Cykellysen hjälper massor.

Rkarlsson skrev:
Du skulle cykla på en väg som används som passering av tung godstrafik dygnet runt och färdväg för stora företag ? Det är en smal 80 väg jag talar om och cykellysen hjälper föga.
Jag som har 32 km enkel väg till jobbet med cykel brukar höra en massa bortförklaringar av folk om varför just de inte också kan cykla. Men en av de bättre är avsaknad av lämplig väg, om det nu är så på riktigt. Att cykla i vägrenen på tungt trafikerad väg med hög hastighet på bilarna är riktigt jobbigt. Räcker med en rattsurfande lastbilschaufför eller två bilar som ska mötas samtidigt som de ska passera var sin cyklist på var sin sida, detta i mörker och kanske regn. Inte bra.

Sen är det påfallande ofta det finns alternativa, mycket bättre vägar som lämpar sig för cykling. Bilister känner sällan till dessa vägar eftersom de oftast bara lärt sig de stora tungt trafikerade snabba vägarna. Säger inte att det alltid finns alternativ, men väldigt ofta. Ibland är de lite längre men ett par kilometer extra kan man lätt cykla för att få tillgång till friheten och att slippa sitta i en snordyr plåtburk som fastnar med en massa andra snordyra plåtburkar i blodtryckshöjande köer.

Apropå möra vägar så föredrar jag oupplysta vägar. Har bra belysning på cykeln, avbländad och gott om lumen. Ser vad jag ska se i ljuskäglan. Gatubelysning är bara störande, skapar öar av ljus som dessutom inte hjälper till med framåtsikten särskilt mycket.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Där jag bor så har jag två gånger blivit av med backspegeln på förarplatsen, så små marginaler är det. När jag har cyklat (i dagsljus) då har jag blivit omkörd av en bil så nära så den slog till min armbåge med backspegeln. Jag har också varit mindre än halvmeter ifrån att bli påkörd i sidan när jag cyklat (jag väjde ut i mötande vägbana), detta av en bil som inte såg mig - i dagsljus och jag hade neongul tröja.

Nej, det är inte belysning på cykeln som behövs. Det som behövs är att folk lär sig köra bil. Men eftersom de inte kan det så vägrar jag cykla då det är mörkt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag som har 32 km enkel väg till jobbet med cykel brukar höra en massa bortförklaringar av folk om varför just de inte också kan cykla. Men en av de bättre är avsaknad av lämplig väg, om det nu är så på riktigt. Att cykla i vägrenen på tungt trafikerad väg med hög hastighet på bilarna är riktigt jobbigt. Räcker med en rattsurfande lastbilschaufför eller två bilar som ska mötas samtidigt som de ska passera var sin cyklist på var sin sida, detta i mörker och kanske regn. Inte bra.

Sen är det påfallande ofta det finns alternativa, mycket bättre vägar som lämpar sig för cykling. Bilister känner sällan till dessa vägar eftersom de oftast bara lärt sig de stora tungt trafikerade snabba vägarna. Säger inte att det alltid finns alternativ, men väldigt ofta. Ibland är de lite längre men ett par kilometer extra kan man lätt cykla för att få tillgång till friheten och att slippa sitta i en snordyr plåtburk som fastnar med en massa andra snordyra plåtburkar i blodtryckshöjande köer.

Apropå möra vägar så föredrar jag oupplysta vägar. Har bra belysning på cykeln, avbländad och gott om lumen. Ser vad jag ska se i ljuskäglan. Gatubelysning är bara störande, skapar öar av ljus som dessutom inte hjälper till med framåtsikten särskilt mycket.
Jag har tyvärr ingen alternativ väg. På gott och ont. Det finns inga inbrott och stölder där jag bor, endast en väg in/ut håller buset borta.

Hur cyklar du om du ser mötande körbana som ett väjningsalternativ? Väjer gör man åt höger.

D Daniel 109 skrev:
Hur cyklar du om du ser mötande körbana som ett väjningsalternativ? Väjer gör man åt höger.
Inte när en bil som kommer från en avtagsväg till höger är på väg att köra på dig.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
För att cykla tiotals kilometer till jobbet i ur och skur måste man vara entusiast, uppskatta själva momentet att cykla och inte bry sig i att man kommer till jobbet genomblöt, av svett eller regn. Eller genomfrusen.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
För att cykla tiotals kilometer till jobbet i ur och skur måste man vara entusiast, uppskatta själva momentet att cykla och inte bry sig i att man kommer till jobbet genomblöt, av svett eller regn. Eller genomfrusen.
Vilket jag är. Men det räcker till två gånger per vecka under den tid av året då det är ljust då jag åker och ljust då jag kommer hem.

Två dagar i veckan är nämligen antalet dagar då jag inte behöver bilen pga att något av barnen behöver skjuts. De har ju inte heller kollektivtrafik (annat än till från skolan). Skolbussen går en gång på morgonen och två gånger på eftermiddagen. Barnen stannar efter skolan för att kunna träna och behöver sedan skjuts hem.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
T tompaah7503 skrev:

Ren cykelmässigt så är detta den bredaste delen man kommer cykla på min väg till jobbet. Jag hade gärna gjort det men jag har en familj och tänka på med. Något som många glömmer bort tydligen. Den vägen är mycket olycksdrabbad av fyllon och ouppmärksamma trafikanter.

Nåja, Jag läste på extra om detta med reseavdraget, det är ju bara ett hån mot skattebetalare som faktiskt måste köra och inte har andra möjligheter. Vi drar ändå in mer än avdraget ger tillbaka och jag anser att jag faktiskt lånar ut min bil den biten till arbetet. De får gärna ordna så att jag slipper göra det.

Lastbil kör på bred landsväg omgiven av träd, markerad som olycksdrabbat område.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Varför tycker du att någon annan ska betala dina arbetsresor?

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:

För att kommunen tar bort möjligheten att nyttja kollektivtrafiken. Den fanns, den togs bort, det finns möjlighet att stanna där och de har fått underlag.
Varför skall de bli dyrare för att vi skall kunna försörja oss och de drar in på välfärden vilket de gör i vår kommun ?
Ja man kan älta det hur länge som helst. Men de vill ju avbefolka landsbygden iallafall.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tja...jag betalar ju andra som inte jobbar...? Lika tokigt...

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
Jag och min fru har några hundra meter till järnvägen men sen stationen lades ner för trettio år sen på den lilla ort jag bor på så är tåg inget alternativ.

Bussar går men inte på tiders som passar mitt eller min frus arbeten. Cykla eller gå är heller inget alternativ då det är en dryg mil enkel resa. Vi har varsin bil för att det ska fungera.

Det var länge sen vi tröttnade på politikernas faiblesse för att pungslå bilisterna på pengar. Det mest rättvisa vore att bensinskatten sänktes till en anständig nivå.

Runt en mil är inte en orimligt cykelsträcka. Jag har tyvärr klart mer än så.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Verkligen!
En mil tar ungefär tjugofem minuter med lite motvind. Själv har jag slutat cykla de tre milen jag har till jobbet, inte för att det inte går, utan för att jag blivit lat och bekväm av mig.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.