässigt råkar ut för temperaturer på -20 till -30C och ibland ännu kallare och bilen står ett par dagar i denna kyla utan möjlighet till laddning tycker jag man kan kalla det "kyla".
I den miljön är inte elbilen överlägsen, den är snarare oduglig. Skall man sedan köra ett antal mil på oplogade vägar med någon dm snö blir räckvidden löjligt kort.
Det finns såklart flera punkter elbilen är överlägsen bränslebilen men kyla är precis motsatsen. Det är för många som behöver bil i kallt klimat det avgörande skälet att elbil inte är ett alternativ.
Absolut är det så.Fairlane skrev:
Problemet jag ser med dessa "lågpris-tillverkare" är att de sparar in i fel ände av snöret. Istället för att prioritera bort tingeltangel o krimskrams så drar de ner kvalitén genom att ständigt leta genvägar för att göra produktionen billigare.
Knappt ingen "mekar själv" längre. Det jag menar med att bilar går att laga är att vilken mekaniker som helst kan skruva med skiten, saker o ting är inte "inlåst" bakom specialverktyg och mjukvara som enbart märkesverkstan har tillgång till. Bilen bör även vara konstruerad på ett sådant sätt att arbetskostnaden för service och reparationer hålls på en rimlig nivå, här brister nästan samtliga tillverkare sen säg 20år tillbaks, oavsett om bilen eldar bensin/diesel eller drivs av batteri.
Nu när detta spårat ur fullständigt så låser ju tillverkarna till och med in funktioner bakom månadsprenumerationer, du som ägare måste betala löpande till tillverkaren för att funktioner i bilen skall fortsätta fungera.... Då gör jag som Uggla en gång myntade, "Då lägger jag en pizza o går ut".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja, få köper nog idag en bil för att ha den i 20-30 år och underhålla själv.K Kasken skrev:Absolut är det så.
Problemet jag ser med dessa "lågpris-tillverkare" är att de sparar in i fel ände av snöret. Istället för att prioritera bort tingeltangel o krimskrams så drar de ner kvalitén genom att ständigt leta genvägar för att göra produktionen billigare.
Knappt ingen "mekar själv" längre. Det jag menar med att bilar går att laga är att vilken mekaniker som helst kan skruva med skiten, saker o ting är inte "inlåst" bakom specialverktyg och mjukvara som enbart märkesverkstan har tillgång till. Bilen bör även vara konstruerad på ett sådant sätt att arbetskostnaden för service och reparationer hålls på en rimlig nivå, här brister nästan samtliga tillverkare sen säg 20år tillbaks, oavsett om bilen eldar bensin/diesel eller drivs av batteri.
Nu när detta spårat ur fullständigt så låser ju tillverkarna till och med in funktioner bakom månadsprenumerationer, du som ägare måste betala löpande till tillverkaren för att funktioner i bilen skall fortsätta fungera.... Då gör jag som Uggla en gång myntade, "Då lägger jag en pizza o går ut".
Visst är det störande med att man knappt kan byta batteriet i bilen utan att lämna in bilen för att nollställa, det tycker jag också är illa, men i övrigt så är det nog så att många vill ha en hel del "tingeltangel". Bara en sådan sak som AC, det var extrautrustning för 30 år sen, idag standard. Pappas kompis köpte en ny bil utan AC vid den tidpunkt det började bli vanligare med AC. Pappa sa till honom att han skulle ångra sig och sen sitta med en bil som var svårare att sälja, utan att dra ner priset betydligt mer än vad ACn kostade. Som tur var så gick det att byta bil eftersom han inte hämtat den än. Några år senare var bil utan AC stendöd på andrahandsmarknaden.
Jag tror ändå inte att det är lönsamt att bygga en sådan bil som du efterfrågar, och därför byggs den inte heller.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Ironiskt nog är ju de enda som fokuserar på DIY just nu är ett elbilsföretag, dvs Slate..
Hoppas verkligen att de lyckas nå priset de siktar på, och att bilen överlever Trumps avreglering av fordonsregelverket där borta i amerikat, så den faktiskt går att sälja här med..
Hoppas verkligen att de lyckas nå priset de siktar på, och att bilen överlever Trumps avreglering av fordonsregelverket där borta i amerikat, så den faktiskt går att sälja här med..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Han räknar väl med en varmvattenberedare på 30 kW eller något i den stilen. 😉R roli skrev:
Det känns som en rimlig grej att ha hemma, avsäkrad med 3x50A.
Eller så får vi helt enkelt försöka förstå att Matte inte har någon som helst koll, bara slänger ur sig saker.
Hur många av elbilsägarna har inte fått spendera hundratals timmar vid laddstationer och hur många har inte fått elstopp?