Jag ska installera en braskamin mer ser att underdelen på murstocken har spruckit och vissa stenar har fallit ur. Hur kan jag bäst förstärka upp det? Borde jag bygga en träform och betonggjuta? vilken betong är borde jag använda i så fall. Eller går det bara att mura upp något stör under med lecablock eller tegelsten?
 
  • Sprucken murstock med stenar som fallit ur, omgiven av byggmaterial och verktyg. Fråga om förstärkning och val av material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det såg inte bra ut det där inte..

Jag hade liknande problem i stugan och plocka bort allt löst skit men inte så mycket att det riskerar att rasa ytterligare , spika en form runt och fäst och staga utåt så det inte rör sig och blir tätt så man kan gjuta.
Sen armerades rejält med 16mm och 12mm armeringsjärn och vattna formen och gamla skiten rejält med vatten så den inte suger åt sig för mycket fukt ut betongen runt under gjutning ,och gjut igen med vanlig betong för gjutning av tjockare saker.
Jag la en form ca 20 cm utanför den gamla hela vägen runt och upp så det blev förbi mesta skador men ändå enkelt att skotta i betongen med spade och hyrde en sån där vibro stav från lokala hyrfirman.

Betongblandare och färdig säck från byggmax var bäst pris i närheten och bara i med rätt mängd vatten och ha lite hjälp på plats så nån blandar hela tiden medans dom andra skottar i och fixar.
Det är mer än 15 år sen och stoppade allt förfall. lagade sen med svagare bruk i dom sprickor som fanns kvar ovanför då det var en gammal skorsten..

Jag prata med en massa folk om olika lösningar men ingen kunde presentera nåt vettigare säkert kort som ändå var görbart. plocka ner hela skorstenar och mura om kändes helt knäppt och oändligt med arbete jämfört med det jag gjorde.. körde på gjutning av stort stadigt över armerat fundament runt alltihopa och gjöt fast alla lösa stenar som likt hos dig var på väg åt alla möjliga håll..
Gammal dålig svag betong och för mycket sten så inget håller ihop och håller fast dessa tror jag är orsaken såvida man inte haft frost spränging men det ser ju torrt ut nu iaf..och som det är lite källare runt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det såg inte bra ut det där inte..

Jag hade liknande problem i stugan och plocka bort allt löst skit men inte så mycket att det riskerar att rasa ytterligare , spika en form runt och fäst och staga utåt så det inte rör sig och blir tätt så man kan gjuta.
Sen armerades rejält med 16mm och 12mm armeringsjärn och vattna formen och gamla skiten rejält med vatten så den inte suger åt sig för mycket fukt ut betongen runt under gjutning ,och gjut igen med vanlig betong för gjutning av tjockare saker.
Jag la en form ca 20 cm utanför den gamla hela vägen runt och upp så det blev förbi mesta skador men ändå enkelt att skotta i betongen med spade och hyrde en sån där vibro stav från lokala hyrfirman.

Betongblandare och färdig säck från byggmax var bäst pris i närheten och bara i med rätt mängd vatten och ha lite hjälp på plats så nån blandar hela tiden medans dom andra skottar i och fixar.
Det är mer än 15 år sen och stoppade allt förfall. lagade sen med svagare bruk i dom sprickor som fanns kvar ovanför då det var en gammal skorsten..

Jag prata med en massa folk om olika lösningar men ingen kunde presentera nåt vettigare säkert kort som ändå var görbart. plocka ner hela skorstenar och mura om kändes helt knäppt och oändligt med arbete jämfört med det jag gjorde.. körde på gjutning av stort stadigt över armerat fundament runt alltihopa och gjöt fast alla lösa stenar som likt hos dig var på väg åt alla möjliga håll..
Gammal dålig svag betong och för mycket sten så inget håller ihop och håller fast dessa tror jag är orsaken såvida man inte haft frost spränging men det ser ju torrt ut nu iaf..och som det är lite källare runt
Tack så mycket för bra svar.
 
P polaris78 skrev:
Det såg inte bra ut det där inte..

Jag hade liknande problem i stugan och plocka bort allt löst skit men inte så mycket att det riskerar att rasa ytterligare , spika en form runt och fäst och staga utåt så det inte rör sig och blir tätt så man kan gjuta.
Sen armerades rejält med 16mm och 12mm armeringsjärn och vattna formen och gamla skiten rejält med vatten så den inte suger åt sig för mycket fukt ut betongen runt under gjutning ,och gjut igen med vanlig betong för gjutning av tjockare saker.
Jag la en form ca 20 cm utanför den gamla hela vägen runt och upp så det blev förbi mesta skador men ändå enkelt att skotta i betongen med spade och hyrde en sån där vibro stav från lokala hyrfirman.

Betongblandare och färdig säck från byggmax var bäst pris i närheten och bara i med rätt mängd vatten och ha lite hjälp på plats så nån blandar hela tiden medans dom andra skottar i och fixar.
Det är mer än 15 år sen och stoppade allt förfall. lagade sen med svagare bruk i dom sprickor som fanns kvar ovanför då det var en gammal skorsten..

Jag prata med en massa folk om olika lösningar men ingen kunde presentera nåt vettigare säkert kort som ändå var görbart. plocka ner hela skorstenar och mura om kändes helt knäppt och oändligt med arbete jämfört med det jag gjorde.. körde på gjutning av stort stadigt över armerat fundament runt alltihopa och gjöt fast alla lösa stenar som likt hos dig var på väg åt alla möjliga håll..
Gammal dålig svag betong och för mycket sten så inget håller ihop och håller fast dessa tror jag är orsaken såvida man inte haft frost spränging men det ser ju torrt ut nu iaf..och som det är lite källare runt
 
  • Betongfundament med rör och ledningar monterade ovanpå, omgiven av grus i en underjordisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Blev väldigt bra✨️
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.