Hej ni kunniga,

Huset har idag ett vattenburet golvvärmesystem som ligger ovan bjälklag, glesat och sen med rör i plåt. Det bygger 22mm ovan bjälklag, sedan är det en golvspån uppepå det.

Jag försöker komma på ett sätt för att "tjäna in" denna höjd mitt nya badrum.
Spårfräst golvspån är uteslutet då spackelhöjden, samt bekymret med att kombinera med en elmatta får mig veterligen för hög bygghöjd.
Elslingan vill vi ha för att även kunna ha lite tork/mysvärme på golvet sommartid.

Min tanke är att göra urtag i bjälklaget med cc30 för golvvärmen, dessa urtag förstärker jag sedan enligt bilden nedan.
Bjälklaget är 220x45 som har stöd på ~1000 och 3600mm. Rummet har en längd i den riktningen på 2600mm.

Är denna konstruktion helt uppåt väggarna?

bjälklag1.jpg

Mvh Daniel

Detta är det ständiga problemet med höjd som du skriver. Man vill ju ha ett trappsteg upp till badrummet. Jag gjorde så här i min tvättstuga: jag fällde in en 22 mm golvspånskiva mellan reglarna (skruvade en 45x70 längsgående 22 mm nedanför ovankant regel) sedan limmade jag en golvmasonit ( ca 5 mm tjock) med mattkam. Armerade, slang 12 mm och flytspackel. På det sättet fick jag ner höjden många cm.

Man vill inte ha trappsteg menade jag:)

Dr Trä: Hade du även golvvärme i tvättstugan?
I så fall, låg den parallellt eller tvärs befintliga reglar?

Nu när säkerheten i badrum har varit på tapeten så länge så vill man ju ha marginal även om man väljer en något udda lösning :)

Tvärs tror jag det va. Hehe udda? Det viktiga är att få slangen i flytspacklet vilket också golvvärme leverantörer rekommenderar.

Lägg glesen parallellt med golvbjälkarna (i samma höjd) och jacka ur dem i ändarna. Lägg i plåt och sedan golvspån på det och ev. flytspackel. Då tjänar du 22mm iallafall.

Mer än så tror jag är svårt om du vill ha bibehållen bärighet. Då får du väl sänka golvbjälkarna och det kan ju vara mycket jobb i detta läge. Att golvet bygger 55mm + klinker är väl något man får räkna med.

//Johan

Jag ber om ursäkt om jag lät lite kritisk. Det var inte tänkt så.

Ingen fara. Hur hade du tänkt att göra med golvspånskivan på plåtarna? Limma och skruva eller bara skruva?

johel572:
Det är dessa 22mm som jag vill åt. Tyvärr är det befintlig golvvärme som redan ligger tvärs golvbjälkarna. Tyvärr så delas denna golvvärme med fler bostadsytor så det är svårt att lägga om den i ett annat mönster.

I det förslaget jag har skissat på ovan så jackas golvbjälkarna ur var 300mm. Mao det är ~195mm funktionell golvbjälke kvar. Denna vilar som sagt på stöd efter 1000mm och sedan 3600mm från bjälklagets ändstöd.
Förstärkningen som jag har skissat på ovan borde väl rimligen mer än väl kompensera för 25x25mm urtagen?

Ok jag förstår. Nä det ska inte vara något problem med jacket tycker jag. Hur gör du med skivan, limma o skruva eller bara skruva?

Golvspånen tänkte jag limma och skruva. Lägger golvvärmeplåtarna så de har lite mellanrum för varje golvbjälke.
Det är ju inte vettigt att limma i golvvärmeplåten direkt :)

• Gilla
Hunnert
  • Laddar…
Jag tror generellt inte att det är något problem att jacka ur sådär. Skruvlimmad golvspån ovanpå bara så funkar det garanterat, bärighetsmässigt.

Din "förstärkning" är jag rätt övertygad om att du kan skippa helt. Eftersom den sitter på mitten av bjälken så kommer den lilla förstärkning den ger vara i prinicp försumbar.

Skruva inte i slangen bara, då kan det bli flytande golv ;)

• Gilla
Daniel.
  • Laddar…
vectrex: Tack för input. Lite så resonerar min hjärna med om förstärkningen, men jag har sett att det finns plåtförsärkningar att köpa för ändamålet så jag tänkte att det kanske gör någon betydelse ändå.

Jag kör på urjackning, med förstärkningen. Den senare kan då även fungera som ett stöd till glespanelen för golvvärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.