46 886 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Dags att ruska om lite i stugorna.
Elpriset högt.
Effektavgift rena rånet.
Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.
Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.
Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.
Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)
Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.
Jag hade rätt.
///kalla mig Nostradamus.
Elpriset högt.
Effektavgift rena rånet.
Om man är en barnfamilj så lär man få back med elbil. Se trådstart.
Får inte att undvika effektavgift egendom att påtvinga familjen matlagning, dusch och elbilsägare ing före/efter effektavgiftsperioden. Omönskligt.
Så räkna med höga elräkningar nu när det är minus 10-20 grader i Svea rike.
Länge leve fossilbilen. Elbilen är skräp då den tappar i värde (1 år gammal Tesla Y går ner med 300.000:- första 15 månaderna)
Bensin/Diesel kommer bli billigare och andrahandsvärdet för elbilar dalar.
Jag hade rätt.
///kalla mig Nostradamus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det vet de flesta.M Matte Bygg skrev:
Är den? Jag betalar inget.M Matte Bygg skrev:
Sen gissar jag att du inte förstått att det är ett nollsummespel. Jag gissar också att du inte förstått att effektavgiften knappt påverkar elbilen då de flesta inte räknar nätter, när de flesta laddar...
Är bilen dyrare eller billigare ifall man har barn?M Matte Bygg skrev:
Som jag misstänkte, du har inte förstått effektavgiften. Det finns ett antal trådar du kan läsa och få den förklarad, om du vill.M Matte Bygg skrev:
Vilket det inte brukar vara året om.M Matte Bygg skrev:
Skräp?M Matte Bygg skrev:
Jag kollade lite för skojs skull och hittade en Tesla Model Y, Long Range RWD 2025 med 6900 mil på mätaren för 420'. En ny kostar 575' ungefär.
575-420 = 300?
Det mesta talar för att bensin och diesel kommer bli dyrare, inte billigare.M Matte Bygg skrev:
Eller inte...M Matte Bygg skrev:
Jag kan kalla dig okunnig om det går bra.
För att vara tydlig så kör jag inte elbil och är fullständigt ointresserad av att skaffa en Tesla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Eftersom du uppmanade oss att se trådstart så gjorde jag det. Där skrev du ovanstående.M Matte Bygg skrev:
Nyligen kom resultat från ett test från Norge där bilar körde i stark kyla (ner till -32). Här är en sidan som har resultatet: länk
De tappade som förväntat i räckvidd (25-40%) och de tappade lite effekt när det var mindre än 10% kvar i batteriet. Det är alltså det som är slö och död?
En bil som kommer 30-40 mil innan den måste laddas är död enligt TS. Det säger nog mer om TS än om elbilar.
Du blandar som vanligt ihop vad du tycker/tror med fakta, även i denna fråga.
Elbilar är skräp med dagens andrahandsvärde och elpriser. Man måste vara manisk med timpris/kvartspris a la tibber vid låga priser men har man barn och familj som ska duscha laga mat tvätta kläder så kan man inte göra det mitt i natten.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
hehe, men nu sätts värdet inte efter någon annonsörs önskedrömmar, priset är exakt det som någon är villig att betala, dvs slutpris till kund är det som gäller inget annat 😉Fairlane skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Alkolås på datorn?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Problem, ja kanske. Förbrukningen ökar såklart, ingen märkligt i det, men av de 24 bilarna i testen ovan klarade 18 stycken ändå 30 mil innan de behövde laddas. Det klarar sig rätt många rätt bra på, men det räcker såklart inte för alla. Den som behöver längre när det är så kallt får välja bil därefter, eller för all del köra fossilt.G Ganescha skrev:
Det är bara tramsigt att som Matte Bygg gör påstå att den är död. Vid -30 är det en och annan fossilbil som får problem också.
Vad jag sett så är det väl mer att man ska kunna hålla bättre koll på batteriet, men jag har kanske missat något?!G Ganescha skrev:
Kolla era elräkningar som laddar elbil hemma. Ensamstående med timpris kommer undan lite billigare. Men inte barnfamiljer. Ska. I låta barn och fruga vänta med dusch till imorgon free effektavgiften inte räknas, kl 19, 20 eller 21 beroende på kommun/nätägare?
Många olyckliga fruar och ledsna barn.
Många olyckliga fruar och ledsna barn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Så är det iofs ja, men jag tror inte det blir 275'. Men Matte kanske har en massa exempel på när bilen rasat 300' på 15 månader...Mats-S skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du vet väl att man kan duscha vid en tidpunkt och värma vattnet vid en annan?M Matte Bygg skrev:
Ska du låta barnen vänta när de ska läggas kl. 19-20? Ska middagen lagas när de lagt sig? Hungriga? Ska du ladda bilen under natten vilket iofs inte är problem om man har appstyrt system.Fairlane skrev:
Ska fruga duscha sent? Då blir det inget tjatande i sängen.
Ska underkläderna tvättas efter effektavgiften? Utan torktumling så de skaver mot ljumskarna?
Nä. Glöm elbilen. Glöm rörligt. Skaffa SMR från OKLO eller Bloom Energy.
Med president Donald J Trump kan bensin och Diesel hamna under 1 dollar litern. Dvs under 10:-
Då blir det inte kul för elbilsägare eftersom elen blir durarwre med effektavgiften och annat samt S tr andrahandsvärdet är katastrofalt.
En Tesla Model Y 2024 kostar ca 300.000:- på blocket. nypriset var över det dubbla.
Så 300 lakan back. En fossilbil kan du köra 20.000 mil för de pengarna Om det inte är en taxibil.
Då blir det inte kul för elbilsägare eftersom elen blir durarwre med effektavgiften och annat samt S tr andrahandsvärdet är katastrofalt.
En Tesla Model Y 2024 kostar ca 300.000:- på blocket. nypriset var över det dubbla.
Så 300 lakan back. En fossilbil kan du köra 20.000 mil för de pengarna Om det inte är en taxibil.