27 031 läst ·
142 svar
27k läst
142 svar
Försöker förvaltaren köra ett extraknäck?
Hej,
Det här är helt absurt idag startade renoveringen och ena ventil för stänga av vattnet i min lägenhet (styrelsen ansvar) är helt trasig. Vi ber ordf släppa oss in i pannrummet för stänga av vattnet i 5 min och han vägrar.
Försöker förklara att det ligger i styrelsen ansvar att jag har fungerade ventiler och att jag kan lika gärna inte ha renoverat och fått läckage då hade jag inte kunnat stänga av vattnet för dem har gjort så dåligt underhåll. Det kan leda till vattenskada i hela byggnaden. Rörmokaren försökte förklara men varken ord eller fastighetsskötare är medvilliga istället vill dem jag bekostar fastighetsskötare extra besök och det ska göras tidigast om 5 dagar för informera alla. Hela sluta med rörmokare fick jobba i blött, vilken jävla idiot.
Fick även en varning om skadestånd att hissen är nedsmutsad. Vi har inte lastat av något idag!!! Är detta smutsigt?
Vad ska jag i helvete göra? Känner mig helt maktlös
Det här är helt absurt idag startade renoveringen och ena ventil för stänga av vattnet i min lägenhet (styrelsen ansvar) är helt trasig. Vi ber ordf släppa oss in i pannrummet för stänga av vattnet i 5 min och han vägrar.
Försöker förklara att det ligger i styrelsen ansvar att jag har fungerade ventiler och att jag kan lika gärna inte ha renoverat och fått läckage då hade jag inte kunnat stänga av vattnet för dem har gjort så dåligt underhåll. Det kan leda till vattenskada i hela byggnaden. Rörmokaren försökte förklara men varken ord eller fastighetsskötare är medvilliga istället vill dem jag bekostar fastighetsskötare extra besök och det ska göras tidigast om 5 dagar för informera alla. Hela sluta med rörmokare fick jobba i blött, vilken jävla idiot.
Fick även en varning om skadestånd att hissen är nedsmutsad. Vi har inte lastat av något idag!!! Är detta smutsigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan också. Men måste jag betala extra för fastighetsskötaren ska åka ut? Betalar ju en avgift som alla andra. Kan inte dem bara öppna dörren åt oss till pannrummet (heter det så).Claes Sörmland skrev:
En rolig grej frågade om övernattningslägenhet vi har i fastigheten fick följande svar:
"Rummet har bytt användning, och är nu styrelserum som innehåller omfattande styrelsematerial som endast styrelsen får ta del av."
Man måste alltid betala för folks tid (förutom här på BH då). Om fastighetsskötaren gör sin vanliga rondering och föreningens avtal innehåller någon form av text där det skulle kunna anses innefattas så skulle man kunna argumentera för att det inte behöver betalas för denna tjänst. Men räkna alltid med att folks tid kostar pengar, det är lättare att förhålla sig till saker då.Kycklingen skrev:
Men du ska absolut inte kontakta någon fastighetsskötare. Se till att följa lagen till punkt och pricka och utför det underhåll på din lägenhet som du är skyldig till att utföra. Fixa en rörmockare som kan frysa som du behöver pillra med rören igen och anslut nya ventiler på alla ledningar när anslutningen till den gemensamma stammen.
Kolla efter allt skriftligt som finns om detta. Möjligtvis kan detta vara en fabel eller så har de gjort anspråk på denna lokal i strid med tidigare stämmobeslut.Kycklingen skrev:
Den där texten speglar lagtexten och gäller stamledningar ("tjänar fler än en lägenhet").Kycklingen skrev:
Avsticken från stamledningen är vanligtvis ditt ansvar, och att det även inkluderar avstängningsventiler som enbart betjänar din lägenhet är en rimlig tolkning även om det skulle kunna vara lite av en gråzon.
Sen ligger det så klart i föreningens intresse att det finns fungerande avstängningsventiler i lägenheterna och att vattnet är avstängt vid arbete på anläggningen. Å andra sidan kanske det är rimligt att förvänta sig en viss framförhållning om vattnet skall stängas av för planerat arbete. Så där tycker jag inte föreningen är helt ute och cyklar.
Är det fläckarna på väggarna?Kycklingen skrev:
Hej,
[bild]
Om det nu var ni på vilket sätt har hissen tagit skada?
Annars räknas detta som normalt och är någon som städningen ska ta hand om.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänk på att lägga papp i trapphus och hiss.även väggarna i hissen.
Det är alltid viktigt men ännu viktigare med den styrelsen du har. Få iväg skräpet direkt.
Styrelsen kommer vara på er hela tiden.
Används bigbag så måste bort så fort som möjligt. Se till att beställa bortforsling direkt.
Så ställ inte ut den på en fredag. Många föreningar är noga med den biten. Den här styrelsen lär vara ännu värre. Dina grannar
uppskattar det.
Det är alltid viktigt men ännu viktigare med den styrelsen du har. Få iväg skräpet direkt.
Används bigbag så måste bort så fort som möjligt. Se till att beställa bortforsling direkt.
Så ställ inte ut den på en fredag. Många föreningar är noga med den biten. Den här styrelsen lär vara ännu värre. Dina grannar
uppskattar det.
Och ställ big bagen på annan mark är föreningens så har de inget att säga i frågan formellt. En BRF får inte vara kvarterspoliser för t ex kommunal gatumark.Bananskalare skrev:
Tänk på att lägga papp i trapphus och hiss.även väggarna i hissen.
uppskattar det.