Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Jag fick ju rätt! -300.000:-
Nej det fick du inte. Jag skrev 575-420 = 300? Du verkar ha missat frågetecknet.
M Matte Bygg skrev:
Du bekräftade det själv.
Lek inte med siffror. Vem betalar 420.000:- för en gammal Tesla Model y 6900 mil där garantierna snart är borta.
Garantierna snart borta? det kanske kommer någon och prutar på bilen, men knappast ner till 275'

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Många faktaresistenta när det gäller de negativa aspekterna med elbilar.

Även fossildrivna bilar har negativa aspekter.

Men elbilens cärdetapp är groteskt. Kul första året.

Handen på hjärtat dagen till ära: skulle du köpa en 3-4 år gammal elbil?

Garantier? Batteriets skick. Du betalar för ett batteri som kan lägga av och kosta mer än bilen. Då blir det att ringa Skrotfrag.
16.000mil eller 8 år är ganska vanligt på batterier, Tesla har lite högre miltal, 19.600/25.000 mil beroende på modell har jag för mig.

Jag hade en Lexus IS bensinare innan. Om jag körde den i 4600 mil, hade den släppt ut lika mycket CO2 som det krävs för att tillverka en ny Tesla Model 3.

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Många härinne förstår inte min poäng.

Jag tänker på TCO (Total Cost of Ownership)
Dvs den totala kostnaden för en bil, total ägandekostnad.

Samtliga utgifter, inklusive värdeminskning, ränta, drivmedel, försäkring, skatt, service och däck.

Där är elbilen UNDERLÄGSEN fossilbilen.
Det är något helt annat. Det kan säkert stämma, men det är inte vad du skrivit.
Du har skrivit att den tappar 300' på 15 månader och sen visat exempel på bilar som är mycket äldre än 15 månader som tappat mindre, eller Volvon hade ju tappat 320' men det var ju på 3 år (baserat på att jag bara läsa rubriken, jag klickar inte på länkar till carup).
Tar du din fakta på Carup så förklarar det lite, det är som att gå in på ett Djurgårdsforum och se vad de skriver om AIK och ta det som fakta.
Sen kan du inte låta bli att överdriva eller ljuga själv. Du kan väl visa vilka Teslor modell Y du hittar på Blocket för 300' från 2024?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fenomenet att bilar tappar rejält i värde efter 3-4 år när många garantier och försäkringar slutat gälla är ju inget nytt.
Det skifte vi är mitt uppe i just nu är att denna effekt fått en rejäl hävstång pga hur moderna bilar är skapta.
Nya normen verkar vara att halva värdet är borta efter 3år, sen planar det ut något fram tills bilen närmar sig den åldern eller miltalen att maskinskadeförsäkringen inte gäller längre, efter det är det mer eller mindre raka vägen till skrot.

Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk plöjer ner några större summor pengar i en bil som kan bara sluta fungera helt plötsligt, o när det sker så är bärgare till märkesverkstan enda alternativet. Där möts du av en offert som är 10x det du betalat för bilen för att få den fungerande igen.....

Jag ser o hör fler o fler röster som höjts senaste åren att hela bilindustrin är inne på helt fel spår. De flesta verkar vara överens om att någonstans runt 2005-2010 så var industrin på sin absoluta topp, sen spårade det ur, in mot den utvecklingen som lett oss hit vi är idag.

Tycker det är lite barnsligt med "Min pappa är starkare än din pappa".
Idag är elbilen fördelaktig på många plan. Idag är min breakeven ungefär 3-3.2 kr/kWh toti när bensinen kostar 16kr/litern och jämförelsebilen är en bränslebil som löser 0.6l/milen under sträng kyla och elbilen drar 3 kWh/mil.

Jag har även en PHEV så jag kan få lite av båda världar. Däremot var min Saab mångdubbelt roligare att köra än fjutt-elbil och slö PHEV.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Många härinne förstår inte min poäng.

Jag tänker på TCO (Total Cost of Ownership)
Dvs den totala kostnaden för en bil, total ägandekostnad.

Samtliga utgifter, inklusive värdeminskning, ränta, drivmedel, försäkring, skatt, service och däck.

Där är elbilen UNDERLÄGSEN fossilbilen.
Jag har räknat ganska noga på just TCO och många bilmodeller. En intressant iaktagelse hade jag på Kia Niro, 2021-2022 där den finns som Bensinare, Hybrid, Plug-in Hybrid och El. Slutsatsen där var att det överraskande skiljde nästan ingenting mellan modellerna i förväntad TCO. Elbilen lite dyrare i inköp men billigare i drift.

Nya bilar är alltid dyra sett till kapitalkostnad, ränta och värdeminskning oavsett bränsle. Elbilar är fortfarande lite för dyra i inköp, men samma sak gäller många hybrider idag tyvärr. Allt är dyrt 😞

• Gilla
PurreP och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Ska du låta barnen vänta när de ska läggas kl. 19-20? Ska middagen lagas när de lagt sig? Hungriga?
Nej, men du har uppenbart inte fattat ett smack av hur effektavgifter fungerar.
Först och främst så blir det ingen extra kostnad för kollektivet, några för lite högre, några lite lägre, några samma som innan.
Om du tänker på Ellevios avgift till exempel, så ligger den på 81 kr. Säg att du då dra 3 kWh under en timme när du lagar maten, bara i matlagning (det är rätt mycket, full fart på 2 plattor i en timme), då kommer den delen kosta 240 kr/månad. Sen får du lägre kostnader för överföringen och kanske en lägre fast kostnad också, beroende på hur vilken säkring du har. Detta är under förutsättning att du inte förändrar något annat. Kanske kan du minska värmeproduktionen medan du lagar mat? Då minskar den kostnaden ännu mer. Om du ens funderar på att lägga barnen utan middag för att spara 100 kr i månaden så säger det en hel del om dig.
M Matte Bygg skrev:
Ska du ladda bilen under natten vilket iofs inte är problem om man har appstyrt system.
Givetvis gör man det, det gör nästan alla med elbil och man behöver inte ens appstyrt för det, men det är trivialt med alla laddboxar.
M Matte Bygg skrev:
Ska fruga duscha sent? Då blir det inget tjatande i sängen.
Varför skulle hon det? Vet du vad en timer är? Du vet en sådan där manick som gör att man kan slå på och av saker vissa tider?
Duscha när du vill och styr istället när varmvatten ska produceras. Eller skit i det helt. Endast 10% av Ellevios kunder ändrade sitt beteende (enligt deras uppgifter) och ändå fick 2/3 sänkt eller lika kostnad.
M Matte Bygg skrev:
Ska underkläderna tvättas efter effektavgiften? Utan torktumling så de skaver mot ljumskarna?
Gör som du vill, men försök först förstå hur effektavgiften fungerar. Själv tumlar jag nästan aldrig, hänger underkläder och det skaver inte ett dugg.
M Matte Bygg skrev:
Nä. Glöm elbilen. Glöm rörligt. Skaffa SMR från OKLO eller Bloom Energy.
Ja, jag funderar på att köpa mig en SMR...

Nu är det väldigt tydligt att du antingen bara är ute efter att trolla, eller helt enkelt är totalt okunnig.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
G Ganescha skrev:
Så sidorna han länkade till ljuger?
Om sidorna ljuger eller inte vet jag inte, men det står ju inte det som Matte påstår.
Exempel 1:
Matte Bygg: "En Tesla Model Y 2024 kostar ca 300.000:- på blocket."
Fakta: Billigaste Tesla Model Y 2024 på Blocket kostar 374900.-, dyraste 570'. Av 51 bilar så är det 8 under 400' och 5 av dessa ligger mellan 39800 och 399899. Slutsats, han slänger ur sig saker utan att ha det minsta koll.

Exempel 2:
Matte Bygg: "Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död."
Länken han ger till ett test (för övrigt samma test jag länkat till innan) visar på att bilarna inte är vare sig slöa eller döda, bara läsa. Den bil som kom kortast kom bara 22 mil, men den hade rätt kort körsträcka även i varmt väder och det är ändå inte en död bil. 75% av bilarna kom 30 mil eller mer innan de behövde laddas, den som kom längst kom 52 mil. Det är inte en död bil.

Bara en sådan sak som att han tror att Trump kommer kunna sänka priserna på bensin och diesel till 10 kr/liter i Sverige visar väl på att han saknar verklighetsförankring?

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dags att ruska om lite i stugorna.

Elpriset högt.

Effektavgift rena rånet.

Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.

Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.

Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.

Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)

Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.

Jag hade rätt.

///kalla mig Nostradamus.
Jag åker v90 T8 hybrid, kör jag på el drar den ca 15kwh/100km. Sjukt dyrt elpris i januari, betalade 2,45kr i snitt för varje kWh om man slår ut allt. Räknar man på den dyra kostnaden blir 100km 36,75kr. Åker jag på bensin vill den gärna ha 9L/100km, dvs med bensinpris på 16kr/l, 144kr. Skapligt mycket billigare åka på el även om elpriset är sjukt högt just nu. Räknar man på en billigare diesel som drar 6L/100km blir det ändå typ 3 gånger dyrare än åka på el just nu. På sommaren med billigt elpris och gärna solel i bilen ska vi inte ens prata om. Beställt en elbil, just för att driftskostnaden blir billig.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Tesla har en kampanj på ny model y för 459.000kr med 0kr ränta vilket driver ned andrahandsvärdet på alla andra Teslor på marknaden samt andra elbilar. Sen svämmar blocket över med el/hybrid modeller varav likadan diesel/bensin modell kostar över 100.000kr mer, exempelvis BMW 5 serie och andra stora kombi. Vem vill äga en hybrid/elbil när garantin löpt ut, man köper istället nästa bil och gamla hamnar på blocket tillsammans med alla andra osäljbara hybrider/elbilar

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Jag åker v90 T8 hybrid, kör jag på el drar den ca 15kwh/100km. Sjukt dyrt elpris i januari, betalade 2,45kr i snitt för varje kWh om man slår ut allt. Räknar man på den dyra kostnaden blir 100km 36,75kr. Åker jag på bensin vill den gärna ha 9L/100km, dvs med bensinpris på 16kr/l, 144kr. Skapligt mycket billigare åka på el även om elpriset är sjukt högt just nu. Räknar man på en billigare diesel som drar 6L/100km blir det ändå typ 3 gånger dyrare än åka på el just nu. På sommaren med billigt elpris och gärna solel i bilen ska vi inte ens prata om. Beställt en elbil, just för att driftskostnaden blir billig.
Rn modern bensinare ska inte dra 0.9!
Inte ens min 30år gamla Saab drog så mycket.

Sen är processen att tillverka elbil mycket mer skadligt för miljön än vad det är tillverka fossildriven bil, se t.ex. kritiserade Senior Materials som ska släppa ut 720ton metylenklorid /år. Sen tillverkas uppsjö med elbilar som en bråkdel får en ägare eller byts ut efter några år då garanti löpt ut

Huddingebo Huddingebo skrev:
Rn modern bensinare ska inte dra 0.9!
Inte ens min 30år gamla Saab drog så mycket.
350hk bensinmotor som dessutom släpar runt på eldrivlina, väger 2,2 ton. Har väl dessutom inte den lättaste foten på gaspedalen. Hursomhelst, även med ägg under gaspedalen är det billigaste åka på el även i dessa dyra eltider.

Unikt namn
.
A Akerfeldt skrev:
350hk bensinmotor som dessutom släpar runt på eldrivlina, väger 2,2 ton. Har väl dessutom inte den lättaste foten på gaspedalen. Hursomhelst, även med ägg under gaspedalen är det billigaste åka på el även i dessa dyra eltider.
Helt rimligt resonemang. Varför köpa en bil med +350hk om man ska köra med äggskal?
Ska man gubbköra kan man ju köpa en gammal saab utan körglädje istället. 🫣

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.