Fairlane
J J-banan skrev:
Sen är processen att tillverka elbil mycket mer skadligt för miljön än vad det är tillverka fossildriven bil, se t.ex. kritiserade Senior Materials som ska släppa ut 720ton metylenklorid /år. Sen tillverkas uppsjö med elbilar som en bråkdel får en ägare eller byts ut efter några år då garanti löpt ut
Fast det med tillverkningsprocessen är till stor del gamla uppgifter som inte stämmer längre. Mer Ja, mycket mer Nej. Ganska snabbt är fossilbilen ikapp och förbi elbilen.

Det kryllar av bilar som passerar garantitiden och de körs vidare?!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J
M Matte Bygg skrev:
Många härinne förstår inte min poäng.

Jag tänker på TCO (Total Cost of Ownership)
Dvs den totala kostnaden för en bil, total ägandekostnad.

Samtliga utgifter, inklusive värdeminskning, ränta, drivmedel, försäkring, skatt, service och däck.

Där är elbilen UNDERLÄGSEN fossilbilen.
Kolla hur förmåns/leasing bilar ser ut. Många betalar ett bruttolöneavdrag (eller accepterar lägra lön) som täcker kostnaden, sen skatt på det. Kontentan är att elbilen slår fossilbilen. De 1-3 år den bilen körs tar första smällen. Få köper en elbil ny privat. Skatte effekter är viktiga då.

Jag tycker elbilen är överlägsen i kyla, startar alltid, kan avisas och värmas upp på 10 min. Att den skulle bli ”seg” i kylan som TS hallucinerar om är ju en ren lögn. Vad gäller kostanden för laddning skulle jag aldrig byta tillbaka till fossil oavsett vad elpriset blir, andra fördelar överväger

• Gilla
Hasse C och 6 till
  • Laddar…
Låt oss ta min Volvo XC40 Twin Recharge år 2024 som jag just köpt.

Pris 419'. Nypris 719'. Men närmare 100' är tilläggspaket som definitivt inte är nödvändiga. Köper man bilen begagnad så är dessa värda 10-20'.

Samma bil som bensinbil, men med 2000 mer mil kostar 409' på nätet idag. Den var dock ca 150' billigare som ny (svårt att beräkna då de paket jag har inte finns på nya bensinbilar). Dessutom saknar den fyrhjulsdrift som jag krävde (jag hade inte fått in bilen på gården annars nu när det är vinter).

Så värdeminskningen är större i början, men redan efter två år så är den i princip ikapp.

För mig är valet enkelt, jag fick tag i en elbil med ett batteri i mycket bra skick (97%) med 4WD till samma pris som en framhjulsdriven bensinbil.

Sedan älskar jag bekvämligheten med en elbil. Ladda den över natten ett par gånger i veckan och sedan kör man bara (till vardags). När jag häromdagen tankade dotterns bensinbil så fick jag bensin över ena handsken. Inte trevligt i -6°C kan jag tipsa om (det skvätte ur röret precis när tanken blev full - första gången jag varit med om det). Men rent allmänt så är det skönt att slippa stå och tanka bilen på vintern.

Visst, det är en aning mer planering när man skall ladda på långkörningar, men så svårt/jobbigt är det inte.

• Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det med tillverkningsprocessen är till stor del gamla uppgifter som inte stämmer längre. Mer Ja, mycket mer Nej. Ganska snabbt är fossilbilen ikapp och förbi elbilen.

Det kryllar av bilar som passerar garantitiden och de körs vidare?!
Det är inte lika lätt mäta utsläpp under tillverkningen. Men om man bortser co2 så kan man börja kolla utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Afrika som kineserna styr där barn och byar förgiftas och dör av leukemi och cancer, men det är bara fattiga länder och deras problem. Sen skall separator film tillverkas och då är det okej att använda sedan tidigare förbjudna ämnet metylenklorid och släppa ut i luften i "miljöns namn". Det har tidigare skett utanför Sverige men nu skall det släppas ut på prov i Eskilstuna. Så de som drabbas av cancer där skall veta att det är miljövänlig cancer de har fått👍

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
G
J J-banan skrev:
Det är inte lika lätt mäta utsläpp under tillverkningen. Men om man bortser co2 så kan man börja kolla utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Afrika som kineserna styr där barn och byar förgiftas och dör av leukemi och cancer, men det är bara fattiga länder och deras problem. Sen skall separator film tillverkas och då är det okej att använda sedan tidigare förbjudna ämnet metylenklorid och släppa ut i luften i "miljöns namn". Det har tidigare skett utanför Sverige men nu skall det släppas ut på prov i Eskilstuna. Så de som drabbas av cancer där skall veta att det är miljövänlig cancer de har fått👍
Som om oljeindustrin i u-länder är så mycket bättre bara kolla på Nigeria.

Problemet är väl att utländska företag skiter i lokalbefolkningen oberoende bransch.

Nu är det vår tur.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Som om oljeindustrin i u-länder är så mycket bättre bara kolla på Nigeria.

Problemet är väl att utländska företag skiter i lokalbefolkningen oberoende bransch.

Nu är det vår tur.
Såklart det inte är bättre med oljeindustrin. Men man ska inte tro man är på något sätt miljövänligare genom att välja köpa elbil. Det är bara greenwashing alltihop

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt oss ta min Volvo XC40 Twin Recharge år 2024 som jag just köpt.

Pris 419'. Nypris 719'. Men närmare 100' är tilläggspaket som definitivt inte är nödvändiga. Köper man bilen begagnad så är dessa värda 10-20'.

Samma bil som bensinbil, men med 2000 mer mil kostar 409' på nätet idag. Den var dock ca 150' billigare som ny (svårt att beräkna då de paket jag har inte finns på nya bensinbilar). Dessutom saknar den fyrhjulsdrift som jag krävde (jag hade inte fått in bilen på gården annars nu när det är vinter).

Så värdeminskningen är större i början, men redan efter två år så är den i princip ikapp.

För mig är valet enkelt, jag fick tag i en elbil med ett batteri i mycket bra skick (97%) med 4WD till samma pris som en framhjulsdriven bensinbil.

Sedan älskar jag bekvämligheten med en elbil. Ladda den över natten ett par gånger i veckan och sedan kör man bara (till vardags). När jag häromdagen tankade dotterns bensinbil så fick jag bensin över ena handsken. Inte trevligt i -6°C kan jag tipsa om (det skvätte ur röret precis när tanken blev full - första gången jag varit med om det). Men rent allmänt så är det skönt att slippa stå och tanka bilen på vintern.

Visst, det är en aning mer planering när man skall ladda på långkörningar, men så svårt/jobbigt är det inte.
Hur är det med kostnad att byta batteri och hur länge håller batterier då de används under Svenskt vinter nuförtiden?
Det är klart att köper man en 2år gammal bil och kör med den i 3-4 år och sen byter kanske man inte behöver bry sig.

Då jag kollade djupare på batteriteknik som satt i produktionsbilar för 4 år sen så ... nja de höll hyffsat ned till en -10 till -20 beroende på tillverkare.
Använde man då bilen vid kallare temperaturer som -30 ... kraftig permanent nedsättning på hur långt man kunde komma på ett fulladdat batteri.

Men som sagt tekniken går framåt och det var en 4 år sen jag kollade. Vet nån hur det ser ut med hållbarheten på elbilsbatterier nuföriden om förutsättningen är att de även används vid -30C eller kallare?

Mina föräldrar som bor i Norrland har haft -38 varje vinter flera år i rad nu ... ytterst tveksam till att elbil eller ens hybrid är ett bra allternativ för dem.

För egendel som bor i Norrköping var det -18C i morrse ... och man vill ju inte att om man måste använda bilen att batteriet ska få en kraftig permanent nedsättning i hur långt det räcker.

F
Var jättenöjd med elbilen vi leasade men just leasing tyckte jag var jobbigt. Föräldraledighet och flytt gjorde att vi körde mindre så det blev ganska dyra mil tillslut jämfört med vår gamla fossilbil. Efter leasingen ville jag köpa och fick bli en begagnad plugin hybrid då ren elkombi är för dyrt för oss. Sen med småbarn så vet man hur den ser ut med snacks, slaskiga skor, barnvagn osv. Är ganska nöjd med pluginen, tankar ca 1 tank i månaden på 30 l, man får billig skatt och billig försäkring då den är ganska slö. 7 års garantin känns bra också.

Men ren el tycker jag är överlägset till vardags, det är ju just långresorna som är besvärliga med laddning, särskilt med småbarn där bak.

Redigerat:
Unikt namn
J J-banan skrev:
Såklart det inte är bättre med oljeindustrin. Men man ska inte tro man är på något sätt miljövänligare genom att välja köpa elbil. Det är bara greenwashing alltihop
Menar du att en elbil på sista raden när den går i pension släppt ut en liknande mängd <nånting> jrf med en fossilbil?

Har du några källor som styr denna teori?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Menar du att en elbil på sista raden när den går i pension släppt ut en liknande mängd <nånting> jrf med en fossilbil?

Har du några källor som styr denna teori?
Det går åt mer co2 vid tillverkning av elbil än fossil, sen spelar det såklart roll vilken elbil som tillverkas och vilken fossildriven bil man jämför med, vissa släpper ut avsevärt mycket mer än andra.

https://carup.se/sa-mycket-slapper-elbilar-ut-vid-tillverkning/

Sen är det batteritillverkning bortsett från co2 utsläpp som har höga avfall i form av radioaktiva och tungmetaller. För att få fram 1 ton sällsynta jordartsmetaller kan det resultera upp till 2000 ton giftigt avfall. Sen skall det produceras separator film

https://farmonaut.com/mining/environmental-impacts-of-rare-earth-mining-7-challenges

M Matte Bygg skrev:
Ska du låta barnen vänta när de ska läggas kl. 19-20? Ska middagen lagas när de lagt sig? Hungriga? Ska du ladda bilen under natten vilket iofs inte är problem om man har appstyrt system.

Ska fruga duscha sent? Då blir det inget tjatande i sängen.

Ska underkläderna tvättas efter effektavgiften? Utan torktumling så de skaver mot ljumskarna?

Nä. Glöm elbilen. Glöm rörligt. Skaffa SMR från OKLO eller Bloom Energy.
Om jag förstår dig rätt kan folk med bensinbil lika gärna strunta i att duscha, men jag förstår inte varför deras barn inte längre behöver äta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
J J-banan skrev:
Det går åt mer co2 vid tillverkning av elbil än fossil, sen spelar det såklart roll vilken elbil som tillverkas och vilken fossildriven bil man jämför med, vissa släpper ut avsevärt mycket mer än andra.

[länk]
Att läsa på carup när det gäller elbilar är som att gå in på ett Djurgårdsforum och förvänta sig få objektiva svar om AIK...
Här är en artikel från Vi Bilägare 2023, länk, där man skriver att när bilarna körts 9000 mil så har fossilbilen och elbilen släppt ut lika mycket CO2, inklusive tillverkning och frakt. Så skrotas alla bilar där så kvittar det, men de flesta bilar rullar ju på några mil till.

Man får se upp med sina källor. Jag såg häromdagen en artikel som visade på att elbilen var dålig utsläppsmässigt för den laddades nästan bara av el producerad av fossila bränslen... Det stämmer rätt dåligt i Sverige åtminstone.
J J-banan skrev:
Sen är det batteritillverkning bortsett från co2 utsläpp som har höga avfall i form av radioaktiva och tungmetaller. För att få fram 1 ton sällsynta jordartsmetaller kan det resultera upp till 2000 ton giftigt avfall. Sen skall det produceras separator film

[länk]
Tekniken utvecklas rätt fort, inklusive återvinning. Man får rätt svårt att faktamässigt visa att elbilen är sämre för miljö och klimat över sin livslängd än fossilbilen.
Dock så är det ju bra om det diskuteras, med fakta, inte som Matte Bygg som bara slänger ur sig siffror som är lättkontrollerade och som då aldrig stämmer.

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
J J-banan skrev:

[länk]

[länk]
Trots högre belastning från produktionledet tycks det bara dröja 2år (1700mil) innan en europeisk exempelelbil går förbi förbränningsbilen. 🤔

https://alltomelbil.se/elbilar-slapper-ut-fyra-ganger-mindre-an-bensinbilar/
https://theicct.org/publication/electric-cars-life-cycle-analysis-emissions-europe-jul25/

Utsläppen från produktionskedjan av jordartsmetaller kan så klart förbättras. Hade sannolikt varit bättre att arbeta för att vi utvinner så mycket som det går från svensk och europeisk mark.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att läsa på carup när det gäller elbilar är som att gå in på ett Djurgårdsforum och förvänta sig få objektiva svar om AIK...
Här är en artikel från Vi Bilägare 2023, länk, där man skriver att när bilarna körts 9000 mil så har fossilbilen och elbilen släppt ut lika mycket CO2, inklusive tillverkning och frakt. Så skrotas alla bilar där så kvittar det, men de flesta bilar rullar ju på några mil till.

Man får se upp med sina källor. Jag såg häromdagen en artikel som visade på att elbilen var dålig utsläppsmässigt för den laddades nästan bara av el producerad av fossila bränslen... Det stämmer rätt dåligt i Sverige åtminstone.

Tekniken utvecklas rätt fort, inklusive återvinning. Man får rätt svårt att faktamässigt visa att elbilen är sämre för miljö och klimat över sin livslängd än fossilbilen.
Dock så är det ju bra om det diskuteras, med fakta, inte som Matte Bygg som bara slänger ur sig siffror som är lättkontrollerade och som då aldrig stämmer.
Det dyker upp artiklar titt och tätt med kritisk info om elbil produktion men det verkar som det sorteras bort när man googlar. På samma sätt som kritik mot vaccin rensas bort från nätet🤔 därav "svaga" länkar. Men hur som så är elbilar minst lika bra/dåligt som fossildriven, bättre på vissa aspekter, värre på andra. Sen är frågan vad är värst, co2 utsläpp eller giftigt avfall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.