46 882 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ett batteri till en Tesla Model 3 LR kostar ca 6500€ begagnat, och är ganska enkelt att byta om det osannolika skulle inträffa.M MrDizzy skrev:Eh? Kanske beror på att de tidiga elbilarna hade (och fortfarande har ) problem med hållbarheten på batterierna då de börjar bli gamla vid 10-15år.
Nya elbilsbatterier håller självklart bättre och borde vara både lättare och billigare att byta.
Men alla har inte råd med NY elbil utan måste köpa äldre ditto och då är frågan fortfarande relevant.
Vem fan vill köpa en beggad elbil för 100-200tusen och så måste byta batteri innom 1-2 år för 100tusen till?
PS ett motorbyte brukar kostar 40-60 tusen för många modeller.
Känner några med 10 år gamla Teslor som fortfarande fungerar som om dom vore nya.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Fick upp den här av en slump.. ny kamkedja efter 10000 mil... Man måste älska fossilbilen.
Hur dåligt/bra är batteriet efter 10 år? En fossildriven bils motor kan jag hålla utan större problem som om den vore ny. Säg sen att jag kör den bilen i ytterligare 3-5 år innan jag byter bil igen, hur står sig en elbil på begagnad marknaden som är 13-15 år gammal med 25-30 000 mil på mätaren?
Kanske svårt att säga i nuläget då den kategorin är relativt okänd.
Nja... känner personligen flera som har sålt av sina elbilar för att batterierna fått permanent problem med hållbarheten på batterierna. Dock ska tilläggas att alla dessa bor i Norrland där det ofta är -30.Fairlane skrev:
Inte ens på gamla elbilar är det ett större problem.
Här har du en 10 år gammal Tesla modell S, som gått som Taxi (vilket brukar innebära snabbladdning).
Den går fortfarande på originalbatteri efter 430000 miles (~73000 mil). Den går dock cirka 10 mil kortare på en laddning, men det visar väl ändå lite på att oron är överdriven?
Ingen. Vem vill köpa en fossilbil för de pengarna och tvingas till ett motorbyte efter 1-2 år?
Poängen är alltså att det är extremt ovanligt både att det går sönder så och att det inte går att laga.
Istället för att byta batteri för 100' kanske man lagar det för 5000 kr?
Fortfarande ingen kostnad man vill ha om man köper en bil för 100' eller ens 200', men som tur är så är det väl rätt ovanligt, så det är inget man går och oroar sig för eller?
Därvid är det ett problem.
Och problemen yttrar sig som så att bilen & hälsokontroller av batteri säger att bilen tex ska komma 65mil då batteriet är fulladdat men i verkligheten är det typ 40-45 mil eller ännu sämre
Byts det batteri så blir det de där 65milen som uppges.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det finns ju referenser ovan? Bland annat länkade jag till en Tesla som var 10 år och som gått som Taxi (=snabbladdning som är sämre för batteriet). Efter 73000 mil så går en kortare på originalbatteriet, men det är å andra sidan ingen normalsiffra för en privatperson.G Ganescha skrev:Hur dåligt/bra är batteriet efter 10 år? En fossildriven bils motor kan jag hålla utan större problem som om den vore ny. Säg sen att jag kör den bilen i ytterligare 3-5 år innan jag byter bil igen, hur står sig en elbil på begagnad marknaden som är 13-15 år gammal med 25-30 000 mil på mätaren?
Kan du byta bromsar, fjädrar och stötdämpare på en fossilbil så kan du göra samma på elbilen.
Motorn och batterierna är ju lite annorlunda iofs, men kräver å andra sidan inte samma underhåll.
Sen är en elbil inte perfekt för alla, verkligen inte. På samma sätt som att en liten bil är perfekt för alla, eller en stor, men det är ju larvigt att blåljuga som Matte Bygg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ja, 10 år gamla kvalitativa elbilar är lite ovanliga. Men, det finns många Tesla Model S över 20.000mil som har över 85% kapacitet kvar.G Ganescha skrev:Hur dåligt/bra är batteriet efter 10 år? En fossildriven bils motor kan jag hålla utan större problem som om den vore ny. Säg sen att jag kör den bilen i ytterligare 3-5 år innan jag byter bil igen, hur står sig en elbil på begagnad marknaden som är 13-15 år gammal med 25-30 000 mil på mätaren?
Här håller jag med.Fairlane skrev:
Ta tex de som bor i hyreslägenhet och inte har tillgång till att kunna ladda hemma.
Snacket om att "alla ska i framtiden köra elbil" ... snacka om att införa klassamhälle där de mest utsatta inte ska få ha bil!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
65 mil? Vad är det för bilar?M MrDizzy skrev:Nja... känner personligen flera som har sålt av sina elbilar för att batterierna fått permanent problem med hållbarheten på batterierna. Dock ska tilläggas att alla dessa bor i Norrland där det ofta är -30.
Och problemen yttrar sig som så att bilen & hälsokontroller av batteri säger att bilen tex ska komma 65mil då batteriet är fulladdat men i verkligheten är det typ 40-45 mil eller ännu sämre
Men det är klart att bor man på en plats där det regelbundet blir ned mot 30 minusgrader så kanske man behöver tänka till vid val av bil. Man vill heller inte köpa en fossilbil som fryser sönder vid den temperaturen. Vevhusventilation som frusit sönder, Ad-Blue som frusit etc har ju dykt upp när det blir riktigt kallt.
För den stora massan som inte befinner sig på platser med den temperaturen är problemet såklart inte alls på samma skala.
Det är inget fel alls att diskutera fördelar och nackdelar med olika biltyper och gärna fråga.
Att bara blåljuga och aldrig besvara frågor som Bygg Matte däremot är meningslöst, men det är iofs inte det första ämnet som han uttryckt sig tvärsäkert i och haft väldigt fel, så det är nog antingen en person som vill trolla eller en person som inte kan ta till sig fakta.
Brukar låta så i elbilsdiskussioner. Fossila bilmotorer tycks då alltid fungera utan minsta bekymmer för ägaren (ägarna). Min erfarenhet av fossilbilars påstådda exeptionella driftsäkerhet är lite mer nyanserad. Alla har väl olika erfarenheter dock.G Ganescha skrev:Hur dåligt/bra är batteriet efter 10 år? En fossildriven bils motor kan jag hålla utan större problem som om den vore ny. Säg sen att jag kör den bilen i ytterligare 3-5 år innan jag byter bil igen, hur står sig en elbil på begagnad marknaden som är 13-15 år gammal med 25-30 000 mil på mätaren?
Tycker det här ”utan bekymmer” är lite skojigt bland turboras, knack, kamkedjor, kamremmar, okända felkoder, vattenpumpar, avlagringar, EGR-fel. Listan kan göras lång med fel som kostar 500kr till 100tkr++ som innebär skrotning. Känns som elbilen får ta många antaganden om driftproblem innan de ens blir gamla eller börjar uppstå…
Missade det. Ja, hjulupphängningar, bromsar och andra slitage delar är säkert inga konstigheter, det löser jag själv, men ska jag köpa en 10 år gammal elbil så måste jag veta att batteriet och elmotorn är i jäkligt bra skick. En förbränningsmotor har jag stenkoll på men batterier och elmotorer, verkligen inte.Fairlane skrev:
Det finns ju referenser ovan? Bland annat länkade jag till en Tesla som var 10 år och som gått som Taxi (=snabbladdning som är sämre för batteriet). Efter 73000 mil så går en kortare på originalbatteriet, men det är å andra sidan ingen normalsiffra för en privatperson.
Kan du byta bromsar, fjädrar och stötdämpare på en fossilbil så kan du göra samma på elbilen.
Motorn och batterierna är ju lite annorlunda iofs, men kräver å andra sidan inte samma underhåll.
Sen är en elbil inte perfekt för alla, verkligen inte. På samma sätt som att en liten bil är perfekt för alla, eller en stor, men det är ju larvigt att blåljuga som Matte Bygg.
Elbil är inte för alla men det är dock dit vi alla ska så småningom så man kommer inte undan.
Tror inte du känner någon alls med detta problem eftersom felbeskrivningen inte finns överhuvudtaget. Det är inte så det fungerar vid sträng kyla att det permanent skadar batteriet.M MrDizzy skrev:Nja... känner personligen flera som har sålt av sina elbilar för att batterierna fått permanent problem med hållbarheten på batterierna. Dock ska tilläggas att alla dessa bor i Norrland där det ofta är -30.
Ger ju dock bra tyngd i ditt argument att du personligen känner någon med ett problem på ett anonymt forum. Då är det nog sant för det är på ”internetet”.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är inte så krångligt med batterier och elmotorer, motorerna brukar ju hålla rätt bra så bara om man ska byta en individuell cell i ett pack som det är bökigt.G Ganescha skrev:Missade det. Ja, hjulupphängningar, bromsar och andra slitage delar är säkert inga konstigheter, det löser jag själv, men ska jag köpa en 10 år gammal elbil så måste jag veta att batteriet och elmotorn är i jäkligt bra skick. En förbränningsmotor har jag stenkoll på men batterier och elmotorer, verkligen inte.
Elbil är inte för alla men det är dock dit vi alla ska så småningom så man kommer inte undan.
En del har batteriet i moduler så då byter man bara en modul.
Förstår, jag har kunskap att hålla min 20 000 kr bil i utmärkt skick, kör 15 000 mil med den innan jag byter oftast, kör 3000 mil ungefär per år. Får fixa och laga titt som tätt, allt själv. Jag vill naturligtvis slippa detta, så gott det går. Köper gärna en elbil, men måste vara säker på att batteriet håller och elmotorn för ytterligare 15 000 mil utan några större fel, för kunskapen att laga något sådant har jag inte.sunnis skrev:
Brukar låta så i elbilsdiskussioner. Fossila bilmotorer tycks då alltid fungera utan minsta bekymmer för ägaren (ägarna). Min erfarenhet av fossilbilars påstådda exeptionella driftsäkerhet är lite mer nyanserad. Alla har väl olika erfarenheter dock.
Tycker det här ”utan bekymmer” är lite skojigt bland turboras, knack, kamkedjor, kamremmar, okända felkoder, vattenpumpar, avlagringar, EGR-fel. Listan kan göras lång med fel som kostar 500kr till 100tkr++ som innebär skrotning. Känns som elbilen får ta många antaganden om driftproblem innan de ens blir gamla eller börjar uppstå…
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Helt rätt. Folk som kör bensinbil är ok med att lukta lite konstigt, men behöver de inte mat? Eller tänker du mer på hur mycket fertilare folk som kör på el är i genomsnitt?M Matte Bygg skrev:
En av poängen med elbilar är att flytta dom farliga avgaserna från städerna där populationen är hög lite likt som när man valde att flytta fabriker från storstäder.J J-banan skrev: