46 886 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Tillverkning av elbilar ffa batterierna bidrar till mycket elände förutom ”uppvärmning” men det tänker inte elbilsägare på. Barnarbete, utsläpp, sällsynta metaller. Skrotningar batterier. Brand som släpper så farliga ämnen att brandkåren inte går nära en brinnande elbil 10 ggr av 10 självantänder.klaskarlsson skrev:
Mycket "fakta" som egentligen är inlägg i en debatt eller åsikter.
Vill du ha fakta så kan vi ta detta att co2-utsläppen orsakar en uppsnabbad uppvärmning av vår planet, vilket kommer leda till en komplicerad omställning för livet på denna planet, både djur och växter men inte minst för oss människor. Det är fakta.
Vad som sen skall göras åt det och hur, det är politik, och åsikter.
Bäst är nog att du byter din lätt begagnade Tesla rakt av mot min Skoda med bensinmotor.M Matte Bygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du kan inte tänka dig att besvara frågor du får istället för att bara komma med nya "fakta" som inte stämmer?M Matte Bygg skrev:
Så här säger räddningstjänsten själva om brand ingen elbil:
"I Umeå arbetar brandmännen på samma sätt vid släckning av elbilar som med konventionella bilar.
– Vi ser inte att det är någon väldigt större risk, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå."
Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander
Så frågan är om man ska lita på brandinspektörer eller Matte Bygg i frågan... Matte Bygg som redan flera gånger tidigare visat sig sakna läsförståelse och aldrig någonsin visat några belägg för sina påståenden. Ger han en länk så står motsatsen till det han skriver i den.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nu drog du in alla fördomar på en och samma gång.M Matte Bygg skrev:
Barnarbete - du har kollat alla fossilare så inga delar med barnarbete ingår där då eller ? Det är ju ett generellt problem i många branscher inte ngt som är särskilt vanligt förekommande till komponenter med elbilar (även om brytning av tex kobolt har pekats ut så finns det både batterier utan och ansvarsfull brytning, och som sagt mycket annan brytning och tillverknign somanvänds i andra branscher), även om man förstås kan leta upp exempel, precis som man kan göra det med andra sorters bilar eller branscher. Mobiltelefoner och laptops kan man börja med att granska.
https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/foretagsansvar/hallbara-litiumjonbatterier/
Utsläpp - vilka tänker du på då ? Det finns massa utsläpp på vägen till en bil. Vilken bil som helst då. Men att elbilar skulle ha särskilt mycket stämmer helt enkelt inte, och LCA'n ger att man behöver köra kring 1700 mil med en modern elbil för att tillverkning vs utsläpp vid drift skall komma lika som en vanlig bensinare (inom EU).https://www.volvocars.com/intl/media/press-releases/DA035990C8A9D509/
Sällsynta metaller: Används, ibland, i elbilar. Även i vindkraftverk, mobiltelefoner, datorer mm mm. Det är något man fasar ut av massa olika skäl. En "vanlig"# elbil kräver 0,5 - 2 kg Rare Earth metals, en hybrid ca 0,4 kg och en fossilare ca 0,15 kg. Så ja elbilar kräver mer. Men det är inte från 0 till en oändlighet utan en faktor på ca 4 - 10 ggr mer. Men ja, det är en faktor att räkna in.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214790X23000229
Skrotningar av batterier är inte ett problem i sig. Det finns dessutom gott om initaitv för att ta hand om batterierna i fasta batteriinstallationer (eftersom kvarvarande kapacitet oftast är mellan 70 - 90% när resten av bilen är "slut"). https://www.renaultgroup.com/en/mag...rcular-economy-of-electric-vehicle-batteries/
Vad gäller brand i elbilar så kan dom bli mer intensiva än fossilbilar, det är dock mycket mer sällsynt.
2024 ver det 40 bränder i elbil/hybridbil (22 st i rena elbilar) vilket motsvarar en andel på 0,006%. För fossilbilar var det 0,07%, dvs ca 20 gånger vanligare.
https://www.kammarkollegiet.se/down...lfordon och eltransportmedel år 2018-2024.pdf
Så ja det finns utmaningar, särskilt inom användning av material. Men dessa utmaningar går att lösa och givet fördelarna är det definitivt inte ngt som bör stoppa utvecklingen.
Det betyder inte att man måste åka med skämskudde om man kör fossilare (jag har själv en laddhybrid) - så man behöver inte dra till med alla halmstrån man kan hitta bara för att man kör diesel/bensin. I nuläget passar inte en laddbar bil alla av många olika orsaker.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Barnarbete har västerländska tillverkare bra koll på. Extremt dålig PR om man åker dit på det och besparingen är marginell, om ens någon. Man sparar pengar på en rationell konstruktion och automatisering.klaskarlsson skrev:
Nu drog du in alla fördomar på en och samma gång.
Barnarbete - du har kollat alla fossilare så inga delar med barnarbete ingår där då eller ? Det är ju ett generellt problem i många branscher inte ngt som är särskilt vanligt förekommande till komponenter med elbilar (även om brytning av tex kobolt har pekats ut så finns det både batterier utan och ansvarsfull brytning, och som sagt mycket annan brytning och tillverknign somanvänds i andra branscher), även om man förstås kan leta upp exempel, precis som man kan göra det med andra sorters bilar eller branscher. Mobiltelefoner och laptops kan man börja med att granska.
[länk]
Utsläpp - vilka tänker du på då ? Det finns massa utsläpp på vägen till en bil. Vilken bil som helst då. Men att elbilar skulle ha särskilt mycket stämmer helt enkelt inte, och LCA'n ger att man behöver köra kring 1700 mil med en modern elbil för att tillverkning vs utsläpp vid drift skall komma lika som en vanlig bensinare (inom EU).https://www.volvocars.com/intl/media/press-releases/DA035990C8A9D509/
Sällsynta metaller: Används, ibland, i elbilar. Även i vindkraftverk, mobiltelefoner, datorer mm mm. Det är något man fasar ut av massa olika skäl. En "vanlig"# elbil kräver 0,5 - 2 kg Rare Earth metals, en hybrid ca 0,4 kg och en fossilare ca 0,15 kg. Så ja elbilar kräver mer. Men det är inte från 0 till en oändlighet utan en faktor på ca 4 - 10 ggr mer. Men ja, det är en faktor att räkna in.
[länk]
Skrotningar av batterier är inte ett problem i sig. Det finns dessutom gott om initaitv för att ta hand om batterierna i fasta batteriinstallationer (eftersom kvarvarande kapacitet oftast är mellan 70 - 90% när resten av bilen är "slut"). [länk]
Vad gäller brand i elbilar så kan dom bli mer intensiva än fossilbilar, det är dock mycket mer sällsynt.
2024 ver det 40 bränder i elbil/hybridbil (22 st i rena elbilar) vilket motsvarar en andel på 0,006%. För fossilbilar var det 0,07%, dvs ca 20 gånger vanligare.
[länk] Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018-2024.pdf
Så ja det finns utmaningar, särskilt inom användning av material. Men dessa utmaningar går att lösa och givet fördelarna är det definitivt inte ngt som bör stoppa utvecklingen.
Det betyder inte att man måste åka med skämskudde om man kör fossilare (jag har själv en laddhybrid) - så man behöver inte dra till med alla halmstrån man kan hitta bara för att man kör diesel/bensin. I nuläget passar inte en laddbar bil alla av många olika orsaker.
Batterier är mer problematiska eftersom råvarorna kommer från länder där man har en tradition av slaveri. Men återigen har respektabla tillverkare koll på detta. Problemet är med märken från länder där demokrati inte är statsskick men även dessa är på bättringsvägen. Helt enkelt jobbigt att sälja till rika västerlänningar om det kommer ut att man använder barn- eller slavarbete. Men visst kan det förekomma.
Nä, har betalat de begagnade direkt också. Utom brorsans gamla Mazda då, den ingick som delbetalning när han köpte vår tre år gamla Audi A4 som inte gick att ha två småbarn, barnvagn och bagage i.P Pligg85 skrev:Klart det finns undantag. Är det bara nya bilar du cashat?
Jag tog faktiskt på 6 månader då det skulle ingå försäkring så det gick på ett ut.
Och att det var förskott, överföring 3 bankdagar innan som jag inte var trygg med.
Men man fick ju en helt annan känsla att man inte ägde bilen så det gör jag nog inte om.
Kändes fel att gå ut och putsa på bankens bil.
Köpte dock bara för 500K och betalade av innan månad nr 5.
Nu har jag öronmärkt 500K nya på börsen sen i sommar som är uppe i 629K nu.
Han har numera en liten elbil och en stor fyrhjulsdriven laddhybrid, de har ingen el och riktigt dålig väg till sin stuga.
Snordyr el idag. Alla med timpris som laddade mellan 7-9 åker på en rejäl chock! 6kr/kwhFairlane skrev:
Du kan inte tänka dig att besvara frågor du får istället för att bara komma med nya "fakta" som inte stämmer?
Så här säger räddningstjänsten själva om brand ingen elbil:
"I Umeå arbetar brandmännen på samma sätt vid släckning av elbilar som med konventionella bilar.
– Vi ser inte att det är någon väldigt större risk, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå."
Länk: [länk]
Så frågan är om man ska lita på brandinspektörer eller Matte Bygg i frågan... Matte Bygg som redan flera gånger tidigare visat sig sakna läsförståelse och aldrig någonsin visat några belägg för sina påståenden. Ger han en länk så står motsatsen till det han skriver i den.
Grannens Tesla och andra grannens Kia startade inte imorse. Jag körde bensinvärmaren och detgnin i en gosig varm bil efter 22 min och rattvärmare och stolsvärme. Gött. Vet inte vad grannarna gjorde men bilarna står kvar på sin plats enligt äldsta sonen som är hemma.
Hade jag varit president över hela världen så hade jag förbjudit elbils. I kallt klimat är det sämre räckvidd och i varmt klimat självantänder elbilarna. Pest och kolera. Bort med åböket elbil. Min åsikt. Ni må ha andra åsikter och erfarenheter men kom då ihåg att produktion av en elbil ger större klimatavtryck än fossilbil plus att skrotning av elbil är sämre för miljön med alla farliga kemikalier.
Låter ju onekligen som ett elbils bekymmer, du är någonting på spåren.. 👌😂M Matte Bygg skrev:
Tror du mig om jag säger att både jag och de kollegor som åker elbil som till jobbet, vi är fler än 2, talar det för elbil då?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du får ha din åsikt såklart.M Matte Bygg skrev:Hade jag varit president över hela världen så hade jag förbjudit elbils. I kallt klimat är det sämre räckvidd och i varmt klimat självantänder elbilarna. Pest och kolera. Bort med åböket elbil. Min åsikt. Ni må ha andra åsikter och erfarenheter men kom då ihåg att produktion av en elbil ger större klimatavtryck än fossilbil plus att skrotning av elbil är sämre för miljön med alla farliga kemikalier.
Men det sista stycket är också en åsikt även om du uttrycker det som att det vore fakta.
Vill du tala om fakta och statistik så säger den motsatsen (som jag ovan bla postat länkar till)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad hade detta med någat alls att göra ?M Matte Bygg skrev:
Jag "startade" inte vår elbil imorse heller eftersom jag åkte tåg till jobbet...min sambo startade dock vår laddhybrid, först med värmaren via appen så den var varm och go (utan avgaser) och sen körde hon till jobbet...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg