Har en 25 år gammal 250l kombipanna med pelletsbrännare och eftermonterad 6kw elpatron som ger mig varmvatten och värme till radiatorer. Det styrs av en ouhman eh-201/l och motoriserad shunt.
Problemet är att pellets är mycket dyrare än el och då vi kör på el så räcker det med 50 grader i pannan för att hålla huset varmt men vi behöver 80 grader för att få tillräckligt varmt dusch vatten. Känns oekonomiskt att lagra varmare vatten än vad som behövs.
Alternativ 1:
Plugga pannans rökrör och tilläggsisolera vid behov. Skaffa 300l vvb och koppla till pannans varmvatten utgång för att eftervärma bruksvattnet som kommer från pannan. Är det billigare att hålla 50 grader i panna + vvb än att hålla 80 grader i bara pannan?
Vvb skulle kosta mig ungefär 1300€-1800€ beroende på om jag vill ha med solslinga eller inte.
Alternativ 2:
Sälja pannan och köpa en 500l tekniktank och köra den med min 6kw elpatron + en till så jag kan toppvärma på sommaren och värma även från botten på vintern.
Tekniktanken har dubbla varmvatten slingor så jag antar att jag kan ha lägre temperatur i den och fortfarande duscha varmt?
Finns även solslinga i den och möjlighet att koppla in värmepump i framtiden.
Kostar 2800€.
Översättning av punkterna på bilden:
1. Bruksvattenslingor 22mm
2. Solslinga 18mm
3. Elpatron 2”
4. Laddning/värmning 1”
5. Tömning 1/2”
6. Mätare/givare 1/2”
7. Luftning 1”
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto