46 881 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Speciellt om man vill ha hög effekt blir det dyrt med bensin/diesel och över 400 hkRabbithole skrev:
Varför envisas alla med att ange att bilarna kostar xxx antal tusen.
Ni köper ju dem inte, ni tar ju den på leasing eller avbetalning och så kan en ränta på flera procent olika mellan dåliga och sämre alternativ bli betydande.
Och framförallt hur leasing är utformad är det ju omöjligt att jämföra rättvist.
Tänk när sådana som påstår att gratis ved finns ska lägga upp en kalkyl på en bil. Herregud.
Ni köper ju dem inte, ni tar ju den på leasing eller avbetalning och så kan en ränta på flera procent olika mellan dåliga och sämre alternativ bli betydande.
Och framförallt hur leasing är utformad är det ju omöjligt att jämföra rättvist.
Tänk när sådana som påstår att gratis ved finns ska lägga upp en kalkyl på en bil. Herregud.
Oavsett drivmedel så är det ju fullständigt vansinnig prisbild på bilar idag....Fairlane skrev:
För 30år sen kunde du köpa en basmodell av en fullstor Volvo herrgårdsvagn för under 150,000:-, vilket motsvarade ca 75% av årslönen för medellönen....
Tar du de siffror du anger här nu med priser runt 6-700,000 så motsvarar det närmare 1,5x av nutidens årslön för medellönen.....
Det som enligt mig saknas på marknaden idag är en vettig bil utan tingeltangel o krimskrams, men med hög kvalité och enkel i sin konstruktion så att "alla" kan laga den och att det är möjligt att bruka den i 30år.... Med ett nypris runt 400,000:-
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Frågan är dock om det finns en marknad för en sådan bil. Kanske en Dacia eller något åt det hållet?K Kasken skrev:
Det lär det göra...Fairlane skrev:
Gick in på Dacia för att kolla utbudet.... Är detta en "lågpristillverkare" med dagens mått mätt? Herregud.
Om de skulle börja med att plocka bort all jävla plast runt trösklar och skärmkanter, så.... Sen gå loss med yxa på panelen för att få bort alla jä*vla skärmar man som förare förväntas kladda på, ersätt med fysiska knappar, vred och reglage. Sen kan vi börja studera hur den är konstruerad i detalj...
Nä, ska man försöka sig på att ta ett positivt perspektiv på det hela, då får det bli det att nypriserna nu är så vansinniga att man kan låta utföra en totalrenovering av en 30år gammal bil till halva den kostnaden..... Och få en betydligt bättre produkt....
Personligen lägger jag 8 dar i veckan hellre 300,000:- på att laga rost och renovera drivlinan i min gamla Subaru när den är utsliten o trött efter 50,000mil än det dubbla för att tvingas leva med dyngan som tillverkas idag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
En Dacia Sandero är en ganska bra bil, mycket bättre än vad motsvarigheten va för 20 år sedan. Den finns utan plastskärmarna om man vill, kanske inte längre säljs just i Sverige dock.K Kasken skrev:Det lär det göra...
Gick in på Dacia för att kolla utbudet.... Är detta en "lågpristillverkare" med dagens mått mätt? Herregud.
Om de skulle börja med att plocka bort all jävla plast runt trösklar och skärmkanter, så.... Sen gå loss med yxa på panelen för att få bort alla jä*vla skärmar man som förare förväntas kladda på, ersätt med fysiska knappar, vred och reglage. Sen kan vi börja studera hur den är konstruerad i detalj...
Nä, ska man försöka sig på att ta ett positivt perspektiv på det hela, då får det bli det att nypriserna nu är så vansinniga att man kan låta utföra en totalrenovering av en 30år gammal bil till halva den kostnaden..... Och få en betydligt bättre produkt....
Personligen lägger jag 8 dar i veckan hellre 300,000:- på att laga rost och renovera drivlinan i min gamla Subaru när den är utsliten o trött efter 50,000mil än det dubbla för att tvingas leva med dyngan som tillverkas idag.
Har man verkligen kunnat få en fabriksny Fullstor Volvo Kombi för 9 månadslöner på medellön?K Kasken skrev:Oavsett drivmedel så är det ju fullständigt vansinnig prisbild på bilar idag....
För 30år sen kunde du köpa en basmodell av en fullstor Volvo herrgårdsvagn för under 150,000:-, vilket motsvarade ca 75% av årslönen för medellönen....
Tar du de siffror du anger här nu med priser runt 6-700,000 så motsvarar det närmare 1,5x av nutidens årslön för medellönen.....
Det som enligt mig saknas på marknaden idag är en vettig bil utan tingeltangel o krimskrams, men med hög kvalité och enkel i sin konstruktion så att "alla" kan laga den och att det är möjligt att bruka den i 30år.... Med ett nypris runt 400,000:-
30år sedan är precis när 850 kombin blev V70. Hade man verkligen en bit över 200K på 9 månader eller nära 300 i årslön då?
Nä, enligt SCB var snittlönen per månad samtliga sektorer 17000 kr.P Pligg85 skrev:
De siffrorna jag fick fram vid en snabb sökning gjorde gällande att basmodellen av 745an kostade 139,000:- när medellönen var runt 18,000:-/mån.P Pligg85 skrev:
Detta stämmer med min egen uppfattning, jag minns tydligt resonemangen jag överhörde som grabb när detta begav sig "vem faan lägger en årslön på en bil?".....
Vi har som folk dragits med i konsumtions- och statushetsen de senaste generationerna. Väldigt få resonerar logiskt eller sunt kring dessa frågor längre.
Tror man kunde få snikmodellen av 240 och 740 för strax under medelårslönen men då pratar vi 50 respektive 40 år sedan.K Kane skrev:
Man inser att man är gammal när V70 kom för bara 30år sedan.
Men idag får man ju som sagt ingen Volvo. En Tesla Model 3 får man enklaste ny för 449990 vilket är strax billigare än meddellön och bra precis som medianlön.
Basutrustad BMW 5-serie (e39) fick man inte för medellönen 1996.....P Pligg85 skrev:Tror man kunde få snikmodellen av 240 och 740 för strax under medelårslönen men då pratar vi 50 respektive 40 år sedan.
Man inser att man är gammal när V70 kom för bara 30år sedan.
Men idag får man ju som sagt ingen Volvo. En Tesla Model 3 får man enklaste ny för 449990 vilket är strax billigare än meddellön och bra precis som medianlön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejP Pligg85 skrev:Varför envisas alla med att ange att bilarna kostar xxx antal tusen.
Jo jag köper, skulle aldrig skaffa en bil som jag inte har råd att köpa kontant!
Jag tror det bara är människor som egentligen inte har råd med bil som tar dessa på kredit..
De flesta som har nya bilar har nog dessa som förmånsbilar via jobbet