46 881 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Hysteriska ja. Smarta föräldrar har som sagt fattat att amn kan sätta timer på VVB och starta den efter "det magiska klockslaget". Smarta föräldrar har dessutom insett det orimliga i att alla fem barnen duschar varje kväll.M Matte Bygg skrev:
Och du, läs på om hur effektavgiften fungerar. Vi har sänkt vår elräkning massor tack vare smart styrning.
Var upp till pappas villa häromveckan,. Det var inte skottat och hård skare, så vi kunde inte köra intill och ladda när vi kom dit, fick parkera en bit ifrån. Åkte hemifrån med 96%, kom fram med 43%. Så på hemvägen körde vi lugnare eftersom det var -16 grader och inga laddstationer förrän vi var nästan hemma. Kom hem med 10% kvar, varma och goa, men 5 minuter senare än om vi kört "fullt ös".M Matte Bygg skrev:
@Matte Bygg Hur mår du idag?
Till skillnad från Carups vetenskapligt faktatunga clickbaitnotiser? 🤭J J-banan skrev:
hur många skulle välja elbil framför bensin/diesel idag?
Ny elbil i samma medelklass, typ premium kan elbilen vara. 400.000:- dyrare i inköp.
Ny elbil i samma medelklass, typ premium kan elbilen vara. 400.000:- dyrare i inköp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Kan du inte besvara några av de frågor du fått istället?M Matte Bygg skrev:
Du kan väl börja med lite länkar till Blocket, med Teslor, modell Y, årsmodell 2024 för 300' kr?
Alternativt vara erkänna att du ljög?!
Effektavgiften är nog för komplicerad om du tror att någon har en varmvattenberedare på 30kW, så ta något enkelt, bilarna på blocket.
Tror du folk åker nåt de inte gillar?M Matte Bygg skrev:
Man ser en hel del elbilar på vägarna.
Kommer inte byta bort nån av elbilarna mot en fossilbil vid nästa byte.
Jag vet inte hur du definierar premium och medelklass men om vi tar Tesla Y med instegspriset 459 000 kr och noll ränta, vad kostar motsvarande bil med bensinmotor?M Matte Bygg skrev:
BMW 5 serie bensin från 590 000 kr, jämfört i5 från 699 000 kr men då ingår mer i priset. (Och skatten skiljer 10-20 kkr per år)
Du skriver om hur det var för flera år sedan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Skoda Kodiaq kanske man kan jämföra med Model Y, den kostar ~410'P Pin skrev:Jag vet inte hur du definierar premium och medelklass men om vi tar Tesla Y med instegspriset 459 000 kr och noll ränta, vad kostar motsvarande bil med bensinmotor?
BMW 5 serie bensin från 590 000 kr, jämfört i5 från 699 000 kr men då ingår mer i priset. (Och skatten skiljer 10-20 kkr per år)
Du skriver om hur det var för flera år sedan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tänker mig Volvo XC60 / EV60.Rabbithole skrev:
Volvo EV kan man köpa för 689' (tog första bästa på Volvocars.com
Volvo XC laddhybrid (finns inte som bensin/diesel) 570'
689-570 = 400, det vet väl alla?
Kanske också Audi A6 Avant, får e-tron kostar 680' och den vanliga ligger på 635'
680-635 = 400
Ja det verkar stämma...