8 491 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Första elräkningen....HJÄLP !
Rättning: Vi har en IVT 490 och inte IVT 290. Vi har en hel del stora fönster bland annat 6 st från golv till tak på baksidan plus att vi har bytt ut en del mindre fönster på framsidan till större fönster. Vi har vattenburen golvvärme. Yes vi har en golvvärme fördelare som styrs av termostaterna. 5500 kWh är förbrukad och inte beräknad, det var det första vi kollade upp. 
Jadu det förändrar ju saken ur mitt perspektiv då vi också har IVT490.
Kan med säkerhet då säga att med dom 156 kvm som du har så gäller det att optimera inställningarna så mycket som möjligt för att få en någorlunda ekonomi i det hela och då är det att börja med det jag skrev tidigare om att styra med värmekurvan och inte med termostaterna. Vad har du för värmekurva inställd nu? Vi har idag 2.6 med fininställning 2.5 och har 21-21.5 gr i huset konstant. Vi förbrukade totalt i Nov.på våra 130 kvm 1150 kw och i Dec. 1125 kw och vi har också rejält stora fönster i några rum.
Kan med säkerhet då säga att med dom 156 kvm som du har så gäller det att optimera inställningarna så mycket som möjligt för att få en någorlunda ekonomi i det hela och då är det att börja med det jag skrev tidigare om att styra med värmekurvan och inte med termostaterna. Vad har du för värmekurva inställd nu? Vi har idag 2.6 med fininställning 2.5 och har 21-21.5 gr i huset konstant. Vi förbrukade totalt i Nov.på våra 130 kvm 1150 kw och i Dec. 1125 kw och vi har också rejält stora fönster i några rum.
Men jag bor i ett ca 160 kvm stort hus byggt -36 men utbyggt 2004-05. Vi har direktverkande el, bara halvbra isolering och visserligen några energibesparande åtgärder (luftpump, solvärmt varmvatten, eldar i kakelugn, öppenspis med kassett, järnspis) men tre barn som badar varje dag och en tvättmaskin som går dygnet runt och vi gör av med 20 000 kwh/år. Något måste vara fel om ett nybyggt, välisolerat hus med bara två vuxna i gör av med lika mycket el!gaia skrev:Räkna med att ca 5000kWh/ år går till hushållsel. Dom 15000kWh/år avser kanske bara uppvärmning? så totalt kan det bli 20000kWh/år i ditt hus och det mesta går åt på vintern.
Fast det inte var så kallt hittills så var det i alla fall fuktigt och blåsigt och det kräver en del energi att hålla huset varmt i blåsten, ju större fönsteryta dess mer energi behövs.
Det skadar inte att försöka justera uppvärmningen men vänta dej inga underverk.
gaia
En sak som jag funderat på är dessa fönsterspjäll som sitter ovanför fönstret. Ni som byggt nya hus har ni dessa öppna ? Enligt vår husleverantör och killen som var och 'trimmade' värmepumpen så ska dessa va öppna året runt oavsett väder. Men okunnig och dum som man är är det ghelt fel att tänksa så här: om alla är öppna och man lägger i hop dessa spjäll så motsvarar det nästan ett stort hål på 40 * 40 cm kan de ha något att göra med att vi gör av med så mycket kWh ?
Hela uppvärmningssytemet bygger på att dessa ventiler är öppna då du har en frånluftsvärmepump som suger in luft från några ventiler, du kanske har en i köket, en i badrummet, en i grovköket t.ex. Om du stänger tillluftsventilerna helt så skapar du ett undertryck i huset som gör att ventilationen i huset slutar fungera och därmed mår inte din värmepump så bra. Vi har freshventiler i rummen som går att stänga till lite när det är svinkallt eller blåser ordentligt men stänger aldrig dom helt.
Principen måste vara densamma även till radiatorer om jag inte har helt fel vilket förhoppningvis någon påpekar isåfall.kloka_elin skrev:
Om du låter värmekurvan styra och inte termostaterna kan du ju hålla en lägre värmekurva och därigenom en lägre temperatur på framledningen, pumpen och tillskottet får jobba mindre = lägre förbrukning.
Låter inte helt galet tycker jag, Skulle nog tro att ni kommer att hamna på 20-25000 kWh/år inkl hushållsel..
Nu vet jag inte vart huset ligger men några kompisar byggde ett nytt hus i Umeå på 126 m2 o dom ligger på nästan 20000 kWh/år totalt med en ivt 490 flvp..
Nu vet jag inte vart huset ligger men några kompisar byggde ett nytt hus i Umeå på 126 m2 o dom ligger på nästan 20000 kWh/år totalt med en ivt 490 flvp..
Du har kanske inga 6m fönsterpartier heller i ditt hus anno 1936co skrev:
Underskatta inte ditt vedeldning
gaia
Detta gäller även för fjärrvärme. Det påverkar inte energiförbrukningen nämnvärt, men fjärrvärmeleverantörerna brukar ha en taxa för energiförbrukning och en för vattenflödet genom värmeväxlaren. Rätt injusterat kommer man att få ett mindre flöde, och därmed lägre värmeräkning trots att man gör av med samma mängd energi.
Kolla min värmekurva i går. 3.8 !?! Jag har skruvat ner den till 3.0 och sen maxat termostaterna i samtliga rum så i kväll får vi se vad det ger. Om jag får en bra temperatur med 3.0 ska jag låta termostaterna vara på max och sen justera värmekurvan om jag vill få lite varmare i huset ?
Ja det var alldeles för hög värmekurva för betonggolv, 3 är nog lagom att börja på.
Nu är det ju inte den optimala tiden att ställa in detta utan när det är ett par minusgrader men du kommer säkert redan nu att märka skillnad på förbrukningen.
Om det är för kallt i huset vid minusgrader är det värmekurvan du justerar upp något snäpp, men om det är bra temperatur då men kyligt vid +grader så ökar du fininställningen. Enligt vad jag lärt mig här så är det rätt inställt när du är lika nöjd vid
-5 som vid +5. Du kan ju även knäcka kurvan vid vissa temperaturer så du ökar upp framledningstemperaturen vid t.ex 0 till +5 om du inte blir nöjd.
Termostaterna kan du sen använda som temperaturbegränsare i dom rum som du har t.ex kamin eller solinlysning så dom slår ifrån vid typ 23 gr eller något i den stilen, finns ju ingen anledning att pumpa ut varmvatten i golvet när temperaturen går upp så pass.
Nu är det ju inte den optimala tiden att ställa in detta utan när det är ett par minusgrader men du kommer säkert redan nu att märka skillnad på förbrukningen.
Om det är för kallt i huset vid minusgrader är det värmekurvan du justerar upp något snäpp, men om det är bra temperatur då men kyligt vid +grader så ökar du fininställningen. Enligt vad jag lärt mig här så är det rätt inställt när du är lika nöjd vid
-5 som vid +5. Du kan ju även knäcka kurvan vid vissa temperaturer så du ökar upp framledningstemperaturen vid t.ex 0 till +5 om du inte blir nöjd.
Termostaterna kan du sen använda som temperaturbegränsare i dom rum som du har t.ex kamin eller solinlysning så dom slår ifrån vid typ 23 gr eller något i den stilen, finns ju ingen anledning att pumpa ut varmvatten i golvet när temperaturen går upp så pass.
Jag håller med dig om att det är svårt att jämföra och vi har mycket riktigt inga förnsterväggar (men väl 13 fönster utan isolerglas samt två taskigt isolerade altandörrar). Men även om vi antar att husen skulle vara ungefär lika energieffektiva så är ju vi fem personer i familjen varav tre barn och de bara två=vår diskmaskin går två gånger per dag, vi fyller badkaret minst en gång/dag (på sommaren/våren gratis med solvärmt varmvatten men på vintern badar barnen långt efter solens strålar slutat värma vattnet), jag kör en full tvättmaskin minst en gång/dag, barnen tittar ofta på TV/spelar datorspel. Nog borde vår energiförbrukning vara markant högre än deras?gaia skrev:Du har kanske inga 6m fönsterpartier heller i ditt hus anno 1936. En dålig isolerad vägg isolerar alltid bättre än en glasvägg med dagens bästa U-värdet, har jag för mej.
Underskatta inte ditt vedeldning- den sänker räkningen markant. Bodde själv i ett 130m2 hus byggd 1980 (2 personer) med total förbrukning 12000kWh/år enbart tack vare flitigt eldande i en gammal gjutjärnskamin. Såna energibesparande åtgärder börde dock inte behövas i moderna hus då man har chansen att bygga energisnålt redan från starten.
gaia