Har en gammal brytare jag vill byta ut. Har jag tänkt rätt?
Så här ser den gamla ut:

Kopplingsschema för gammal strömbrytare med numrerade anslutningar 1-6 och märkta symboler för L och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elbrytare med synliga kablar, monterad på en vägg. Märkningar och kopplingsdetaljer synliga. Utforskas för byte i renoveringsprojekt.
Skapa konto
Gammal elbrytare med flera kablar, delvis urmonterad från väggen, visas för diskussion kring byte till ny brytare.
Skapa konto

Så här har jag tänkt på den nya:

Gammal brytare med grön bakgrund och kopplingsschema, modell X1-16070414, visas med ledningsdragningar och anslutningsnummer.
Skapa konto

Har vi några klartänkta hjälpsamma människor uppe så här dags?
Stort tack för hjälpen!

Nej, det blir helt galet.

Själva trappkopplingen är en sparkoppling, där tråd 1 är kombinerad tändtråd & mellantråd, tråd 5 är mellantråd.

Tråd 6 är tändtråd i enkelkopplingen.

• Gilla
RRW
  • Laddar…
A
Precis. Koppla den på samma sätt som den gamla. Översätt L på den gamla till pil som pekar inåt på den nya strömställaren. I övrigt är det identiskt där ena vippan hör till siffran 1 och den andra till siffran 2.

När en riktig fasledare inte är kopplad på L i en trappkoppling är det en sparkoppling. Där lägger man man istället mellantråden som löper mellan strömställaren på L eller pil in.

Redigerat:
  • Gilla
RRW
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Precis. Koppla den på samma sätt som den gamla. Översätt L på den gamla till pil som pekar inåt på den nya strömställaren. I övrigt är det identiskt.

När en riktig fasledare inte är kopplad på L i en trappkoppling är det en sparkoppling. Där lägger man man istället mellantråden som löper mellan strömställaren på L eller pil in.
Tack för svar!
Jag har läst igenom men förstår ändå inte riktigt? Jag tyckte att jag översatte L till pil in?
Hjälp!

"Pil in 1" hör ihop med 2*"pil ut 1". (Brytare 1)
"Pil in 2" hör ihop med 2*"pil ut 2". (Brytare 2)

"Fas in"+"fas bygel"+"fas vidarematning" är alla anslutna till "brytare 1" istället för "brytare 1"+"brytare 2".

• Gilla
RRW
  • Laddar…
Först, stort tack för er hjälp! Väldigt snäll av er!

Schema över kopplingsbox, numrerade anslutningar 1-6, med pilar och linjer som visar ledningarnas väg, användbara för elinstallationer.
Skapa konto
Diagram av en elektrisk komponent med pilar och symboler, text X1-16070414, och QR-kod.
Skapa konto

Jag är fortfarande förvirrad, enormt.
Så:
5 - E
4 - G
...?

Kan lägga till att det är en Plejd-puck installerad också om det gör någon skillnad?

Redigerat:
Det är ju jättesvårt att säga exakt koppling när det dessutom är en Plejdpuck inblandad som man är osäker på funktion och inkoppling av. Baserat på en enbart brytarna skulle jag säga:
- Gamla 5 till nya GH
- Gamla 1 till nya AB
- Gamla 2 till nya I
- Gamla 3 till nya J & E
- Gamla 4 till nya F
- Gamla 6 till nya CD

Konstigt att gamla 4 är brun, tycker den borde varit svart(?) När huset byggt och elinstallationen gjord?

Redigerat:
  • Gilla
RRW
  • Laddar…
J Josth skrev:
Konstigt att gamla 4 är brun, tycker den borde varit svart(?) När huset byggt och elinstallationen gjord?
Jag tippar på att 4 går till Plejd-pucken, det lär även 6 göra, man ser att dessa trådar är en helt annan tillverkare (eller modell) än de andra trådarna.

• Gilla
RRW
  • Laddar…
Vilka hjältar ni är!

J Josth skrev:
Det är ju jättesvårt att säga exakt koppling när det dessutom är en Plejdpuck inblandad som man är osäker på funktion och inkoppling av. Baserat på en enbart brytarna skulle jag säga:
- Gamla 5 till nya GH
- Gamla 1 till nya AB
- Gamla 2 till nya I
- Gamla 3 till nya J & E
- Gamla 4 till nya F
- Gamla 6 till nya CD

Huset är byggt runt -97 -98 och då är även elinstallationen gjord. Komplettering med Plejd runt 2021.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tippar på att 4 går till Plejd-pucken, det lär även 6 göra, man ser att dessa trådar är en helt annan tillverkare (eller modell) än de andra trådarna.
Stämmer! Jag öppnade och tittade igen. Gjorde en mer utförlig om än amatörmässig ritning:

Nuläge:
Elektrisk kopplingsschema med Plejd DIM-01 modul och färgkodade kablar, visar nuläge för installationen med uppdateringar kring 2021.
Skapa konto
Elektrisk installation med Plejd-modul och olika kablar i en väggdosa, synlig koppling av blå, bruna och gröna kablar.
Skapa konto

Så med er hjälp så kom jag fram till att det borde vara såhär med den nya:

Elektrisk ritning med Plejd-enhet och kopplingar, visar hur elinstallation bör göras. Komplettering från projekt runt 2021, med olika anslutningar markerade.
Skapa konto

Ser det korrekt ut?

Ok. Ledningen som går mellan brytaren och "L" på Plejdpucken borde egentligen varit svart om man följt husets färgstandard men det var säkert någon som tog vad man hade hemma. Knappen på brytaren som styr ingång 1 på Plejd borde kanske modifieras till återfjädrande knapp med en impulsfjäder. Brukar bli lättare att dimma ljuset då. https://www.elbutik.se/product.html/exxact-impulsfjader

• Gilla
RRW
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Ledningen som går mellan brytaren och "L" på Plejdpucken borde egentligen varit svart om man följt husets färgstandard men det var säkert någon som tog vad man hade hemma. Knappen på brytaren som styr ingång 1 på Plejd borde kanske modifieras till återfjädrande knapp med en impulsfjäder. Brukar bli lättare att dimma ljuset då.
Det glömde jag att nämna, den gamla har en fjäder och även den nya.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Tog hjälp av en vän för att bekräfta och efter det gjorde jag installationen. Allt funkar! Tack för er hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.