Hej, jag håller på att renovera ett hus från 1935 och lägger som bäst nytt bjälklag, jag står nu inför att lägga bjälklag ovan källaren där längsta spännvidden är 4400mm. Jag bygger bjälklaget med 45x220 C24 cc400, kan detta fungera eller är den spännvidden för lång? Har för mig att gränsen för vad som är "okej" börjar dras vid 4m för det centrumavståndet och dimensionen på virke.

Om det är för långt så är det 3m tvärgående för att bryta av spännvidden, jag har inte möjlighet att förlora taknivå neråt så skulle behöva fälla in kanske en HEA eller IPE stålbalk, vilken dimension skulle i så fall vara rimlig? Eller kan jag klara mig med 45x220 tvärgående och fästa bärlinorna med balkskor? Kanske en grövre limträbalk 70x220 som jag sedan fäster bärlina med balksko i? Det kommer att stå ett kök på detta utrymme, vet inte om det gör någon skillnad men köket kommer monteras precis vid det ena upplaget, så "mitten" av spännvidden är egentligen "tom" golvyta i köket.

Tacksam för tips.

P
45x220 fungerar som du har tänkt på 4400 om du har 22 mm skruvlimmat spån ovanpå.

• Gilla
Le JG
  • Laddar…
P
Krysskolvning behövs allt som oftast med!

• Gilla
Le JG och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar. Jag glömde nämna att jag tidigare lagt kortlingar. Krysskolvning är väl lite liknande om inte en aning effektivare? Det kommer ligga golvplank ovanpå så tyvärr ingen spånskiva som styvar upp.

P
L Le JG skrev:
Hej, tack för svar. Jag glömde nämna att jag tidigare lagt kortlingar. Krysskolvning är väl lite liknande om inte en aning effektivare? Det kommer ligga golvplank ovanpå så tyvärr ingen spånskiva som styvar upp.
Ja det går lika bra att ha hela bitar som krysskolvning, det är inte många som sätter krysstag längre det är inte tidseffektivt..

• Gilla
Le JG
  • Laddar…
P
L Le JG skrev:
Det kommer ligga golvplank ovanpå så tyvärr ingen spånskiva som styvar upp.
Då är rekommendationen max 4150 mm. Jag hade dock kört på 45x220 och kortlat ordentligt. Det ger samverkan mellan bjälkarna och styvar upp ordentligt så jag tror inte att det kommer upplevas som svajigt.

Annars får du kliva upp på 45x245 som fixar 4640 mm.

• Gilla
Le JG
  • Laddar…
Tack för fina svar!
ACME skrev:
Då är rekommendationen max 4150 mm. Jag hade dock kört på 45x220 och kortlat ordentligt. Det ger samverkan mellan bjälkarna och styvar upp ordentligt så jag tror inte att det kommer upplevas som svajigt.

Tack!

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
ACME skrev:

Rejäl skrev:
Ja det går lika bra att ha hela bitar som krysskolvning, det är inte många som sätter krysstag längre det är inte tidseffektivt..
Tack!

I min lillstuga har jag en spännvidd på 5,7meter, cc600. Bjälklaget består av botten på ramverkstakstolen. Golvbjälken är av 45x145. Golvet är bara vanligt spontade golvbrädor. Det finns inte tillstymmelse till svikt eller nedböjning.
Nu skulle det egentligen ha varit en bärande vägg på nedervåningen, men hyresgästen ville verkligen ha öppen planlösning. Då jag märkte hur stabiit det var, så fick det vara så.
Jag råder dig inte till att gå under 45x220. Men jag kan säga att du kan vara mer än lugn gällande stabilitet.

Det låter som ett mirakel.

Loftet på vårt garage har ett bjälklag med 48x175, cc 60 cm, över en spännvidd om 585 cm. Golvet är 21x95 råspont. I mitten undertill finns ingen bärande vägg, men en 100x200 massivträbjälke över en spännvidd på 540 cm. Det svajjar när man går på det.
Bjälklaget har dock klarat en last om ca 4,5 ton hö över 66 m2. Det motsvarar ca 45 gubbar i decitonklubben...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.