8:e November 2012:

Idag har elektrikern varit förbi en sväng och dragit lite kabel, finns förhoppningsvis lite tid för honom att göra klart imorgon!
DSCN2043_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inget jag är van vid att göra, men riktigt kul göra saker själv! :D
DSCN2040_600x450.jpg
Skapa konto

Efter något som kändes som flera timmars skakande händer så lyckades jag göra 3 lödningar som inte såg så hemska ut! ;)
DSCN2041_600x450.jpg
Skapa konto

Högtalarna som ska monteras i taket passar inte in så bra som svarta, så fram med sprayburken och lacka dem vita!
DSCN2039_600x450.jpg
Skapa konto

DSCN2045_600x450.jpg
Skapa konto

• DSCN2040_600x450.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Carla
  • Laddar…
11:e November 2012:

Det tar sig sakta men säkert, panelen i princip klar, finlir och listning överallt kvar innan badrumsmöblerna åker in! :D
DSCN2048_450x600.jpg
Skapa konto

29:e November 2012:

Nu är det slutspurten i badrummet, listning pågår för fullt, sen ska alla möbler in innan det är dags att ringa rörmockaren! :D
IMG_8273_800x533.jpg
Skapa konto

28:e November 2012:

Hoppar bak en dag, missade att jag gjort något igår! ;) Hade tänkt köpa en ny då den gamla var riktigt gulnad och repad och ful, men kom på att det är juh inga större bekymmer slipa ner den och lägga på något lager med färg!
DSCN2055_600x450.jpg
Skapa konto

Slutresultatet blev som nytt! :)
DSCN2056_600x450.jpg
Skapa konto

Smart att måla om istället för att köpa en ny 😃

iSnobben skrev:
Smart att måla om istället för att köpa en ny 
Tack du, ja det var bra så mycket enklare än att dra hos bygghandlare och leta en. För att inte tala om billigare! :)

29:e December 2012:

Panelen kring dörren byggde så mycket så det räckte inte enbart med klackfoder, fick köra med en 8mm smyglist innanför den!
DSCN2061_600x450.jpg
Skapa konto

Där det inte är panel fick jag sala ut taklisten 15mm, fick köra med 8x15mm smyglist under utsalningen, blev riktigt snyggt, klart över förväntan!
DSCN2062_600x450.jpg
Skapa konto

Även sidan där panelen slutar och är klyvd kommer täckas med 8x15 smyglist!
DSCN2064_600x450.jpg
Skapa konto

Klantade mig och köpte lite för lite smyglister så fick göra en skarv, den syns inte då jag snedkapade 45 grader i skarvningen.
DSCN2069_450x600.jpg
Skapa konto

Detaljbild på klackfodret och smyglisten mot dörren.
DSCN2071_600x450.jpg
Skapa konto

Även fönsterfoder på plats, nu är listningen i badrummet i princip klar!
DSCN2078_450x600.jpg
Skapa konto

Annan vy över badrummet. Endast listning runt stereofacket och luckan under, men måste fixa luckan klart först!
DSCN2079_450x600.jpg
Skapa konto

Även i lilltoan så blev det att lista, här taklist.
DSCN2076_600x450.jpg
Skapa konto

och resten av taket. Även foder runt fönstret! Tjejjen är nu riktigt glad! ;)
DSCN2077_600x450.jpg
Skapa konto

1:a December 2012:

Då var det dags för montage av kommod, det är egentligen en sak som tar 15 minuter då kommoden levereras monterad och klar, egentligen behöver man bara skruva upp metallskenan i våg, hänga på kommoden, skruva två till skruvar så kommoden sitter, limma fast tvättstället med silikon och sätta in lådorna.

Nu var det inte så enkelt då det blev missförstånd då vi handlade kommoderna. Vi ville ha Pushfunktion för att slippa handtag och även ha softclose på lådorna, detta fanns och vi trodde vi beställde det. Det visade sig dock att för att kunna få softclose och push så krävdes elektrisk push som var hutlöst dyrt. Inget vi var villiga att betala för. Det lokala företaget som sålt oss kommoderna skötte detta klanderfritt då vi själva ansåg att det var även vårat fel att det blivit som det blivit.

De föreslog att de skulle beställa nya uppsättningar lådor med softclose funktion och handtag eftersom elektriska push:en var sanslöst dyr, och sedan skulle vi endast behöva betala halva deras inköpspris. Snacka om att omvända missnöjda kunder till sjukt nöjda kunder!

Jag har för mig att man enligt forumregler inte får göra reklam för företag, jag kan ha fel!? Annars hade jag skrivit ut företagsnamnet med stora bokstäver!

Nåväl, detta berättas trevligast med bilder i min mening! ;)

Här har vi kommoden och bortanför de nya lådorna och skenorna med softclose istället för orginalen med mekanisk push.
DSCN2082_600x450.jpg
Skapa konto

Ordentligt med silikon vill vi ha!
DSCN2086_600x450.jpg
Skapa konto

Kanske lite overkill med rätstege för kommoden men jag gillar att vara nogrann! ;)
DSCN2087_600x450.jpg
Skapa konto

När kommoden är upphängd går det ändå att justera höjden på bägge sidor!
DSCN2088_450x600.jpg
Skapa konto

En lång och fet cutterskruv in i regel i väggen, fyllt till bredden med silikon, kan inte sitta stadigare!
DSCN2089_600x450.jpg
Skapa konto

Då var det dags att flytta över lådfronterna till de rätta lådorna...
DSCN2091_600x450.jpg
Skapa konto

...och även mäta ut och montera handtag!
DSCN2093_600x450.jpg
Skapa konto

Första lådan klar!
DSCN2094_600x450.jpg
Skapa konto

Börjat bytet till softclose skenorna!
DSCN2096_600x450.jpg
Skapa konto

Då var det dags för den övre lådan, den hade ett eluttag monterat så då ska det flyttas över, bara skruva lös allt, kapa upp ett hål och återmontera på nya lådan.
DSCN2097_600x450.jpg
Skapa konto

Tog längre tid än vad jag vill erkänna! ;)
DSCN2100_600x450.jpg
Skapa konto

Här har vi en närbild, dels för att beskriva hur underbart det var med stereon och telefonen i facket ovanför toaletten, men även visa stolthet över Luleå Hockey! ;)
IMG_8282_600x400.jpg
Skapa konto

Uppstädat och fint, endast ringa elektriker och rörmockare nu! :D (Enligt tiden på bilderna tog detta cirka 4 timmar, lång tid för att montera en färdig kommod! :/ )
DSCN2102_450x600.jpg
Skapa konto

• Gilla
nypon
  • Laddar…
4:e December 2012:

Idag är det -20 grader, så tände en brasa till frukost vid 08 tiden och ligger framför den ännu! :D

558835_10151980216191564_1284571301_n_612x612.jpg
Skapa konto

Dock har jag ett stort problem från 1:a September jag funderat på en lösning på. Fläkten som matar öppenspisen med luft har börjat gå sönder, gummiupphängningen på ena sidan har gått sönder. Bifogar bild från då, då jag lagade med silvertejp och det fungerar ännu! ;)
DSCN1536_600x450.jpg
Skapa konto

Då jag eldar så blir det ofta undertryck i huset så det börjar sugas in kalluft bakvägen genom takventilerna i badrum/lilltoa, det jag funderat på då är att dra ett rör ut genom väggen så den suger in luft utifrån. Ser inga nackdelar med detta.

Funderar då på att dra spirorör, och montera en fläkt på detta. T.ex. http://ventilationstema.se/kanalflakt/6335-ostberg-kanalflakt-ck-125-a.html
ostberg-kanalflakt-ck-125-a.jpg
Skapa konto

Vill juh inte att det ska dras in kalluft konstant, utan endast då jag slår på fläkten, så då funderar jag på att montera ett spjäll. Men detta vill jag ju självklart inte behöva gå och öppna/stänga själv, utan det borde väl på något sätt gå att använda tändströmmen till motorn till att på något sätt styra något som öppnar spjället!? Och även då tändströmmen försvinner (fläkten stängs av), så ska detta något trycka tillbaka spjället till stängt läge.
spjall-tatt-stl-125.jpg
Skapa konto

Vad detta något kan vara vet jag inte, men jag hoppas någon här har en briljant idé till mig!?

Annars skulle du kanske kunna ta kallrasventil som du vänder åt "fel" håll?

sir_daniel skrev:
Annars skulle du kanske kunna ta kallrasventil som du vänder åt "fel" håll?
Jag har även fått den idén av en kompis. Har inga belägg för mina tankar men det skulle inte kunna blåsa in kall luft då!?

Har även fått en enklare idé av en annan kompis, helt enkelt ett stag som går ut genom väggen till öppenspis-rummet som man manuellt öppnar/stänger.

Får se hur det blir senare! :)

Du ville ju ha automatik :)

men en enkel "luftfälla" så vinden inte kan blåsa rakt in annars?

men enklaste är manuellt spjäll

• Gilla
lorens
  • Laddar…
Ja, absolut! :) Kommer att kolla upp så det fungerar med bakvänd kallrasventil, isf så kommer det nog bli så. :)

Manuellt spjäll är inte lika kul, då jag har fruktansvärt dåligt minne så det kommer bara glömmas öppet eller stängt hela tiden och tjorva! :P

Uppskattar verkligen att du tog dig tid att tänka på min fråga! :)

Korvgubbe
Elektriskt spjäll är kanske inte så supersmart egentligen.
Ponera att det blir strömlöst i området en längre tid, detta kommer förmodligen ske under den kalla delen av året. Då kan det vara oerhört skönt att kunna värma huset och sig själv med en brasa, men att då inte kunna elda (optimalt) pga av att det elektriska spjället inte går att öppna skulle nog kännas snopet.
Man behöver inte planera för en zombieattack, men har man en oberoende värmekälla så känns det ologiskt att göra den beroende av elnätet.

• Gilla
lorens
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Elektriskt spjäll är kanske inte så supersmart egentligen.
Ponera att det blir strömlöst i området en längre tid, detta kommer förmodligen ske under den kalla delen av året. Då kan det vara oerhört skönt att kunna värma huset och sig själv med en brasa, men att då inte kunna elda (optimalt) pga av att det elektriska spjället inte går att öppna skulle nog kännas snopet.
Man behöver inte planera för en zombieattack, men har man en oberoende värmekälla så känns det ologiskt att göra den beroende av elnätet.
Men se hära, det mest klockrena svaret som kunde komma. Utesluter såklart omgående alla avancerade typer av spjäll som kräver el. Såklart ska det vara kallrasspjäll eller ett manuellt spjäll! :)

Att jag inte tänkt på något så självklart! ;) Stort tack ska du ha!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.