G Ganescha skrev:
Förstår, jag har kunskap att hålla min 20 000 kr bil i utmärkt skick, kör 15 000 mil med den innan jag byter oftast, kör 3000 mil ungefär per år. Får fixa och laga titt som tätt, allt själv. Jag vill naturligtvis slippa detta, så gott det går. Köper gärna en elbil, men måste vara säker på att batteriet håller och elmotorn för ytterligare 15 000 mil utan några större fel, för kunskapen att laga något sådant har jag inte.
Tycker nog en Tesla Model 3 LR bör vara det enklaste att leva med. Den är hyggligt enkelt uppbyggd och mycket är väl dokumenterat på Youtube. Väljer man en 2019 som har lite estetiska småfel kan dom gå riktigt billigt på KVD, har sett några säljas för under 200'

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tycker nog en Tesla Model 3 LR bör vara det enklaste att leva med. Den är hyggligt enkelt uppbyggd och mycket är väl dokumenterat på Youtube. Väljer man en 2019 som har lite estetiska småfel kan dom gå riktigt billigt på KVD, har sett några säljas för under 200'
Verkar faktiskt finnas en hel del tutorials på YouTube och forum och det är alltid uppskattat, när det kommer till Tesla. Har tittat lite på en del 2022:or, för dyra bilar för mig egentligen men ska jag köpa något under de närmaste åren så blir det nog en sådan.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Verkar faktiskt finnas en hel del tutorials på YouTube och forum och det är alltid uppskattat, när det kommer till Tesla. Har tittat lite på en del 2022:or, för dyra bilar för mig egentligen men ska jag köpa något under de närmaste åren så blir det nog en sådan.
Jag gillar också 22+ då fick den rattvärme och Ryzen dator.
2021 va en facelift med lite bättre ljudisolering och trådlösa mobilladdare.

Ska man ha en bil länge får den gärna kännas lite nice.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Ska. I låta barn och fruga vänta med dusch till imorgon

Många olyckliga fruar och ledsna barn.
Förlåt men du låter rätt jobbig att bo med

• Gilla
  • Haha
orutti och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Matte Bygg skrev:
Elbilar är skräp med dagens andrahandsvärde och elpriser. Man måste vara manisk med timpris/kvartspris a la tibber vid låga priser men har man barn och familj som ska duscha laga mat tvätta kläder så kan man inte göra det mitt i natten.
3 barn 2 elbilar inga solceller eller hembatterier:

Elkostnader 2025: 9 578 kr (18 182 kWh) med 32% för elbilsladdning och 28% för uppvärmning. Ingen solcell eller batterianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar elprisjämförelse för 2025 med och utan Tibber, genomsnitt 52,7 öre/kWh, 31% lägre, sparat 4363,9 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
65 mil? Vad är det för bilar?

Men det är klart att bor man på en plats där det regelbundet blir ned mot 30 minusgrader så kanske man behöver tänka till vid val av bil. Man vill heller inte köpa en fossilbil som fryser sönder vid den temperaturen. Vevhusventilation som frusit sönder, Ad-Blue som frusit etc har ju dykt upp när det blir riktigt kallt.
För den stora massan som inte befinner sig på platser med den temperaturen är problemet såklart inte alls på samma skala.
Tesla model S LR var det som de jag känner som hade de problemen iaf.
Och ang miltalet så är det vad jag kommer ihåg att de sa. Men jag kan ju missas siffra fel, de kan ha överdrivigt etc
Vet bara att det var inte alls nöjda med att bilen inte alls komme mer än ca 2/3 på sommaren efter en svinkall vinter mot vad de gjorde sommaren innan

Mjo de flesta bilar idag är inte alls gjorda för att köras då det är -30 (eller kallare) oavsett teknik.
Och precis som du säger för så har den stora massan inte nått problem, då de aldrig är där det är så kallt.

M MrDizzy skrev:
Hur är det med kostnad att byta batteri och hur länge håller batterier då de används under Svenskt vinter nuförtiden?
Det är klart att köper man en 2år gammal bil och kör med den i 3-4 år och sen byter kanske man inte behöver bry sig.

