bjomape skrev:
Lysdioder brukar inte lysa alls vid hälften av drivspänningen - dock vid hälften av strömstyrkan, men den beror inte linjärt av spänningen (ja, de är krångligare än lampor). Notera även att detta betyder att om man ökar spänningen lite grann sticker effekten iväg snabbt: 10% mer spänning kan lätt innebära 100% mer effekt, vilket ger dioden en väldigt kort livslängd (kan röra sig om sekunder).

Om du inte har något speciellt LED-drivaggregat måste du se till att seriekoppla dioden med lämpligt motstånd för att dämpa den kraftiga känsligheten mot spänningsvariationer. Om nu inte dina dioder har inbyggt motstånd...

BTW, gillar kombinationen av meckande och halväten barnmatsburk i första bilden. Det gäller att passa på medans barnet sväljer :-)

EDIT: och BTW 2 - läckra stolphattar också!
Vill börja med att tacka så hemskt mycket för att du tog dig tid att förklara! Dock har jag ställt frågan i El-delen av detta forum och redan fått många mycket bra svar där! Men detta var bland de mest pedagogiska svaren för en som inte är så insatt i elbiten! ;)

Sen så är det ingen barnmatsburk, några barn har vi inte än. Det var nog tjejjen som åt någon smörja! :P

Tackar, tror jag är rätt nöjd med hur stolphattarna blivit, inte kommit på något bättre!

Har testat att ha lexanskivan underst också för lite mer diskret montage, men det blev på tok för svagt ljus då! Ska ta och testa koppla in lite fler dioder och borra in de i mitten av skivan!

Det känns nästan som detta montage blir diskretare och snyggare, givet att det skall in fler dioder! Vad tycker ni?

20130317_213930_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda är snygga och den andra kanske ger en bättre belysning på trappan, men den första var coolare, mer futuristisk liksom!

Jag tycker att den första varianten var snyggare med skivan i mitten. Sen beror det väl lite på vad ni har för inredningsstil i övrigt. Den första känns som sagts tidigare mer modern.

b8q skrev:
Båda är snygga och den andra kanske ger en bättre belysning på trappan, men den första var coolare, mer futuristisk liksom!
iSnobben skrev:
Jag tycker att den första varianten var snyggare med skivan i mitten. Sen beror det väl lite på vad ni har för inredningsstil i övrigt. Den första känns som sagts tidigare mer modern.
Det är precis det som är problemet! På ett sätt tycker jag den första är klart mycket coolare och snyggare! Men sen då jag börjar fundera på hur vi har stilen annars så passar det som inte in tyvärr! :/ Tjejjen är tokig i chabby chic, och jag uppskattar det väldigt mycket också! Känns lite väl modernt...

Nåja, jag ska testa montera starkare belysning i den under vid tillfälle, samt montera upp två likadana på varsin stolpe så jag kan se bägge samtidigt!

Jag gillar designen på räcket. Vad är det för dimensioner på de olika ribborna i räcket? Är det standard, eller har du kapat själv? Är det samma mellanrum mellan ribborna oavsett ribbans storlek?
//Tobias

tobben87 skrev:
Jag gillar designen på räcket. Vad är det för dimensioner på de olika ribborna i räcket? Är det standard, eller har du kapat själv? Är det samma mellanrum mellan ribborna oavsett ribbans storlek?
//Tobias
Ursäkta det sena svaret, men har hängt väldigt lite hära på forumet då handleden vägrar bli bra och all renovering stått i princip still. Mest frustration över att inget kan göras, hur kul är det då att kika här hur alla jobbar på? ;)

Räcket är gjort av Planhyvlat virke ifrån Beijer! Jag minns inte exakt vilka storlekar vi valde. Anledningen till att jag valde planhyvlat till ribborna är att de är helt fyrkantiga och färdigtorkade, så de slår sig inte som vanliga brädor!

Avståndet är gjort med klossar ifrån 21x44 bitar, som också är de smalaste ribborna. Sedan tror jag det kan vara 21x95 samt 21x143. eller kanske 21x69 samt 21x118 !

Överliggaren är en vanlig 45x145 byggregel och stolparna är gjorda av 22x145 samt 22x120 brädor för att få den fina strukturen som dessa brädor har!

Mellanrummet under överliggaren är 88mm (dubbla 44mm klossar), och det är även mellanrummet ner mot golvet!

Tänk på att detta inte är säkert om barn finns i huset då det är väldigt klättervänligt! Vi har tänkt köpa plexiglasskivor den dagen det kommer barn i huset, och spika fast lister runtom mot stolparna samt överliggaren för att förhindra klättring men ändå behålla utseendet i stort!

19:e Augusti 2013:

Jag har faktiskt fått tummen ur och fått något gjort som är värt att lägga upp här! :)

Annars har livet spenderats med mycket nöjen av alla möjliga olika slag! Skönt med pauser också!

Jag har lånat en laser av en polare och mätt ut höjder för att kunna räkna ut hur mycket flytspackel det kommer att gå åt!
IMG_0326_600x400.jpg
Skapa konto

Det var ändå rätt bra gjutet, men blev några ställen som jag kommer behöva slipa ner några millimeter, känns inte okej att flytspackla 1-3 mm tjockt.
IMG_0338_600x400.jpg
Skapa konto

Snart premiär för mig att prova klinkra, har lejt in en kompis-kompis som ska vara med och göra det med mig som är plattsättare, grymt kul! :)

• IMG_0332_600x400.jpg
    Skapa konto
Hej, hur går det hur gick det med klinkern?

Andy78 skrev:
Hej, hur går det hur gick det med klinkern?
Tjenare, du det har gått finemangs! :) Kommer nog ta mig tid ikväll att uppdatera bloggen hära!

Jag har haft galet mycket med ny tjänst på jobbet samt uppbrott med tjejen för kanske 4-5 månader sedan. Så det har varit mest inkomstbringande jobb på schemat och mindre utgiftskapande jobb.

Sen har jag fått införskaffa mycket möbler, prydnader, blommor, organisera, ställa om mitt eget liv osv...

Klinkringen är dock klar sedan en tid tillbaka, men tid för mig själv vid datorn har inte funnits!

Jag har nu även kört fast, håller på med 2st IKEA PAX 75cm garderober, ett jävla skit då jag råkade pajja dom litet så jag får dom inte i linje!

Är det någon som har tips utom att riva och göra om igen?

Försöker få framsidorna i linje med varandra:
2013-11-11 18.33.25_337x600.jpg
Skapa konto

Som synes så är inte fallet så! :thumbdown:
2013-11-11 18.32.58_600x337.jpg
Skapa konto

Allt som oftast finns det en orsak till eländet, här är den! Dessa två spändes så hårt så de slit i sidostycket och skapade ett mellanrum!
2013-11-11 18.38.52_337x600.jpg
Skapa konto

Självklart kan jag ta lös baksidan, skruva lös dessa två som är för hårt spända och sedan köra med träskruv och förborrat utifrån. Kommer ändå inte se sidan. Men jag hade velat ha en mycket smidigare lösning än så?

Kollade på lite gamla bilder. Fy fåglarna vilket fult hus du köpte. Och va snyggt det börjar bli!! Bra jobbat! :thumbup: :)

Flöjten5 skrev:
Kollade på lite gamla bilder. Fy fåglarna vilket fult hus du köpte. Och va snyggt det börjar bli!! Bra jobbat! :thumbup: :)
Tack du, och ja, visst var det rent utav hemskt huset i början! ;)

• Gilla
figge82
  • Laddar…
Hur går det?

Då jag har börjat på ett nytt arbete i februari och även velat ha lite liv senaste året så har det inte hänt så mycket på huset, och det som är gjort har jag inte kännt för att skriva om...

Nu händer det däremot grejjer, håller på att dränera om huset samt riva garaget! :)

15:e Juli 2014

Började riva altantaket.
2014-07-15 17.40.49_max600x600.jpg
Skapa konto

Märkte redan här vilket fuskbygge det är, stolparna stog på trallen och hade en eller två 3tums spikar vardera ned i trallen, dock ruttna stolpar såklart så det var bara egenvikten av taket och vinkeln på räcket som har hindrat allt från att glida ut och rasa då man lutat sig mot det. (En röd tråd genom detta husets renoveringar tyvärr)
2014-07-15 18.19.01_max600x600.jpg
Skapa konto

Samma lika här, dock så gick regeln närmast väggen ner under trallen och var ordentligt fäst, tur det!
2014-07-15 18.49.53_max600x600.jpg
Skapa konto

Taket borta och förberett för grävaren att slita ut altanen.
2014-07-15 19.17.34_max600x600.jpg
Skapa konto

lorens skrev:
Tack du, alltid kul få feedback i alla dess former! :)

Byggdammet är sjukt jobbigt, fastän jag försöker dammsuga medans man jobbar, köra maskiner med dammsugaren inkopplad osv så letar det sig verkligen överallt. Sen har man en sambo som är petnoga med städningen, så det känns som vi städar mer än jag hinner bygga. Förstår egentligen inte att hon inte klagat nämnvärt mycket ännu :blushing:

Någon budget finns det inte, utan det byggs så fort som plånboken tillåter. Tanken är att fixa min lista med att-göra saker så att huset kan omvärderas och förhoppningsvis bli av med blancolånet.

De stora projekten som är kvar innan omvärdering är:
- Entrehallen, golvvärme och klinker
- Matdelen, köksö och låda med spotar ovanför där innertaken från köket till vardagsrummet skiljer sig åt
- Lilltoa, nya ytskikt
- Stortoa, helrenovering då den är HEMSK. orginal från -70 med en tunn plastskiva spikad direkt på boarden, inget som helst fuktskydd.
- Listning av allt ovan.
- Få sålt friggeboden så man kan fixa en grillplats.

Sen har det dock dykt upp två oväntade projekt som måste göras i samband med dessa.
- Avloppsrören, orginal från -70 blir det ofta stopp i, 5 ggr på 3 månader, så det blir ta upp golven i båda toaletterna och lägga dit nya.
- För ca 20 år sedan var det läckage i taket runt skorstenen, ser nu under mattan i hallen att golvspånet är i extremt dåligt skick, så det måste bli att riva väggen mot lilltoa för att byta ut allt som är skadat.

Bild 1 - Närbild på golvet

Bild 2 - Bild på hallen/lilltoaväggen (murstocken är i väggen mellan trapp/lilltoa

Bild 3 - Översiktsbild, vid hallen syns lilltoa till vänster om den och murstocken är det fyrkantiga tomrummet, sen det större rummet bakom lilltoan är stortoan.
Har ni målat "Toalett" eller är det en dekal?
Det var riktigt snyggt :)

Ramnemark skrev:
Har ni målat "Toalett" eller är det en dekal?
Det var riktigt snyggt :)
Det är en dekal som är klistrad på dörren. Enkelt att montera samt snyggt! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.