27 030 läst ·
142 svar
27k läst
142 svar
Försöker förvaltaren köra ett extraknäck?
Det skulle nog förenkla livet lite grann åtminstone, men då får Kycklingen tampas med en byggnadsnämnd istället för att kunna göra omfattande renoveringar och tillbyggnader.M maria01 skrev:
Men knappast för den typ av renovering som är aktuell här.
Jag tror också (efter att ha läst i en annan tråd) att det blir svårt att hitta ett hus med ett liknande läge som lägenheten.
Styrelsen kanske är fel ute i tvången av dessa dokument men dessa regler sätter man ju vanligtvis för att man vill hjälpa sina medlemmar att inte bli lurade av bluffmakare som bara råkar vara billiga. Allt för många har ju inte en aning om vad man bör checka innan man anlitar ett bolag och lika många blir lurade i alla fall. Görs allt rätt har det ju inte någon inverkan på föreningen men är det klåpare som inte hör hemma i branchen kan ju vad som helst hända. Vad det gäller att skapa ett nytt rum så tycker jag absolut att styrelsen har med saken att göra. Styrelsen ska ju göra jobbet med OVK och det är rätt mycket enklare om man inte ska bråka med folk som installerar felaktiga fläktar eller bygger rum utan ventilation.
Att man vill ha info om vilka bolag som anlitas är ju också för att vara säker på att man kan nå dessa när de helt plötsligt ställer upp hissar så förbannade föräldrar med barnvagn ringer o är fly förbannade, eller lämnar skräp efter sig i korridoren där det enligt brandsäkerhetsföreskrifter inte får vara.
Att man vill ha info om vilka bolag som anlitas är ju också för att vara säker på att man kan nå dessa när de helt plötsligt ställer upp hissar så förbannade föräldrar med barnvagn ringer o är fly förbannade, eller lämnar skräp efter sig i korridoren där det enligt brandsäkerhetsföreskrifter inte får vara.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En så kallad björntjänst?! Skulle det handla om att vilja hjälpa TS med information så skulle styrelsen helt enkelt delge den informationen. Så det låter inte troligt att de tar sig friheter utanför lagens gränser av det skälet. Möjligen att styrelsen djupt misstror TS och därför vill kontrollera renoveringen. Men tyvärr, det ligger inte i deras mandat.T TypRätt skrev:Styrelsen kanske är fel ute i tvången av dessa dokument men dessa regler sätter man ju vanligtvis för att man vill hjälpa sina medlemmar att inte bli lurade av bluffmakare som bara råkar vara billiga. Allt för många har ju inte en aning om vad man bör checka innan man anlitar ett bolag och lika många blir lurade i alla fall. Görs allt rätt har det ju inte någon inverkan på föreningen men är det klåpare som inte hör hemma i branchen kan ju vad som helst hända.
Om det handlar om att skapa ett nytt rum. Är det så TS, att du helt delar av för ett nytt rum med en ny dörr? I så fall håller jag med om att det bör stämmas av med styrelsen. Lite oklart om det kräver tillstånd, troligen i och med ventilationskravet. Annars, om det saknas ny dörr är ventilationen ingen faktor.T TypRätt skrev:
Den info har styrelsen så det handlar inte om dylika praktikaliteter. Det ligger något annat bakom styrelsens agerande.T TypRätt skrev:Att man vill ha info om vilka bolag som anlitas är ju också för att vara säker på att man kan nå dessa när de helt plötsligt ställer upp hissar så förbannade föräldrar med barnvagn ringer o är fly förbannade, eller lämnar skräp efter sig i korridoren där det enligt brandsäkerhetsföreskrifter inte får vara.
Utifrån vad du beskriver kan jag endast två delar som kan kräva tillstånd och det är inbyggnad av vattenledningarna och till skapandet av ett rum.
Vattenledningarna kan man dividera kring beroende på stadgarnas och väggarnas utformning, men det är också en ickefråga då det inte är till påtagligt men för föreningen förutsatt att det utförs fackmannamässigt.
Tillskapa det av rummet påverkar ventilationen och det är föreningens ansvar att den är godkänd. Att sen många skiter i det och bygger om hej vilt är en annan sak. Men god ventilation ligger även i ditt intresse, du kommer vistas många timmar i ditt sovrum. Utifrån planlösning och befintliga installationer finns olika lösningar men svårt att säga något utan att veta mer. Sen kan du alltid bygga en sovalkov för att slippa dividera kring detta.
Vattenledningarna kan man dividera kring beroende på stadgarnas och väggarnas utformning, men det är också en ickefråga då det inte är till påtagligt men för föreningen förutsatt att det utförs fackmannamässigt.
Tillskapa det av rummet påverkar ventilationen och det är föreningens ansvar att den är godkänd. Att sen många skiter i det och bygger om hej vilt är en annan sak. Men god ventilation ligger även i ditt intresse, du kommer vistas många timmar i ditt sovrum. Utifrån planlösning och befintliga installationer finns olika lösningar men svårt att säga något utan att veta mer. Sen kan du alltid bygga en sovalkov för att slippa dividera kring detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Så vitt jag minns handlar det om att flytta köket till vardagsrummet (tidigare enda rum) och göra om gamla köket till sovrum. Så det påverkar ventilationen och är en sån sak som ofta orsakar OVK-problem.Claes Sörmland skrev:
Om det handlar om att skapa ett nytt rum. Är det så TS, att du helt delar av för ett nytt rum med en ny dörr? I så fall håller jag med om att det bör stämmas av med styrelsen. Lite oklart om det kräver tillstånd, troligen i och med ventilationskravet. Annars, om det saknas ny dörr är ventilationen ingen faktor.
Det påverkar ventilationskanalens dragning i och med att den behöver flyttas så det kräver tillstånd. Det krävs också tillstånd för att flytta avlopps- och vattenledningar till kökets nya plats.BirgitS skrev:
TS får förtydliga vad det gäller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Kycklingen har några tidigare trådar där det diskuterades vad han behövde tänka på när det gäller vatten, avlopp och ventilation samt något om att anlita hantverkare.Claes Sörmland skrev:
Vill tillägga jag har skickat ansökan och fått skriftligt godkänt för renoveringen av styrelsen. I det framgår ritningar om vvs och ventilation som är godkänt att utföra från samma OVK firma.
Men nu när bygget ska börja sätter styrelsen min godkännande på remiss nu och menar jag ska skicka alla intyg på hantverkare för få godkänt på nytt. Jag har informerat vilka företag det är, de är hederliga väletablerade företag och ingen skum arbetskraft. Men det räckte inte för dem, man vill ha skriftliga intyg på när dem gick ut skolan, försäkringsbevis, osv.
Min fråga är har dom rätt till det och hur hade ni hanterat situationen:
A - Sätta herr ordförande på plats
B - Skicka in intygen och hoppas han slutar gnälla
Men nu när bygget ska börja sätter styrelsen min godkännande på remiss nu och menar jag ska skicka alla intyg på hantverkare för få godkänt på nytt. Jag har informerat vilka företag det är, de är hederliga väletablerade företag och ingen skum arbetskraft. Men det räckte inte för dem, man vill ha skriftliga intyg på när dem gick ut skolan, försäkringsbevis, osv.
Min fråga är har dom rätt till det och hur hade ni hanterat situationen:
A - Sätta herr ordförande på plats
B - Skicka in intygen och hoppas han slutar gnälla
Jag tycker du ska kontakta extern hjälp i detta, hyresgästföreningen eller något liknande.Kycklingen skrev:
Vill tillägga jag har skickat ansökan och fått skriftligt godkänt för renoveringen av styrelsen.
Men styrelsen sätter min godkännande på remiss nu och menar jag ska skicka alla intyg på hantverkare för få godkänt på nytt. Jag har informerat vilka företag det är, de är hederliga väletablerade företag och ingen skum arbetskraft. Men det räckte inte för dem, man vill ha skriftliga intyg på när dem gick ut skolan, osv.
Min fråga är hur hade ni hanterat situationen ska jag sätta ordföranden på plats eller bara skicka in intygen och hoppas han slutar gnälla?
Företag har inte gått i skolan...Kycklingen skrev:
Vill tillägga jag har skickat ansökan och fått skriftligt godkänt för renoveringen av styrelsen. I det framgår ritningar om vvs och ventilation som är godkänt att utföra från samma OVK firma.
Men nu när bygget ska börja sätter styrelsen min godkännande på remiss nu och menar jag ska skicka alla intyg på hantverkare för få godkänt på nytt. Jag har informerat vilka företag det är, de är hederliga väletablerade företag och ingen skum arbetskraft. Men det räckte inte för dem, man vill ha skriftliga intyg på när dem gick ut skolan, osv.
Min fråga är hur hade ni hanterat situationen ska jag sätta ordföranden på plats eller bara skicka in intygen och hoppas han slutar gnälla?
Jag tror det är bäst att ignorera styrelsen så långt som det praktiskt möjligt om de nu redan har gett tillståndet.
Sätt inte ordföranden på plats. Du må ha rätt men att få en konflikt är inte värt det.
Dra istället igång renoveringen, håll låg profil mot styrelsen och dyker det upp någon fråga be om ursäkt och skicka in ev. papper när det är klart. Du har uppenbarligen tillstånd så då är du hemma.
Dra istället igång renoveringen, håll låg profil mot styrelsen och dyker det upp någon fråga be om ursäkt och skicka in ev. papper när det är klart. Du har uppenbarligen tillstånd så då är du hemma.
Jag känner också likadant orkar inte ta en konflikt. Men han jagar mig senast i fredag fångade han mig i hissen och frågade när han ska få intygen. Idag skickade han följande mejl:H Hans G2 skrev:
"Styrelsen saknar svar på intyg. Fortfarande gäller det att ombyggnaden inte får påbörjas innan dessa bevis/intyg inkommit till styrelsen."
Men det där med förvaltaren gör en tillsyn som kostar 2000 kr är det något extraknäck han kör? Har någon hört något liknanade, det är ingen besiktningsman vi pratar om. Vad kostar en besiktning i stockholm för lägenhet 40kvm?