Fairlane
Ett litet tillägg: Jag vet inte om det är aktuellt i detta fall, men om det är så att köpare 2 vill ha en senare inflyttning än köpare 1 och det isåfall innebär att ni sitter med dubbla kostnader ett tag så skall detta tas från köpare 1s handpenning. Dvs alla extrakostnader ni får pga att köpare 1 drar sig ur, ska köpare 1 stå för, mellanskillnad, kostnad för mäklare, kostnad för förvarning eller dubbla boenden etc.

Jag tycker dock att man ska försöka hitta en enkel lösning så att inte köpare 1 tvingas till köpet och tvingas betala stämpelskatt, pantbrev (?) etc.

• Gilla
Pete77
  • Laddar…
Har jag missförstått något handpenningen brukar vara 10% av köpeskillingen,i det här fallet är handpenningen 40 000 kr vilket är 10 000 kr mindre en vad köpare 2 vill betala.Hur skulle då den affären med allt krånglande av pengar på särskilda avtal för reglering av handpenningar ge en bättre affär för 1-an?. Fullfölj affären med 1-an som i sin tur säljer till 2-an det blir då en förlustaffär för 1-an men det handlar ju om småpengar som dessutom är avdragsgilla som säljkostnader. Det är däremot inte div kostnader som betalas till ursprunglig säljare som "skadestånd"så det slutar nog troligtvis som en bättre affär för 1-an ni gör så jämfört med att han skall lägga ut 50 000 kr för att 2-an köper för ett lägre pris.

O
Mäklaren verkar inte göra sitt jobb....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
cecar33 skrev:
Har jag missförstått något handpenningen brukar vara 10% av köpeskillingen,i det här fallet är handpenningen 40 000 kr vilket är 10 000 kr mindre en vad köpare 2 vill betala.Hur skulle då den affären med allt krånglande av pengar på särskilda avtal för reglering av handpenningar ge en bättre affär för 1-an?. Fullfölj affären med 1-an som i sin tur säljer till 2-an det blir då en förlustaffär för 1-an men det handlar ju om småpengar som dessutom är avdragsgilla som säljkostnader. Det är däremot inte div kostnader som betalas till ursprunglig säljare som "skadestånd"så det slutar nog troligtvis som en bättre affär för 1-an ni gör så jämfört med att han skall lägga ut 50 000 kr för att 2-an köper för ett lägre pris.
Handpenningen verkar låg i beskrivningen, men det kanske är oklart skrivet. Handpenningen borde vara ~80 000.

Om jag förstod mäklarens förslag så skulle mäklaren lägga 25 000 (varför?) och den förste köparen 25 000, så då går säljaren ur det hela utan skada (om det löses smidigt, vilket verkar möjligt om man löser det gamla kontraktet och skriver på det nya vid samma tillfälle)

Nu har ju den tilltänkta nya köparen besiktigat och varit nöjd, så det bör vara enkelt att lösa det här utan att köpare 1 ska betala stämpelskatt etc. Stämpelskatten är ju högre än skatteeffekten av att ha avdragsrätt för de 50 000, samt att köpare 1 kanske behöver lösa detta snabbare av andra skäl (nytt boende), så om det är enkelt ser jag inte varför säljaren inte ska ta det.

Fairlane
Odjuret skrev:
Mäklaren verkar inte göra sitt jobb....
Jag tycker det verkar som att mäklaren försöker lösa det på bästa möjliga sätt för samtliga inblandade parter vilket jag tycker är utmärkt. Dock verkar det som att mäklaren måste försöka lösa det enklare eller förklara bättre för att ta bort osäkerheten.

• Gilla
Joelin
  • Laddar…
K
Kakan72 skrev:
Hej! Det är jag som är ts kompis!
Det är så här att köpare ett vill dra sig ur köpet, detta kontraktet är helt bindande och det finns ingen klausul om någon ångerrätt eller något sånt, handpenningen är också betald! Mäklaren har hittat en annan köpare till huset, men köparen vill inte betala lika mycket som köpare ett har gjort! Det är en skillnad på ca 50000 kr
Våran mäklare tycker att köpare ett ska få dra sig ur köpet, ett nytt kontrakt kommer skrivas där det kommer vara det lägre pris köpare två vill betala. Mellanskillnaden på 50000 kr kommer mäklaren betala 25000 och 25000 kommer köparen ett betala! (dock kommer den mellanskillnaden inte stå med i kontraktet) Sen kommer handpenningen av köpare nummer två betalas till köpare nummer ett.....!
På så sätt kommer vi gå plus minus noll på denna affär, men jag är inte här för att känna mera pengar jag är bara rädd att den nya kontraktet inte kommer vara lika bindande, då köpare två vill ha en besiktning på huset!
Jag kan förstå om det verkar luddigt men jag försöker förklara så gott jag kan!
Jag förstår inte riktigt ekonomin i detta? Att mäklaren och köpare ett betalar mellanskillnaden tillsammans med 25 000 kr var känns väl rättvist för er rent ekonomiskt. Ni får 50 000 kr mindre för huset av köpare två och ni får full kompensation för detta av mäklaren och köpare ett.

Det jag inte förstår är varför handpenningen sedan från köpare två betalas till köpare ett? Innebär inte det att ni förlorar motsvarande belopp och att köpare ett gör en vinst?

/Krille

pelpet skrev:
Hävningen av köpet kan ni villkorera med att kontraktet med köpare 2 går igenom till utgångspriset, då behöver inte köpare 1 oroa sig för prutning från köpare 2:s sida och ni kan få igenom affären smidigare.

Om ni tvingar köpare 1 att köpa så tvingar ni på denne en stämpelskatt på 1,5% + 825 kr helt i onödan plus en massa strul. Jag kan inte se vad ni har att vinna på det. I värsta fall retar ni upp köparen så att denne hittar på något fanstyg om chansen dyker upp.
Nu framgår det ju inte i tråden vad köpare 1 skall betala och vad köpare 2 är villig att betala.
Om köpare 2 är villig att betala lika mycket eller mer än köpare 1 så behövde inte TS ställa frågan överhuvudtaget.
Alla kan då vara glada och nöjda, var och en på sitt håll.

Trådens resonemang är väl bara intressant om köpare 2 vill betala mindre än vad köpare 1 har köpekontrakt på.
Det är då och endast då som problem uppstår, som sedan mäklaren krånglar till det ytterligare.... :wow:

Om det nu är så att Köpare 2 besiktat och är nöjda ser jag inga som helst problem med att lösa det som mäklaren föreslår. Ni får ut den summa ni avtalat med köpare 1 och betalar det mäklarearvode som är relevant för försäljningen.

Den jag ser förlorar på det hela är mäklaren, som vad jag förstår tar 25000 av sitt arvode för att täcka mellanskillnaden. Varför hen nu gör det kan man ju undra. För jag förutsätter med den här lösningen att hen bara skall ta ut ett arvode, eller?

Det finns en hund begraven någonstans.
Finns ingen anledning för mäklaren att bjuda någon på 25.000.
Har hon svarat på varför hon är villig att skjuta till dessa pengar?

Mäklaren är ju ändå skyldig att till säljaren utbetala den del av handpenningen som återstår när arvodet är avdraget. Men då blir det ju fel att skriva att mäklaren betalar någonting. Mäklaren utbetalar möjligtvis, men står inte den slutliga kostnaden.

harry73
Det är mycket möjligt att mäklaren har ett annat ärende med köparen 1 och försöker reglera det med denna affär. Säljer mäklaren kanske köparens hus?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag förstår inte upplägget som mäklaren föreslår men jag förstår att man vill undvika två affärer eftersom det skulle medföra betalning för lagfart två gånger. Det tjänar ingen av de inblandade något på.

• Gilla
Joelin
  • Laddar…
Eld skrev:
Jag förstår inte upplägget som mäklaren föreslår men jag förstår att man vill undvika två affärer eftersom det skulle medföra betalning för lagfart två gånger. Det tjänar ingen av de inblandade något på.
Behöver inte vara så, om köpekontrakten är daterade samma dag så betraktas det som transportköp och bara en lagfartsavgift tas ut.
Åtminstone var det så förr, men allt ska ju ändras så det är bäst att kolla att detta gäller fortfarande. ;)

roland53 skrev:
Kanske mindre viktigt ; Är det en kompis eller är det TS som är säljaren. Först är det en kompis sedan är det "vi" :confused:

Hur som;

För att ta det enkelt; Köpare 1 har hoppat av ett giltigt kontrakt och är skadeståndsskyldig för de kostnader du får därigenom.
Innebärande om du säljer huset för XXXXX kronor (med eller utan prutning från köpare 2) så är köpare 1 skyldig att betala dig ett skadestånd motsvarande mellanskillnaden på köpares 2 köpepris och köpare 1 kontraktspris.

Köpare 1 har inte insyn i den fortsatta försäljningsprocessen och kan inte påverka detta själv. Därför kan det bli väääldigt dyrt för köpare 1.
Därför hade det varit klart bättre för köpare 1 att fullfölja köpet för att direkt själv sälja det. Då har han full kontroll på (så gott det går om marknaden viker) försäljningen och eventuella förluster.

Mäklaren verkar till att vara pucko, och klyddar till det. Verkar som han ska försöka rädda någon, sig själv eller köpare 1. Gå inte på mäklarens upplägg. :wow:

Vad du måste ta med i kalkylen är att köpare 1 helt enkelt inte har pengar att betala skadestånd för. Då står du där med en mindre försäljningssumma. :x.

Jag hade nog rådfrågat Mäklarförbundet, Villaägarna el. likn. om förfarandet är enligt god mäklaresed. :rolleyes:
Nej, ingen behöver rådfrågas - du har helt rätt i precis allt du skriver.

O
Fairlane skrev:
Jag tycker det verkar som att mäklaren försöker lösa det på bästa möjliga sätt för samtliga inblandade parter vilket jag tycker är utmärkt. Dock verkar det som att mäklaren måste försöka lösa det enklare eller förklara bättre för att ta bort osäkerheten.
Tja.. du har rätt mäklaren försöker fixa detta på bästa möjliga sett....
För mäklarens del. Det är en hel del frågetecken i mäklarens arbete....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.