Har nu installerat en Baxi Bonus med två Baxi Blå på 750 liter vardera. Eldade första brasan idag. Tände upp med ett par småträn och när fukten i keramiken bränts ur fyllde jag fullt med ved. När pannan gått upp i 90 grader slog överhettningsskyddet till och sugfläkten stannade utan att vedladdningen brunnit ut . Kan det vara som det borde?? Återställde överhettningsskyddet vid 80 grader i pannan och brasan tog sig igen. Nu till min fråga; Enligt Baxis dokumentation skall överhettningsskyddet lösa ut vid 100 grader i pannan för att motverka kokning. Har jag en felaktig tempavkännare? Vad jag förstår finns det ingen möjlighet att ändra den temp som skyddet löser ut vid. Jag tycker att det borde vara rätt vanligt att panntempen kommer upp i över 90 grader...

Efter att ha surfat runt i detta forum har jag dock insett att det ska vara lite kruxigt att genomföra dom första brasorna...
 
Barbro42 skrev:
Har nu installerat en Baxi Bonus med två Baxi Blå på 750 liter vardera. Eldade första brasan idag. Tände upp med ett par småträn och när fukten i keramiken bränts ur fyllde jag fullt med ved. När pannan gått upp i 90 grader slog överhettningsskyddet till och sugfläkten stannade utan att vedladdningen brunnit ut . Kan det vara som det borde?? Återställde överhettningsskyddet vid 80 grader i pannan och brasan tog sig igen. Nu till min fråga; Enligt Baxis dokumentation skall överhettningsskyddet lösa ut vid 100 grader i pannan för att motverka kokning. Har jag en felaktig tempavkännare? Vad jag förstår finns det ingen möjlighet att ändra den temp som skyddet löser ut vid. Jag tycker att det borde vara rätt vanligt att panntempen kommer upp i över 90 grader...

Efter att ha surfat runt i detta forum har jag dock insett att det ska vara lite kruxigt att genomföra dom första brasorna...
1. Kolla att laddkopplet går d.v.s att motorn snurrar i laddomaten.
2. Lufta av om du har avluftare. Lyssna om laddkopplet kaveterar, d.v.s. om det låter som luft finns i pumpen. Om så är fallet reduceras pumpens förmåga vilket kan leda till att pannan får övertemp.
 
Nuså! Jo nog snurrar det och bubblar i Laddomaten, men inte lika mycket som brasa#1. Är igång med brasa#2. Panntempen ligger på stadiga 85 grader och fläkten har inte stannat (än) efter nästan två ilägg. Är lite försiktig med att ladda in det andra lasset fullt, så jag kikar till pannan en gång i halvtimmen idag och petar in tre trän åt gången, pga att jag vill se hur mycket som krävs för att ladda fullt i 1500 kubik. Det håller en dessutom pigg och rask...nu till nåt annat som till viss mån förbryllar; Har idag även släppt på shunten till radiatorkretsen. Med flöde i den får jag ingen skiktning i huvudtanken. Starttempen noterades till (uppifrån räknat) 40, 30 22. Nu ligger alla tre på knappa 40, dvs överst har tempen gått ner något. beror det på att det sker ett visst energiuttag i toppen?
 
Har som du en Baxi Bunus 30, körd i ca 6 månader mot 1 500l +vvb och 1 750l tank. Sist i ditt inlägg först: Kör du din radiatorkrets på "fulla ställ" på cirk.pumpen? Isf testa att ställa ned den på lägsta hastighet. Så låg hastighet som möjligt (med önskad temp på radiatorerna så klart) är gynnsamt för skiktningen i tankarna. Hög hastighet skapar omrörning och pajad skiktning.

Att bli av med luft i systemet är a och o för en fungerande anläggning!!! Elda på och se till att du får upp dina tankar i rätt temp, mer än 90º. Jag har själv blivit tvungen att modifiera pannans termostat för den reagerade åt skogen fel, den bröt redan vid ~82º. Men mecka inte med det förräns du fått ut så mkt luft det bara går ur systemet. Återkom med rapporter om hur det går!
 
:mad: Vid sista kollen 23.15 igår kväll hade både fläkten och laddomaten slått av. Jag slog till återställningsknappen och systemet drog igång igen. Dock efter tre timmars eldande är fortfarande temperaturerna i huvudacken 40, 40 och 40! Om till min stora förvåning så gick fortfarande både fläkt och Laddomat nu på morgonen. Pann tempen var också 40 grader...för sjutton...skall försöka repa nytt mod ikväll. Apropå cirkpumpen i radiatorkretsen; Hur gör man för att sänka flödet rent praktiskt? Finns det en inställning på pumpen, eller? Å tack för ert stöd forumister!
 
Nu när det är varmt ute är risken att alla termostaterna på elementena är stängda, och då cirkulerar vattnet i ledningarna bara och returtempen blir lika som framledningstempen. Öppna alla termostater fullt och se om det blir bättre.
Har du automatisk shunt?

Sen finns det ett lite vred på pumpen som styr varvtalet vanligtvis är det tre steg. Vrid ner på det lägsta.

Att fläkt och laddomat går konstant beror nog på att rökgastempsinställningen (längst till höger) för är för låg, ställ den på ca 110-120°C
 
Du kan även ställa upp hastigheten på laddomatpumpen nu i början så att pannan inte slår av hela tiden.
 
Shunten är högst manuell för tillfället, med det skall fixas till på sikt. Rökgastempinställningen längst till höger har jag på 140 grader (så mycket max det går). Skall testa att öka Laddomatfarten. Rapport kommer.
 
Det verkar ju konstigt att fläkt och pump går hela tiden.
Såg även i manualen att det finns en omkopplingsknapp mellan ved och pellets eldning, kan den vara boven?

Själv har jag Vedex, så jag är ingen expert på Bonusen :-(
 
_ap_
Barbro42 skrev:
:mad: Vid sista kollen 23.15 igår kväll hade både fläkten och laddomaten slått av. Jag slog till återställningsknappen och systemet drog igång igen. Dock efter tre timmars eldande är fortfarande temperaturerna i huvudacken 40, 40 och 40! Om till min stora förvåning så gick fortfarande både fläkt och Laddomat nu på morgonen. Pann tempen var också 40 grader...för sjutton...skall försöka repa nytt mod ikväll. Apropå cirkpumpen i radiatorkretsen; Hur gör man för att sänka flödet rent praktiskt? Finns det en inställning på pumpen, eller? Å tack för ert stöd forumister!
Fråga?

Om du har eldat 3 timmmar vars har värmen tagit vägen? panna måste ju ha kokat som tusan, du smyg eldar väl inte?? ;)
 
_ap_
Barbro42 skrev:
Shunten är högst manuell för tillfället, med det skall fixas till på sikt. Rökgastempinställningen längst till höger har jag på 140 grader (så mycket max det går). Skall testa att öka Laddomatfarten. Rapport kommer.
sänk rökgastempen till 60-80 nu när allt är nytt, det gör att pumpen startar tidigare, kanske den har varit för högt ställt så pannans överhettning har slagit av innan pumpen har startat.
Öppna också draget ordentligt..
 
_ap_ skrev:
sänk rökgastempen till 60-80 nu när allt är nytt, det gör att pumpen startar tidigare, kanske den har varit för högt ställt så pannans överhettning har slagit av innan pumpen har startat.
Öppna också draget ordentligt..
Det funkar inte så! Om hon har en "standard" installation så ingår ingen rökgasgivare till laddomaten utan pumpen på laddomaten startas när man startar rökgasfläkten. Rökgastermostaten kan stå på 140 eller lite lägre (120). Funktionen är att när rökgaserna passerat över detta värde och sedan sjunker igen under värdet (brasan är slut) så skall rökgasfläkten stanna. Det som kan bli fel är när man fyller på ved, då kan rökgastempen snabbt sjunka till under inställt värde då luften dras via "by-pass" kanalen.

Barbro42: Har du inga bilder på din anläggning att slänga upp? Flera av oss här på forumet använder sig av Google Picasa och nyttjar det som webutrymme, är busenkelt.

Vad är det för märke på din cirkulationspump till radiatorkretsen?
 
Anledningen till att pumpen o fläkten gick på morgonen är enkel !
pannan hade stängt av o då startade du upp den igen utan brasa.
Överhettnings skall slå till vid ca:95-97 grader.Den svarta ratten till
vänster går att ta bort o under den finns en liten skruv man kan
flytta för att ändra överhettnings skyddet till max.
Vad har du ställt den högra ratten på för värde.

mvh christer ps har en bonus med 1500 litersack.
 
Hej alla

Vill bara meddela att jag under senaste tiden testat dom flesta av era tips. Laddomaten gick på maxflöde redan från början, rökgastempvärdet ändrade jag till 100 grader, driftstermostaten på max och radiatorkretsen har jag stängt av. Boven idramat är med all säkerhet luft som jag håller på att få bort. Att pannanvattnet blir för varmt beror förmodligen på att laddomaten inte får med sig tillräckligt med kallt vatten från tankbotten vilket gör att energin från brasan inte tas om hand fort nog. Det går bättre och bättre nu!
 
Röris hade vänligen monterat en manuell avluftning på ett lite hemligt ställe...nu när jag motionerat denna är resultatet 1500 kubik vatten med 80 grader. Fortfarande lite bubbel kvar, men oerhört mycket bättre än från dag 1! Jag kommer fixa bilder så snart det går.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.