46 881 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Hatar man elbil så kommer ständigt denna "vad kostar det att byta ett batteri"
Jag har faktiskt inte en aning om vad ett motorbyte kostar på en bensin eller diesel men drar sällan det argumentet till de som vill ha stånkbilar.
Jag har faktiskt inte en aning om vad ett motorbyte kostar på en bensin eller diesel men drar sällan det argumentet till de som vill ha stånkbilar.
Såklart allt om elbil inte vill skapa någon kritik mot elbilar😉 Kina producerar över 90% av alla världens sällsynta jordartsmetaller, det vore såklart bättre om man kunde framställa det på renare sätt på europeisk mark men hur mycket dyrare blir den då när barnarbetet försvinnerUnikt namn skrev:
Trots högre belastning från produktionledet tycks det bara dröja 2år (1700mil) innan en europeisk exempelelbil går förbi förbränningsbilen. 🤔
[länk]
[länk]
Utsläppen från produktionskedjan av jordartsmetaller kan så klart förbättras. Hade sannolikt varit bättre att arbeta för att vi utvinner så mycket som det går från svensk och europeisk mark.
Hörde på stan att oljeindustrin med att pumpa, fracka i berg och distribuera råolja i tankfartyg med utsläpp och sedan destilleras genom att elda olja och distribueras vidare till pumparna är CO2-neutralt och väldigt miljövänligt och överlägset elbilar. Stämmer det?
Man kan väl alltid fixa med siffror.sunnis skrev:
Betalar företag en summa till solcellspark 100mil bort får de fina siffror på att de är miljövänliga men ingen el nått dem.
Kastar man utsläpp runt sig och kompenserar med att plantera 5 träd så kommer man undan med det.
De hysteriska föräldrarna vill invänta att effektavgitstiden passerar. Tänk att duscha 5 barn efter varandra 2 duschar. Det bli många kilowatt dom gubben är rädd för. Blir stora pengar. Då väntar de efter 19 eller 20.00 för att effektavgiften inte ska kosta 3000:-F fiskbuggaren skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Inte bara att det är neutralt, det tar upp CO2 också och arbetsförhållanden för alla anställda är extremt bra. Ingen riskerar heller att fördrivas från sin mark eller mördas. Hela den industrin är ett paradis. 😉sunnis skrev:
Produkter som diskuteras: "fördrivas"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer
Elbilar stannar på gatan redan vid 40% laddning kvar och -16 grader.
Eh? Kanske beror på att de tidiga elbilarna hade (och fortfarande har ) problem med hållbarheten på batterierna då de börjar bli gamla vid 10-15år.P Pligg85 skrev:
Nya elbilsbatterier håller självklart bättre och borde vara både lättare och billigare att byta.
Men alla har inte råd med NY elbil utan måste köpa äldre ditto och då är frågan fortfarande relevant.
Vem fan vill köpa en beggad elbil för 100-200tusen och så måste byta batteri innom 1-2 år för 100tusen till?
PS ett motorbyte brukar kostar 40-60 tusen för många modeller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Om du har 5 barn så kanske det är bra att du inte myser mer med frugan...M Matte Bygg skrev:
3000 kr... Du kanske ska kontrollera din varmvattenberedare om den ligger på 30 kW eller så...
Jag gissar att du aldrig har hört talas om en timer heller och jag gissar dessutom på att du aldrig kommer besvara en fråga seriöst, men kan du inte länka till lite Teslor, modell Y, årsmodell 2024 på Blocket, som kostar 300'? Jag hittar de inte.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Det värsta är att EFPP (Ev Forced Purchase Police) kom hem till mig i december, och tvingade mig att sälja min dieselbil (intressant nog för 20000 spänn mindre än vad jag hoppats på) och köpa en nästan ny elbil.. 😳M Matte Bygg skrev:
Nu har jag bara kört ner till 44% i minus 20 grader, så jag hoppas det inte blir kallare i år...
Vet du hur man kan göra för att komma runt det påtvingade elbilsköpet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Inte ens på gamla elbilar är det ett större problem.M MrDizzy skrev:
Här har du en 10 år gammal Tesla modell S, som gått som Taxi (vilket brukar innebära snabbladdning).
Den går fortfarande på originalbatteri efter 430000 miles (~73000 mil). Den går dock cirka 10 mil kortare på en laddning, men det visar väl ändå lite på att oron är överdriven?
Ingen. Vem vill köpa en fossilbil för de pengarna och tvingas till ett motorbyte efter 1-2 år?M MrDizzy skrev:
Poängen är alltså att det är extremt ovanligt både att det går sönder så och att det inte går att laga.
Istället för att byta batteri för 100' kanske man lagar det för 5000 kr?
Fortfarande ingen kostnad man vill ha om man köper en bil för 100' eller ens 200', men som tur är så är det väl rätt ovanligt, så det är inget man går och oroar sig för eller?M MrDizzy skrev:
Vi är två Nostradamus😅M Matte Bygg skrev:Dags att ruska om lite i stugorna.
Elpriset högt.
Effektavgift rena rånet.
Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.
Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.
Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.
Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)
Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.
Jag hade rätt.
///kalla mig Nostradamus.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Köp en upsättning snålspolande duschmunstycken till dom och ställ deras varmvattenberedare på timer til natten?M Matte Bygg skrev: