24 644 läst ·
191 svar
25k läst
191 svar
Förvirring kring budgivning
"Personlig kännedom" heter det nog för att dom vill verka vara justa. Egentligen är det nog så att dom pga omständigheter ser er som den bästa köparen eller kanske rentav den enda om den andra har fått förhinder. Om mäklaren har hintat om att den andra budgivaren är ute ur leken och nu leker snäll mot er och ska låta er köpa. Så skulle jag definitivt kontrat med att erat första bud på utgångspris är det som ni kan stå för just nu.M MariaNilsson8 skrev:Tack för alla svar! Uppskattar det mycket då det här är en helt ny situation för oss. Men har ännu en fråga...
Mäklaren nämnde även att säljaren kan välja att låta oss köpa lägenheten pga personlig kännedom, alltså att de vill att några som bor i Sverige ska köpa lägenheten. Men om det nu är så att budgivaren inte kan betala, är inte mäklaren då skyldig att informera oss om det då, eftersom hans bud blir ogiltiga? Blir det inte bedrägeri om mäklaren inte berättar för oss att budgivaren inte kan stå för sina bud, och sedan skyller på att vi får köpa (till det upptrissade priset) på grund av "personlig kännedom"?
Jag menar, skulle vi få information att budgivaren inte kan betala för sina bud så kan ju vi dra tillbaka våra bud och chansa på att få köpa till utgångspris istället då inga andra var intresserade. Men undanhåller mäklaren detta och säger att vi får köpa pga "personlig kännedom" så måste vi ju acceptera och köpa till det högsta budet vi la. Blir inte det en form av bedrägeri? Får de göra på det viset?
Mäklare spelar spel för att få ut så mycket som möjligt. Det är helt okej att ni också spelar spelet.
Hitta på något om att ni känslomässigt gått vidare eller någonting. Men kan tänka er en affär på utgångspris ändå.
Lycka till!
Hamnade i liknande situation när vi köpte vårt hus, vi var två budgivare, vi hamnade i budgivningskrig och vi la oss när priset var 650kkr över utgångspriset. En vecka senare ringer mäklaren och frågar om vi fortfarande var intresserade. Visade sig att köpare nummer ett hade fått kalla fötter och dragit sig ur (utnyttjade besiktningsklausulen som de hade i kontraktet för att dra sig ur).
Jag och sambon blev såklart veliga hur vi skulle göra. Slutade med att vi la ett bud som var 200kkr över utgångspriset, men fortfarande 450kkr under budgivare etts vinnande bud.
Säljaren godtog inte 200kkr utan sa att till det priset skulle huset ut på marknaden. Så vi höjde med 100kkr till, vilket säljaren godtog.
Nu har vi bott i huset i 7 år och ångrar inget. Möjligt att vi hade kunnat få huset för lägre, men det hade ju varit en chansning att det inte skulle dyka upp en ny budgivare.
Jag och sambon blev såklart veliga hur vi skulle göra. Slutade med att vi la ett bud som var 200kkr över utgångspriset, men fortfarande 450kkr under budgivare etts vinnande bud.
Säljaren godtog inte 200kkr utan sa att till det priset skulle huset ut på marknaden. Så vi höjde med 100kkr till, vilket säljaren godtog.
Nu har vi bott i huset i 7 år och ångrar inget. Möjligt att vi hade kunnat få huset för lägre, men det hade ju varit en chansning att det inte skulle dyka upp en ny budgivare.
Inget är bindande i en budgivning så länge ni inte skriver på ett köpekontrakt.
Svar från en mäklare.M MariaNilsson8 skrev:Vi har budat på en lägenhet och har bara haft en enda "motståndare". Lägenhetspriset trissades upp till en bra bit över marknadsvärdet så vi beslöt oss därför för att stanna.
Idag ringde dock mäklaren och sa att budgivaren som la det högsta budet eventuellt inte skulle kunna genomföra köpet då denne bor i annat land och det kan då bli struligt. Med andra ord har vi alltså suttit och budat upp en lägenhet rejält och i onödan mot en person som inte kan betala.
Så till frågan...När den här personen nu drar sig ur budgivningen/köpet, kan jag då hävda att alla hans bud blir ogiltiga? Tänker att han ju lagt bud som han inte kan stå för när han inte kan betala? Vi vill nu yrka på att få köpa lägenheten till utgångspris trotts att vi under budgivningen la bud högre än det, men är det rimligt med vårt resonemang?
Om budgivaren ni budat mot inte kan genomföra affären så blir dennes bud inget hen kan stå för dvs budgivningen faller ihop.
dvs ni börjar på ert senaste bud ni lade innan den andre började buda. Eventuellt drar ni också tillbaka alla era bud och lägger ett nytt bud till säljaren som den får ta ställning till om de vill acceptera eller inte. Accepterar inga priser över utgångspris utan att ni har en motståndare att buda emot som har finansieringen klar.
Tyvärr är mäklare enligt min uppfattning inte några av världens ärligaste människor. Sorgligt, javisstM MariaNilsson8 skrev:Tack för alla svar! Uppskattar det mycket då det här är en helt ny situation för oss. Men har ännu en fråga...
Mäklaren nämnde även att säljaren kan välja att låta oss köpa lägenheten pga personlig kännedom, alltså att de vill att några som bor i Sverige ska köpa lägenheten. Men om det nu är så att budgivaren inte kan betala, är inte mäklaren då skyldig att informera oss om det då, eftersom hans bud blir ogiltiga? Blir det inte bedrägeri om mäklaren inte berättar för oss att budgivaren inte kan stå för sina bud, och sedan skyller på att vi får köpa (till det upptrissade priset) på grund av "personlig kännedom"?
Jag menar, skulle vi få information att budgivaren inte kan betala för sina bud så kan ju vi dra tillbaka våra bud och chansa på att få köpa till utgångspris istället då inga andra var intresserade. Men undanhåller mäklaren detta och säger att vi får köpa pga "personlig kännedom" så måste vi ju acceptera och köpa till det högsta budet vi la. Blir inte det en form av bedrägeri? Får de göra på det viset?
Om du erbjuds köpa huset har du rätt att begära ut dokumentation på budgivningen. Där kan du enkelt se vilket bud som var högst när den utländska spekulantens bud är strukna. Det är ren rutin. Folk ångrar sina bud var och varannan dag. Och alla som köper vill såklart kontrollera att de budat mot en riktig spekulant och inte mot en bulvan för säljaren.
"Motståndaren" kan ju tänkas vara en bulvan och det kan ju vara bra att syna genom att låta det börja om från början, men samtidigt låter det ju som att ni är angelägna om köp när ni hängt med långt över marknadsvärdet.M MariaNilsson8 skrev:Tack för alla svar! Uppskattar det mycket då det här är en helt ny situation för oss. Men har ännu en fråga...
Absolut, har haft liknande sits två gånger.M MariaNilsson8 skrev:Vi har budat på en lägenhet och har bara haft en enda "motståndare". Lägenhetspriset trissades upp till en bra bit över marknadsvärdet så vi beslöt oss därför för att stanna.
Idag ringde dock mäklaren och sa att budgivaren som la det högsta budet eventuellt inte skulle kunna genomföra köpet då denne bor i annat land och det kan då bli struligt. Med andra ord har vi alltså suttit och budat upp en lägenhet rejält och i onödan mot en person som inte kan betala.
Så till frågan...När den här personen nu drar sig ur budgivningen/köpet, kan jag då hävda att alla hans bud blir ogiltiga? Tänker att han ju lagt bud som han inte kan stå för när han inte kan betala? Vi vill nu yrka på att få köpa lägenheten till utgångspris trotts att vi under budgivningen la bud högre än det, men är det rimligt med vårt resonemang?
det är ju heller inte helt otänkbart att ni budat mot en bulvan som säljaren anlitat.
Jag budade över mig själv när jag köpte mitt nuvarande hus för nästan 20 år sen…Farstatjej90 skrev:
Utgångspris 5,8…
Jag bjöd 5,6…
Säljaren var envis, 5,8 lr ny visning.
Detta var mitt på sommaren så riskerade inget utan vi bjöd över oss själva å till 5,8 fick vi drömhuset.
Flera (bekantas bekanta) har i efterhand uttryckt sin irritation att de var på semester å inte hade chansen å buda.
Så tugget att det är fel å buda över sig själv faller på sitt eget grepp 🤥
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är ju svårt att veta om utlandsbudgivaren verkligen är helt ute ur bilden. Det kan ju vill vänta med att skriva på till han är i Sverige nåsta gång, eller bara en allmän känsla av osäkerhet, Säljaren kan då välja att försöka sälja till er istället, och förlora kanske 25 000. Men backar ni nu ned flera 100 000 så kanske säljaren tycker det kan vara värt risken med strul med högstbjudande.
Jag tror att man i ett sådant här läge får räkna med att förhandla. Säljaren har ju genom budgivningen sett att dte finns minst en som värderar lägenheten till det höga budet. Backar ni ned för hårt nu, så kommer säljaren att visa lägenheten igen och hoppas att det dyker upp en till. Och det kommer det att göra. Säljaren vet er limit, kommer det inga nya budgivare så blir det extremt enkelt att uppfinna en ny budgivare som vet var han skall lämna budgivningen.
Jag säger förhandla, räkna med affär på en nivå som ligger någonstans mellan startbudet och ert sista bud.
I ett sådant förhandlingsläge kan det vara nyttigt att ta reda på allt ni kan om säljaren. Hur bråttom har säljaren att sälja, hur mycket vinst räknar säljaren med att göra. Säljer de pga skillsmässa. Var lite detektiv, använd nätet, försök få ut fakta om säljaren från mäklaren (mäklaren "tjallar" gärna om han tror det bidrar till en snabbare förhandling). Men räkna med att mäklaren ljuger (förhandling).
Jag tror att man i ett sådant här läge får räkna med att förhandla. Säljaren har ju genom budgivningen sett att dte finns minst en som värderar lägenheten till det höga budet. Backar ni ned för hårt nu, så kommer säljaren att visa lägenheten igen och hoppas att det dyker upp en till. Och det kommer det att göra. Säljaren vet er limit, kommer det inga nya budgivare så blir det extremt enkelt att uppfinna en ny budgivare som vet var han skall lämna budgivningen.
Jag säger förhandla, räkna med affär på en nivå som ligger någonstans mellan startbudet och ert sista bud.
I ett sådant förhandlingsläge kan det vara nyttigt att ta reda på allt ni kan om säljaren. Hur bråttom har säljaren att sälja, hur mycket vinst räknar säljaren med att göra. Säljer de pga skillsmässa. Var lite detektiv, använd nätet, försök få ut fakta om säljaren från mäklaren (mäklaren "tjallar" gärna om han tror det bidrar till en snabbare förhandling). Men räkna med att mäklaren ljuger (förhandling).
Redigerat:
Jag tänker att det beror lite på hur budgivningen såg ut samt utbudet av sådana lägenheter som du är intresserad av.
Du säger att det bara finns två budgivare, du och en till. Om budgivningen då började lugnt och stilla så att eventuella andra intresserade hade chansen att lägga bud men avstod känns det för mig som att utgångspriset kanske låg lite för högt. Jag tycker inte att du ska betala över utgångspriset i det här läget om du inte känner dig väldigt säker på att lägenheten är värd mer och ser det som svårt att hitta bättre alternativ.
Du säger att det bara finns två budgivare, du och en till. Om budgivningen då började lugnt och stilla så att eventuella andra intresserade hade chansen att lägga bud men avstod känns det för mig som att utgångspriset kanske låg lite för högt. Jag tycker inte att du ska betala över utgångspriset i det här läget om du inte känner dig väldigt säker på att lägenheten är värd mer och ser det som svårt att hitta bättre alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Men om då säljaren lägger ut till ny visning. Det dyker upp en ny spekulant. Blir helt omöjligt att veta om den spekulanten är äkta, elle en bulvan för säljaren som vet var budgivningen kommer att sluta, eftersom säljaren vet er limit. Eller så är det en äkta budgivare.W Weimik skrev:Jag tänker att det beror lite på hur budgivningen såg ut samt utbudet av sådana lägenheter som du är intresserad av.
Jag skulle säja att strategin beror på hur gärna du vill ha lägenheten.
Vi har precis köpt vårt drömhus och det blev budgivning mellan oss och en till. Utgångspris 4 miljoner, det drog iväg över vårt max tak, vårt sista bud var på 4,45 och den som van budgivningen hade lagt 4,5. Vi blev sjukt besvikna och kände verkligen att vi hade missat vårt drömhus.
Efter en knapp vecka ringde mäklaren och sa att det drog ut på tiden med banken för den andra, den hade lånelöfte först men det blev något strul. Vi bollade lite snabbt med säljaren och kom överens om 4,3 om vi skrev dagen efter (annars ville säljaren köra en ny visningsrunda). Så alla varianter är möjliga, visst vi kanske hade kunnat fått huset lite billigare om vi hade kört en runda till men vi hade också kunnat bli av med det helt vid en ny spekulant eller om det löste sig för den andra. Vi är väldigt nöjda just nu iaf.
Vi har precis köpt vårt drömhus och det blev budgivning mellan oss och en till. Utgångspris 4 miljoner, det drog iväg över vårt max tak, vårt sista bud var på 4,45 och den som van budgivningen hade lagt 4,5. Vi blev sjukt besvikna och kände verkligen att vi hade missat vårt drömhus.
Efter en knapp vecka ringde mäklaren och sa att det drog ut på tiden med banken för den andra, den hade lånelöfte först men det blev något strul. Vi bollade lite snabbt med säljaren och kom överens om 4,3 om vi skrev dagen efter (annars ville säljaren köra en ny visningsrunda). Så alla varianter är möjliga, visst vi kanske hade kunnat fått huset lite billigare om vi hade kört en runda till men vi hade också kunnat bli av med det helt vid en ny spekulant eller om det löste sig för den andra. Vi är väldigt nöjda just nu iaf.
Om det igen blir bara en till budgivare får man ta ställning till hur man vill gå vidare. Jag hade i så fall åtminstone hoppat av budgivningen på ett lägre bud än första gången.H hempularen skrev:
Men i grunden ska man nog helst leta vidare om inte säljaren går med på att sälja till utgångspriset. Det är ett trist förhandlingsläge när man så att säga har visat sina kort.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Åter så beror det på hur prisbilden ser ut i området. I vissa områden/marknadsläge, så säljs ingenting för utgångspris. Det vore orealistiskt att räkna med att få köpa till det priset.
Man bör givetvis kunna få den till ett pris som är lägre än ditt egna sista bud, men räkna inte med att få den till utgångspris.
Men diskutera med mäklaren. Mäklaren har som första intresse att få till en snabb affär.
Min son köpte bostadsrätt nyligen, den låg ute för ca 4,9 milj, flera i princip identiska lägenheter i samma förening var sålda nyligen för ca. 5,6 - 5,8 milj. Lägenheten skulle visas första gången till helgen. Sonen ringer mäklaren och pratar. Mäklaren säger "säljarna är nöjda om de får 5,3 - 5,4 milj". Varvid sonen erbjuder 5,35, säljarna accepterar före visningen. Det finns detaljer med den här lägenheten som borde lägga den lite högre än de tidigare sålda.
Hade jag varit säljare hade jag varit rätt irriterad på att mäklaren avslöjar min förväntade nivå, i det skedet. Men mäklaren vill som sagt i första hand få jobba så lite som möjligt med försäljningen.
Man bör givetvis kunna få den till ett pris som är lägre än ditt egna sista bud, men räkna inte med att få den till utgångspris.
Men diskutera med mäklaren. Mäklaren har som första intresse att få till en snabb affär.
Min son köpte bostadsrätt nyligen, den låg ute för ca 4,9 milj, flera i princip identiska lägenheter i samma förening var sålda nyligen för ca. 5,6 - 5,8 milj. Lägenheten skulle visas första gången till helgen. Sonen ringer mäklaren och pratar. Mäklaren säger "säljarna är nöjda om de får 5,3 - 5,4 milj". Varvid sonen erbjuder 5,35, säljarna accepterar före visningen. Det finns detaljer med den här lägenheten som borde lägga den lite högre än de tidigare sålda.
Hade jag varit säljare hade jag varit rätt irriterad på att mäklaren avslöjar min förväntade nivå, i det skedet. Men mäklaren vill som sagt i första hand få jobba så lite som möjligt med försäljningen.