Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Kolla vad en 1,5-2 år gammal Tesla Model Y kostar idag jämfört med nypriset!
Minst -300.000:-
Jag gjorde ju det i #572, men jag kan upprepa den delen för dig:
Jag kollade lite för skojs skull och hittade en Tesla Model Y, Long Range RWD 2025 med 6900 mil på mätaren för 420'. En ny kostar 575' ungefär.
575-420 = 300?

Dina matematiska kunskaper imponerar inte särskilt. -300' på 15 månader påstod du i #571. Nu skriver du 1,5-2 år. Klarar du att räkna hur många månader det är?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Trådstarten för ca 2 år sen:

Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!”

Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde ju det i #572, men jag kan upprepa den delen för dig:
Jag kollade lite för skojs skull och hittade en Tesla Model Y, Long Range RWD 2025 med 6900 mil på mätaren för 420'. En ny kostar 575' ungefär.
575-420 = 300?

Dina matematiska kunskaper imponerar inte särskilt. -300' på 15 månader påstod du i #571. Nu skriver du 1,5-2 år. Klarar du att räkna hur många månader det är?
Jag fick ju rätt! -300.000:-
Du bekräftade det själv.
Lek inte med siffror. Vem betalar 420.000:- för en gammal Tesla Model y 6900 mil där garantierna snart är borta.

M Matte Bygg skrev:
Kolla vad en 1,5-2 år gammal Tesla Model Y kostar idag jämfört med nypriset!
Minst -300.000:-
En normal Model Y LR AWD från 2022 ligger på 330-350'. En ny kostar idag 650' det tar alltså 4 år att nå 300' i värdetapp. Typ 14,3% per år, ~15% per år är vad jag förväntar mig i värdeminskning.

För övrigt laddar man bilen på natten när barnen sover. Jag kör 6A 00-06, så det lyfter inte min effektavgift och räcker för 10 mil om dagen.
Idag fick bilen ladda när solen sken, så 20kWh solel in i batteriet.

Klart det finns nackdelar, men det är knappast extremt, elen behöver kosta 4,5:-/kWh för att det ska bli billigare att köra dieseln istället. Och imorgon går elpriset ner under 40 öre/kWh

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M Matte Bygg skrev:
Dags att ruska om lite i stugorna.

Elpriset högt.

Effektavgift rena rånet.

Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.

Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.

Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.

Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)

Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.

Jag hade rätt.

///kalla mig Nostradamus.
Sluta skriva på fyllan.

• Gilla
  • Haha
orutti och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Sluta skriva på fyllan.
Tror du räcker med sprit för att bli så vilsen i pannkakan?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
orutti och 6 till
  • Laddar…
Så sidorna han länkade till ljuger?

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Med president Donald J Trump kan bensin och Diesel hamna under 1 dollar litern. Dvs under 10:-
Är det fakta, eller dina fantasier?
Sänker Trump skatter etc i Sverige?
M Matte Bygg skrev:
Då blir det inte kul för elbilsägare eftersom elen blir durarwre med effektavgiften och annat samt S tr andrahandsvärdet är katastrofalt.
Elen blir inte dyrare med effektavgiften. Du har helt enkelt inte förstått. Elbolagen får inte höja sina intäkter vid införande av effektavgift. Givetvis blir det en kostnad för just effektavgiften, men eftersom de inte får öka sina intäkter så sänks andra avgifter, vilket du säkert missat. Dessutom laddas en elbil oftast på natten när effektavgiften inte räknas alls hos de flesta bolag. Så dina fakta är fel igen.
M Matte Bygg skrev:
En Tesla Model Y 2024 kostar ca 300.000:- på blocket. nypriset var över det dubbla.
Jag gick in på blocket och sökte upp Tesla model Y årsmodell 2024 och valde att sortera från billigast till dyrast, och fick följande:
Fyra annonser för Tesla Model Y, årsmodell 2024 med olika priser och specifikationer, visas på Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilen längst upp till vänster är "felsorterad", men det är för att säljaren betalat extra för att placering av annonsen.
Billigaste Teslan på Blocket, årsmodell 2024 kostar alltså 374900. om det är cirka 300000 så visar det bara hur usel du är på matematik.
Varför ljuga om något som är så lätt att kontrollera?
Vad den kostade ny vet jag inte, men det är den enklaste modellen, och den kostar ny idag under 500'.
Du kanske jämförde inköpspris på en long range med fyrhjulsdrift och sen en standard range med bakhjulsdrift och sen överdrev siffrorna för att det skulle passa ditt bättre i din sanning?
M Matte Bygg skrev:
Så 300 lakan back. En fossilbil kan du köra 20.000 mil för de pengarna Om det inte är en taxibil.
15 kr milen alltså. Ok, du jämför en ny bil med en 20 år gammal bil där du gör allt jobbet själv?

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Många faktaresistenta när det gäller de negativa aspekterna med elbilar.

Även fossildrivna bilar har negativa aspekter.

Men elbilens cärdetapp är groteskt. Kul första året.

Handen på hjärtat dagen till ära: skulle du köpa en 3-4 år gammal elbil?

Garantier? Batteriets skick. Du betalar för ett batteri som kan lägga av och kosta mer än bilen. Då blir det att ringa Skrotfrag.

M Matte Bygg skrev:
Kolla era elräkningar som laddar elbil hemma. Ensamstående med timpris kommer undan lite billigare. Men inte barnfamiljer. Ska. I låta barn och fruga vänta med dusch till imorgon free effektavgiften inte räknas, kl 19, 20 eller 21 beroende på kommun/nätägare?

Många olyckliga fruar och ledsna barn.
Vi har två bilar som går totalt 4000 mil per år. I princip 3000 mil laddas hemma. Åtgång 6 MWh. Allt laddat på nätterna. Inga bekymmer alls.

• Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Många faktaresistenta när det gäller de negativa aspekterna med elbilar.
Många faktaresistenta elbilshatare också...
M Matte Bygg skrev:
Även fossildrivna bilar har negativa aspekter.
japp
M Matte Bygg skrev:
Men elbilens cärdetapp är groteskt. Kul första året.
Så är det, men du kör knappast en fossilbil för 15 kr milen det första året heller.
M Matte Bygg skrev:
Handen på hjärtat dagen till ära: skulle du köpa en 3-4 år gammal elbil?
Det skulle jag kunna tänka mig ja
M Matte Bygg skrev:
Garantier? Batteriets skick. Du betalar för ett batteri som kan lägga av och kosta mer än bilen. Då blir det att ringa Skrotfrag.
Garantier finns ofta kvar. Skicket på batteriet är mycket bättre än vad man fruktade för 15 år sen. Det kryllar av elbilar i den åldern och dels så går inte batterierna alls sönder i den utsträckning som du tror, det är väldigt ovanligt, dels går de oftast att laga betydligt billigare, dels finns både försäkringar och garantier. Det är helt enkelt du som är dåligt påläst.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Många härinne förstår inte min poäng.

Jag tänker på TCO (Total Cost of Ownership)
Dvs den totala kostnaden för en bil, total ägandekostnad.

Samtliga utgifter, inklusive värdeminskning, ränta, drivmedel, försäkring, skatt, service och däck.

Där är elbilen UNDERLÄGSEN fossilbilen.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.