Anna_H Anna_H skrev:
Smarta föräldrar har dessutom insett det orimliga i att alla fem barnen duschar varje kväll.
Vår definition av orimlighet skiljer sig rätt ordentligt. 😉

FredrikR FredrikR skrev:
Tror du folk åker nåt de inte gillar?
Ja det tror faktiskt jag. Jag tror många "hatar" sin bil men använder den för att de anser att de måste och att den är det minst dåliga alternativet.

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Strax innan jag tog körkort kostade en M5 716.000kr och då tänkte man, vem fan köper en bil för 700 TUSEN.

Då hade 300kvm prestigevilla på orten sålts för över miljonen. Grannens parhus i toppskick för 750K.

M Matte Bygg skrev:
hur många skulle välja elbil framför bensin/diesel idag?
Ny elbil i samma medelklass, typ premium kan elbilen vara. 400.000:- dyrare i inköp.
För oss var elbil en självklarhet när vi behövde NY bil, bättre prestanda, SAMMA inköpspris och lägre driftkostnad, dessutom en bil som vi som IT-nerdar känner att vi har bättre koll på än en traditionell bil. När den gamla V-70:n skulle bytas ersattes den av en halvgammal SEAT med bensin, men det beror bara på att det huvudsakligen är döttrarna som använder den och de bor i lägenhet utan laddmöjlighet.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du skriver om hur det var för flera år sedan.
Gammal man gör så gott han kan? 🙃

P Pligg85 skrev:
Varför envisas alla med att ange att bilarna kostar xxx antal tusen.
Ni köper ju dem inte, ni tar ju den på leasing eller avbetalning och så kan en ränta på flera procent olika mellan dåliga och sämre alternativ bli betydande.
Gör vi? Jag har betalat alla mina bilar kontant. Eller ja, med kort då. Lånar inte till förbrukningsvaror.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Det är otroligt hur starka läger det är för och emot elbilar😅
Om vi räknar bort de som kör elbil av ”religiösa ” skäl och ”underutbildade dieselfundamentalister” så har nog en majoritet av befolkningen insett att allt är inte för alla.
Jag kör elbil till vardags då det är korta sträckor till låg kostnad men tar hellre min diesel Volvo när jag drar till gården i Jämtland eller sommarhuset i Skåne då jag har för dåligt tålamod för att ladda bilen( kör tyvärr alltid för fort och drar mycket räckvidd med elbilen)

Not: ta inte illa upp för mina skämtsamma omnämnanden om religon och låg utbildning i mina personlighetsbeskrivingar ovan. De är endast min tolkning av vad de olika sidorna anför som argument mot varandra i ämnet😉

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gör vi? Jag har betalat alla mina bilar kontant. Eller ja, med kort då. Lånar inte till förbrukningsvaror.
Klart det finns undantag. Är det bara nya bilar du cashat?

Jag tog faktiskt på 6 månader då det skulle ingå försäkring så det gick på ett ut.
Och att det var förskott, överföring 3 bankdagar innan som jag inte var trygg med.

Men man fick ju en helt annan känsla att man inte ägde bilen så det gör jag nog inte om.
Kändes fel att gå ut och putsa på bankens bil.

Köpte dock bara för 500K och betalade av innan månad nr 5.

Nu har jag öronmärkt 500K nya på börsen sen i sommar som är uppe i 629K nu.

B Björkskär skrev:
Jag kör elbil till vardags då det är korta sträckor till låg kostnad men tar hellre min diesel Volvo när jag drar till gården i Jämtland eller sommarhuset i Skåne då jag har för dåligt tålamod för att ladda bilen( kör tyvärr alltid för fort och drar mycket räckvidd med elbilen)
Var sak har sin plats....
Jag tillhör absolut de "lågutbildade" du talar om, men även jag ser att elbilen är som klippt o skuren för de allra flestas vardagsanvändning, dvs fram o tillbaks till jobbet o skjutsa ungarna till träningen inom stan, sen nån tripp till stormarknaden för att handla på helgen.

Problemet är att så fort man ska åka en längre sträcka så räcker inte batteriet hela vägen, ska man långt ut i obygden och kanske har släpvagnen full med skit så blir det ännu sämre....

Jag anser att elbilen är lika dålig ute på landsvägen på långresa som en bil med förbränningsmotor är på en kort resa inne i stan.
Vill man bara ha en bil så får man helt enkelt välja den som faktiskt KAN göra allt man ber av den, eller ändra sitt beteende och sänka sina krav till det bilen klarar av. Jag vet vad jag väljer.

K Kasken skrev:
Var sak har sin plats....
Jag tillhör absolut de "lågutbildade" du talar om, men även jag ser att elbilen är som klippt o skuren för de allra flestas vardagsanvändning, dvs fram o tillbaks till jobbet o skjutsa ungarna till träningen inom stan, sen nån tripp till stormarknaden för att handla på helgen.

Problemet är att så fort man ska åka en längre sträcka så räcker inte batteriet hela vägen, ska man långt ut i obygden och kanske har släpvagnen full med skit så blir det ännu sämre....

Jag anser att elbilen är lika dålig ute på landsvägen på långresa som en bil med förbränningsmotor är på en kort resa inne i stan.
Vill man bara ha en bil så får man helt enkelt välja den som faktiskt KAN göra allt man ber av den, eller ändra sitt beteende och sänka sina krav till det bilen klarar av. Jag vet vad jag väljer.
Ja jag har fram till ett par år sedan varit lite av en dieselfundametalist men har faktiskt ändrat åsikt.
Mina bilar har var för sig olika positiva egenskaper där oftast elbilen är vinnare men jag skulle aldrig ge mig ut på en spontantur i glesbygden med den😂
Dock skulle jag aldrig åka längre med elbilen än att jag kom dörr till dörr utan laddning på vägen.

Blir kanske bilbyte när man kommer 80 mil per laddning 😁

Kommer inte behövas 80+ mil räckvidd. Efterfrågan kommer avta på det.

Kan du ladda in 3 mil i minuten sommartid och 2 mil vintertid vilket är snudd på möjligt nu. Vilka möjligheter finns om några år till.

Dessa portabla laddare med inbyggda batterier som kan leverera 300-400 kw som står uppställda i hela landet och Kommer vara en balanserare för stamnätet.

Sen V2X hemma.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Elbilar är fortfarande lite för dyra i inköp, men samma sak gäller många hybrider idag tyvärr. Allt är dyrt 😞
"lite för dyra"?😞
Det finns knappast några billiga nya bilar idag. Många vill eller kan inte betala mer än minsta möjliga för en bil.

Att hitta någon bil under 200000kr är nästan omöjligt. Man får nog räkna med att betala 250000kr. Om det man då får är en elbil eller bränslebil (allt bränsle är inte fossil) är knappast viktigt om man vill betala så lite som möjligt för bilen och endast överväger den lägsta prisklassen.

iofs blir resultatet i princip alltid att bästa valet (vilket i detta fall är lägsta priset) är en bränslebil. Så sett är bränslebilen överlägsen elbilen för väldigt många.

Bilar som tappar 200-300kkr i värde de första få åren är helt utopiska val för denna stora kategori bilköpare.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ska man gubbköra kan man ju köpa en gammal saab
Det är väldigt svårt att hitta en Saab att köpa idag om man vill ha en bil som är välskött och garanterat håller för t.ex. gubbkörning i 5-10 år. Inte för att de inte finns utan för att de inte är till salu.
Unikt namn Unikt namn skrev:
utan körglädje istället. 🫣
Det har tillverkats olika Saab-modeller genom åren. De som finns kvar numera är snarare de med riktigt genuin körglädje, entusiastbilarna. Så att hitta en Saab utan körglädje är väldigt svårt för de som fanns är redan skrotade. Och det blir allt svårare för var dag som går. Det är snart (redan?) helt omöjligt...

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Jag tycker elbilen är överlägsen i kyla, startar alltid, kan avisas och värmas upp på 10 min. Att den skulle bli ”seg” i kylan som TS hallucinerar om är ju en ren lögn.
Vad menar du med kyla?

Om man behöver bilen i klimat där man regelmässigt råkar ut för temperaturer på -20 till -30C och ibland ännu kallare och bilen står ett par dagar i denna kyla utan möjlighet till laddning tycker jag man kan kalla det "kyla".

I den miljön är inte elbilen överlägsen, den är snarare oduglig. Skall man sedan köra ett antal mil på oplogade vägar med någon dm snö blir räckvidden löjligt kort.

Det finns såklart flera punkter elbilen är överlägsen bränslebilen men kyla är precis motsatsen. Det är för många som behöver bil i kallt klimat det avgörande skälet att elbil inte är ett alternativ.

Unikt namn
O O skrev:
Det är väldigt svårt att hitta en Saab att köpa idag om man vill ha en bil som är välskött och garanterat håller för t.ex. gubbkörning i 5-10 år. Inte för att de inte finns utan för att de inte är till salu.

Det har tillverkats olika Saab-modeller genom åren. De som finns kvar numera är snarare de med riktigt genuin körglädje, entusiastbilarna. Så att hitta en Saab utan körglädje är väldigt svårt för de som fanns är redan skrotade. Och det blir allt svårare för var dag som går. Det är snart (redan?) helt omöjligt...
Det finns ett omvänt förhållade mellan låg drivmedelsförbrukning och rolig körning.
Att snålköra en gammal saab ger inga ryck i baugetten.
O O skrev:
Vad menar du med kyla?

Om man behöver bilen i klimat där man regelmässigt råkar ut för temperaturer på -20 till -30C och ibland ännu kallare och bilen står ett par dagar i denna kyla utan möjlighet till laddning tycker jag man kan kalla det "kyla".

I den miljön är inte elbilen överlägsen, den är snarare oduglig. Skall man sedan köra ett antal mil på oplogade vägar med någon dm snö blir räckvidden löjligt kort.

Det finns såklart flera punkter elbilen är överlägsen bränslebilen men kyla är precis motsatsen. Det är för många som behöver bil i kallt klimat det avgörande skälet att elbil inte är ett alternativ.
Är det underförstått att tillgången till flytande drivmedel är god i detta hypotetska kalla ingenmansland utan el?

De flesta väljer ju nämligen att bosätta sig där det finns el. Men alla bilar blir såklart dåliga utan tillgång till drivmedel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.