Då jag kollade djupare på batteriteknik som satt i produktionsbilar för 4 år sen så ... nja de höll hyffsat ned till en -10 till -20 beroende på tillverkare.
Använde man då bilen vid kallare temperaturer som -30 ... kraftig permanent nedsättning på hur långt man kunde komma på ett fulladdat batteri.

Men som sagt tekniken går framåt och det var en 4 år sen jag kollade. Vet nån hur det ser ut med hållbarheten på elbilsbatterier nuföriden om förutsättningen är att de även används vid -30C eller kallare?

Mina föräldrar som bor i Norrland har haft -38 varje vinter flera år i rad nu ... ytterst tveksam till att elbil eller ens hybrid är ett bra allternativ för dem.

För egendel som bor i Norrköping var det -18C i morrse ... och man vill ju inte att om man måste använda bilen att batteriet ska få en kraftig permanent nedsättning i hur långt det räcker.
Batterierna håller bilens livslängd. Garantin gäller 16000 mil eller 8 år.

Om man jämför med min Outlander där vi nådde under 70% kvar efter sju år så är detta batteri 7x längre så det bör då räcka 49 år eller ca 100 000 mil. Detta batteriet är dock bättre än det i Outlandern. Det klarar åldrande bättre än Outlanderns batteri även om man kompenserar för storleken.

Jag körde Outlandern 83% på el.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hjälp, en diskussion som typ när LED lampor kom, otaliga diskussioner om hur dåliga led i diod lampor var resp, trådlampor var, o idag vem använder trådlampor....
//Goerana
PS , väntar bara att ordpoliserna kommer in oxå!!!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G goerana skrev:
Hjälp, en diskussion som typ när LED lampor kom, otaliga diskussioner om hur dåliga led i diod lampor var resp, trådlampor var, o idag vem använder trådlampor....
//Goerana
PS , väntar bara att ordpoliserna kommer in oxå!!!
En bil är väl mycket mer än en lampa? Visst var tidiga LED kass jämfört med dagens, men samtidigt så har glödlampan fortfarande bästa färgåtergivning, bättre än ny LED även fast de är bra. Anledningen varför ingen använder glödlampan längre kan du läsa här

https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb_ban

• Haha
  • Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elbilar stannar på gatan redan vid 40% laddning kvar och -16 grader.
Har du en knappt 1,5 år gammal Tesla köper jag den av dej om priset är rätt...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F fribygg skrev:
Har du en knappt 1,5 år gammal Tesla köper jag den av dej om priset är rätt...
Med tanke på vilka inlägg Matte lyckats med så lär han nog inte ens klara av att ladda den, så du kommer få en bil med max 50 mil på mätaren. 😉

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Köp en upsättning snålspolande duschmunstycken till dom
Barnmisshandel! 😉😂

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Batterierna håller bilens livslängd. Garantin gäller 16000 mil eller 8 år.

Om man jämför med min Outlander där vi nådde under 70% kvar efter sju år så är detta batteri 7x längre så det bör då räcka 49 år eller ca 100 000 mil. Detta batteriet är dock bättre än det i Outlandern. Det klarar åldrande bättre än Outlanderns batteri även om man kompenserar för storleken.

Jag körde Outlandern 83% på el.
Så du servade och betalade för en påhängsmotor för att nyttja 17% av drifttiden 😉

Jag köpte en ny Outlander 2014 Diesel. Hade inte räknat hem en phev då med pålägg i nypris. Hade inte fått igen en krona begagnad heller. Välvårdad Diesel 11år stod bättre i pris än 11år gammal phev när jag skulle sälja.

M Matte Bygg skrev:
Dags att ruska om lite i stugorna.

Elpriset högt.

Effektavgift rena rånet.

Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.

Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.

Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.

Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)

Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.

Jag hade rätt.

///kalla mig Nostradamus.
Har Tesla och elvärmd villa. Drygt 4000 var elräkningen i januari.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det med tillverkningsprocessen är till stor del gamla uppgifter som inte stämmer längre. Mer Ja, mycket mer Nej. Ganska snabbt är fossilbilen ikapp och förbi elbilen.

Det kryllar av bilar som passerar garantitiden och de körs vidare?!
Ja, dessutom måste man väga in ann när man byter ut sin fossilbil eller elbil mot en ny kommer båda två att rulla vidare på vägarna ett bra tag framöver med en ny ägare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.