27 030 läst ·
142 svar
27k läst
142 svar
Försöker förvaltaren köra ett extraknäck?
En ide kan ju vara att du meddelar hövdingen i styrelsen att du har tagit in samtliga dokument och kontrollerat uppgifterna. Styrelsen får en sammanställning, kopior på allt när du fått in våtrumsintyget efter att arbetet är klart. Alternativt kan du säga (om du har någon vän som är jurist) ni får kontakta din jurist med begäran så kan någon sätta dom på plats, bäst att du inte gör det själv.
@Kycklingen Som jag förstår det så har du fått ett godkännande och sedan har de på något mystiskt sätt dragit tillbaka godkännandet?
Jag hade lungt och metodiskt svarat på ordförandes krav skriftligen och frågat vilket del av bostadsrättslagen eller stadgarna som han lutar sig emot när han begär in dessa intyg. Jag hade även frågad hur de ställer sig till att de först ger ett okej till att utföra arbetet och sedan drar tillbaka godkännandet?
Om han inte svarar på dess frågor utan återigen kräver dig på intyg, svara exakt samma sak som första mailet du skrev, dvs upprepa frågorna tills du får ett svar. Bry dig inte om att han ständigt frågar efter intyg.
Jag hade lungt och metodiskt svarat på ordförandes krav skriftligen och frågat vilket del av bostadsrättslagen eller stadgarna som han lutar sig emot när han begär in dessa intyg. Jag hade även frågad hur de ställer sig till att de först ger ett okej till att utföra arbetet och sedan drar tillbaka godkännandet?
Om han inte svarar på dess frågor utan återigen kräver dig på intyg, svara exakt samma sak som första mailet du skrev, dvs upprepa frågorna tills du får ett svar. Bry dig inte om att han ständigt frågar efter intyg.
Hej tack för all feedback efter mycket betänketid har jag bestämt att sätta styrelsen på plats och förklarar därmed krig. Återkommer hur det går (om det är av intresse).
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Bland de bästa inlägg jag läst någonsin, och hoppa över punkt 3. bara sådär, episkt!Claes Sörmland skrev:
Jag tror den här tråden sammanfattar problemet med dagens bostadrättslag med tillstånd. Så här tror jag ofta det ser ut:
1. Bostadrättsinnehavaren förstår inte vad som kräver tillstånd och inte och söker muntligt (eller i bästa fall med ett email) lite allmänt godkännande så där att renovera något ganska oklart. Typ ett badrum, kök eller flytta köket.
2. Styrelsen har heller ingen aning om vad som egentligen kräver tillstånd och misstror dessutom bostadrättsinnehavarens utifrån den vaga förfrågan om tillstånd. Man beslutar om tillstånd men ändå inte. Styrelsen hittar på en egen bostadrättslag där de ska besluta om detaljer om vem som utför renoveringarna och innehavaren av bostadsrätten ska följa deras instruktioner och betala. Styrelsen förstår inte att den inte kan säga nej, man måste ge tillstånd om man inte har väldigt starka och sakliga skäl emot.
4. Kaos uppstår när styrelsen kommunicerar sitt vaga tillstånd som är ett tillstånd men samtidigt inte. Varken styrelse eller bostadrättsinnehavare har ens så här sent i processen läst lagtexten och förstått vad som kräver tillstånd och inte. En massa prat gör det inte bättre.
Nu är du inte den som äger lägenheten utan föreningen, och det är föreningen som bestämmer vad du kan ge dig på och inte får röra alls.
Att ”dra rör invändigt” hör t ex inte till de ytskikt du får röra utan tillstånd.
Inte att riva och bygga nytt badrum heller.
Kör du din personliga uppfattning in i kaklet och tror att du äger bostaden så kan man faktiskt ta ifrån dig medlemskapet i föreningen och då åker du ut.
I en brf äger du ju bara rätten att bo. Det är inte som ett eget hus.
Om du är seriös så ser du till att ordna de papper som fastighetsägarens styrelse kräver.
Och sätter dig in i vad du får göra och inte får göra i din bostadsrätt.
Att ”dra rör invändigt” hör t ex inte till de ytskikt du får röra utan tillstånd.
Kör du din personliga uppfattning in i kaklet och tror att du äger bostaden så kan man faktiskt ta ifrån dig medlemskapet i föreningen och då åker du ut.
Om du är seriös så ser du till att ordna de papper som fastighetsägarens styrelse kräver.
Kycklingen skrev:
Jag kommer inte riva några väggar, utan snarare bygga ut en vägg så lägenheten blir en 2a. Samt renovera badrum, dra rör invändigt och det tillhör styrelsen så har skickat ansökan och fick nekat (trots att förra ägaren fick godkänd på samma ansökan). Jag fick komplettera med ta dit ventilationstekniker för 5k och då blev det godkänt.
Nu när bygget ska starta så skickade jag in namn på hantverkare och länkar till deras säker vatten, bkr och elsäkerhetsverket. Det räckte inte dem vill ha skriftliga pdf intyg på deras behörighet, f-skattesedel och försäkringsbevis.
Jag blir irriterad här för vi lever i en digital värld, om ett företag finns på allabolag klart som fan dem har f-skatt. Jag anser inte dem har rätt till dessa intyg, särskilt för jag vet att ordf gör detta för han inte litar på mig då jag är ung. Av samma anledning att jag fick nekat med komplettering på exakt samma byggansökan som förra ägaren fick godkänt. I vårt ombyggnadsdokument från styrelsen står det "efter renoveringen skall följande dokumentation överlämnas av entreprenören och finnas tillgänglig vid efterfrågan från styrelsen..."
Hur tolkar ni det? Sen att förvaltaren ska göra tillsyn som jag bekostar anser jag återigen inte är befogat står inget om det någonstans. Han är ju inte ens en besiktningsman vad är det för trams, hellre då ta dit en yrkesperson.
Varför får man inte dra utvändiga rör?OlssonX skrev:
Nu är du inte den som äger lägenheten utan föreningen, och det är föreningen som bestämmer vad du kan ge dig på och inte får röra alls.
Det låter på dig som att man inte får renovera badrummet, om man nu inte äger bostaden vilket man nu inte gör utan rätten att bo varför är man ändå ansvarig för badrummet?
Även om en styrelse har mycket att säga till om så kan dom inte göra som dom vill pga eget tyckande.
Jag har fått tillstånd. Det föreningen gör är misstror mig och agerar som någon slags polisstat för granska varje moment av min renovering, och det är vad vi diskuterar här i tråden hur man ska hantera.OlssonX skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "skicka bara".
Du får inte renovera t ex badrum utan tillstånd från fastighetsägaren. Fullständigt självklart.
Om du kan dokumentera att din planerade ombyggnad är laglig, säker och inte strider mot föreningens regler så får du tillstånd.
Om inte så säger man nej. Vilket inte har ett skit att göra med någon ålder. Du har kommunikationsproblemen för att du gapar, obstruerar och inte verkar förstå reglerna.
Om du inte förstår skillnaden mellan att ansvara för ytskikt och att bila bort det (dvs ”renovera”) så begriper jag varför du hamnat på kollisionskurs.
Var lite lyhörd istället och gör som du ska så går det säkert bättre.
Om du kan dokumentera att din planerade ombyggnad är laglig, säker och inte strider mot föreningens regler så får du tillstånd.
Om inte så säger man nej. Vilket inte har ett skit att göra med någon ålder. Du har kommunikationsproblemen för att du gapar, obstruerar och inte verkar förstå reglerna.
Om du inte förstår skillnaden mellan att ansvara för ytskikt och att bila bort det (dvs ”renovera”) så begriper jag varför du hamnat på kollisionskurs.
A Andy78 skrev:Varför får man inte dra utvändiga rör?
Det låter på dig som att man inte får renovera badrummet, om man nu inte äger bostaden vilket man nu inte gör utan rätten att bo varför är man ändå ansvarig för badrummet?
Även om en styrelse har mycket att säga till om så kan dom inte göra som dom vill pga eget tyckande.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nja du får faktiskt renovera badrummet utan styrelsens godkännande. Det är när man vill riva väggar det närmar sig tillstånd.OlssonX skrev:
Du får inte renovera t ex badrum utan tillstånd från fastighetsägaren. Fullständigt självklart.
Att de allra flesta föreningar ändå kräver tillstånd innebär inte att de gör rätt
Tydligen läser du inte mitt inlägg. Jag har sökt om tillstånd till styrelsen och fastighetsägaren för badrumsrenovering och detta vart godkänt.OlssonX skrev:
Exakt!Bananskalare skrev:
Är det ångervecka på skrivet godkännande? Låter helt befängt.
Är det underförstått att 2000kr till förvaltaren kommer lösa pappersbehovet eller hur ska man tolka situationen?
Usch och fy! Lycka till TS! Hedervärt att kriga mot en maktfullkomlig styrelse.
Är det underförstått att 2000kr till förvaltaren kommer lösa pappersbehovet eller hur ska man tolka situationen?
Usch och fy! Lycka till TS! Hedervärt att kriga mot en maktfullkomlig styrelse.
Golvbrunnen ska ju föreningen stå förOlssonX skrev: