M
En amerikansk båt har parkerat sig i Stockholm just nu. Har 384 robototar ombord vilket tydligen motsvarar hela sveriges samlade luftvärn och stridsflyg. Ryktet säger att den ihop med några andra jollar i östersjön, bla. en brittisk och 4 tyskar gör gällande att dom ska hålla koll österut medans Maggan ska plocka fram pennan för att signera ett papper för nån form av medlemsskap..eller nått.

Förhoppningsvis blir inte denna ”kris” så utdragen för EUs del att det ska påverka alltför mycket. Man får väl hoppas att det finns lite genvägar att snabbt kunna starta upp kärnkraftverken igen så vi slipper beroendet av gas och olja från öst. Annar kan nästa vinter bli en större käftsmäll än denna. Huspriserna tror jag dock även denna gången lyckas klara sig genom en större efterfrågan än tillgång då många nu lämnar Ukraina.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Tyvärr har man väl redan börjat montera ned kärnkraftverken, så det är väl inte så lätt att starta om dem, det räcker dessutom inte med våra egna, det är nog viktigare att tyskland startar sina...

Man får hoppas att ett Nato som positionerar sig på alla platser i Natoländer men även som detta skepp i Stockholm visar Putin att det redan är "för sent" att stoppa Nato bli starkare. I realiteten har ju Nato tränat hos oss länge som jag förstår.

Jag hoppas även att Nato är extremt snabba att förklara att om Kina stödjer Ryssland med så det minsta matpaket eller liknande så kommer det sanktioner...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Svarar på huvudfrågan:
Verkar inte som kriget påverkar än. Samma 2a, BR radhus som jag har kom ut till försäljning i fredags för 2,8 milj.
Det såldes dagen efter innan visning för 3.150

J
Isakare Isakare skrev:
Svarar på huvudfrågan:
Verkar inte som kriget påverkar än. Samma 2a, BR radhus som jag har kom ut till försäljning i fredags för 2,8 milj.
Räntan har väl inte börjat höjas än?

Det skulle förvåna mig om de inte kommer behöva göra det, även om de nog väntar så länge det går. Med 5% inflation kan man inte gärna ha nollränta, även om man vill stimulera samhället så mycket det går...

När (eller om) räntan går upp rejält, först då tror jag priserna påverkas...

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Det skulle förvåna mig om de inte kommer behöva göra det, även om de nog väntar så länge det går. Med 5% inflation kan man inte gärna ha nollränta, även om man vill stimulera samhället så mycket det går...

Garanterat.

Isakare Isakare skrev:
Svarar på huvudfrågan:
Precis - kriget har i alla fall inte kommit till Uppsala än. Visning i helgen, 15 familjer på visningen, 7 olika budgivare och ett slutpris 20% över utgångspris. Det var nog inget lockpris heller, för rekordet för likadana hus i området slogs med 15%.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
.
Kan bara svara för SBAB där jag band på 1 resp 3 år för nån månad sedan (kan ha varit 2 mån sedan) till 1,01% resp 1,31 och man idag har 1,54 resp 2,18%. Så lite har den börjat ticka uppåt, men som sagt, detta hos SBAB, vet inte hur det ser ut hos övriga banker.

Hur en relativt måttlig räntehöjning påverkar huspriser kan vi spekulera i. Jag tror inte att typ upp till 5% innebär så väldigt mycket för marknadspriserna. Men klättrar vi vidare uppåt 6-7% så kan det nog börja svaja lite, men inga dramatiska fall. Fritt ur minnet av 2008 års finanshaveri med dessa räntenivåer säger inte att jag kan minnas något större haveri i Sverige. Usa havererade ju totalt, men det var ju självförvållat drivet av vansinnig spekulation.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag band i förra veckan på tre år för att kunna sova gott när allt annat drar iväg. Jag har väldigt bra förutsättningar med under 50% belåning. Handelsbanken, för de bundna räntorna är de märkbart försiktigare med rabatterna. Jag är upp ca 0.2% mot tidigare. Det verkar som man räknar med en högre inflation på längre sikt än några mån.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Marknadsräntorna har väl visst stigit, det är de längre räntorna som sätter priset på allt som inte är rörligt

Främst de bundna räntorna har stigit sedan december. När Put-in steg på oinbjuden i Ukraina fick räntorna hicka :(

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du blandar ihop begreppen. HUSET är säkerheten mens DU är betalningsansvarig...
Nej det är du som inte fattar. Det är du som person som belånas och huset är bara en sak du har med dig för att öka ditt personliga värde.

K Karl Olssvan skrev:
Nej det är du som inte fattar. Det är du som person som belånas och huset är bara en sak du har med dig för att öka ditt personliga värde.
En person kan inte belånas, du verkar blanda ihop begreppen…
Eller hur tänker du med hus som inte ägs av nån enskild person? Kan inte de husen belånas?

Z Zodde skrev:
En person kan inte belånas, du verkar blanda ihop begreppen…
Eller hur tänker du med hus som inte ägs av nån enskild person? Kan inte de husen belånas?
Jo i Sverige så är det så. Banken ser det så, huset är sekundärt. Det är en fysisk person som belånar huset och då är det personen som lånar och du lånar genom personen och huset är sekundärt. På detta sätt kan huset försvinna men inte lånet....

K Karl Olssvan skrev:
Jo i Sverige så är det så. Banken ser det så, huset är sekundärt. Det är en fysisk person som belånar huset och då är det personen som lånar och du lånar genom personen och huset är sekundärt. På detta sätt kan huset försvinna men inte lånet....
Var det inte du som påstod att banken kunde låna ut pengar utan att själv ha nån inlåning och att man dessutom inte hade nån kapitalkostnad… ??

Självklart försvinner inte skulden även om huset försvinner…? Utan huset hade du dock inte fått nåt lån så huset är näppe sekundärt.
Sen finns det många belånade fastigheter som INTE ägs av nån fysisk person (vilket du verkar påstå vara omöjligt)

Z Zodde skrev:
Var det inte du som påstod att banken kunde låna ut pengar utan att själv ha nån inlåning och att man dessutom inte hade nån kapitalkostnad… ??

Självklart försvinner inte skulden även om huset försvinner…? Utan huset hade du dock inte fått nåt lån så huset är näppe sekundärt.
Sen finns det många belånade fastigheter som INTE ägs av nån fysisk person (vilket du verkar påstå vara omöjligt)
Du har fel. Men det är meningslöst att tjata om det. Du får tro vad du vill. Det finns inte fastigheter som inte ägs av fysiska personer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.