useless useless skrev:
Det står på regeringens hemsida...

"De kommuner som omfattas av gruppen storstadskommuner enligt Tillväxtanalys indelning föreslås omfattas av den högre avståndsgränsen. Kommunerna är följande.

• Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.
  • Västra Götalands län: Göteborg, Lerum, Mölndal och Partille kommuner.
  • Skåne län: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp och Vellinge kommuner."
Noterar att Ekerö kommun inte finns med på listan. Det ser ut som på landet men delar ligger ju centralt, mer än Österåker tycker jag.

Hur man än utformar det går det inte att få det rättvist utan några hamnar på bidragssidan och ”grannen” som bor 1-200meter närmre samma arbetsplats blir utan……

Så varför inte skrota avdraget helt och låta alla få några kronor lägre skatt?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Noterar att Ekerö kommun inte finns med på listan. Det ser ut som på landet men delar ligger ju centralt, mer än Österåker tycker jag.
Rimligtvis är det ett fel i smst när man ser vilka andra kommuner som är med.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vet nån hur regeringen räknat på sina exempel? Tex ska Härnösand till Sundsvall ge 11800kr. Det skulle innebära att det är 11800/210/8=7 mil mellan de städerna. När jag tittar på maps är det drygt 5 mil.

Detta måste också innebära att det är hela längden man gör avdrag för. Man drar inte bort minimiavståndet. Så har man i storstadsregion 2,9mil så får man 0kr och om man har 3 mil så får man ca 5000kr.

Jag får inte heller ihop exemplen från presskonferensen. Man verkar ha avrundat ganska hårt till det nya förslagets fördel.
Mellan Sundsvall och Härnösand är det betydligt längre med tåg än med bil, men det borde vara kortaste vägen man ska räkna på.

useless useless skrev:
Jag får inte heller ihop exemplen från presskonferensen. Man verkar ha avrundat ganska hårt till det nya förslagets fördel.
Mellan Sundsvall och Härnösand är det betydligt längre med tåg än med bil, men det borde vara kortaste vägen man ska räkna på.
Den kortaste vägen med bil ska man räkna på. Källa: https://da.se/2021/12/nya-reseavdraget-blir-du-en-vinnare-eller-forlorare/

Den skattereduktion som nu föreslås är 50 öre per kilometer – eller fem kronor per mil. Den börjar gälla om avståndet för resan överstiger 30 kilometer enkel väg i storstadskommuner, och om den överstiger 15 kilometer i övriga kommuner, räknat på kortast möjliga körsträcka med bil mellan hemmet och arbetsplatsen.

Sen kanske man ska se förslaget som ett förslag som kan locka många röster men som efter valet kommer förhandlas bort och att tyvärr tack vare ANDRA partier så blir det inget av höjningarna...

Johanox1 Johanox1 skrev:
Vet nån hur regeringen räknat på sina exempel? Tex ska Härnösand till Sundsvall ge 11800kr. Det skulle innebära att det är 11800/210/8=7 mil mellan de städerna. När jag tittar på maps är det drygt 5 mil.

Detta måste också innebära att det är hela längden man gör avdrag för. Man drar inte bort minimiavståndet. Så har man i storstadsregion 2,9mil så får man 0kr och om man har 3 mil så får man ca 5000kr.
Du glömde räkna bort 1,5 mil.

Som några redan varit inne på så är det intressant att det går alldeles utmärkt att fuska med det nya reseavdraget också. Hur många dagar i veckan skall jag räkna med att jag är på jobbet? Arbetsgivaren låter mig själv välja vilka arbetsdagar jag skall vara där, men det finns ju inget som helst sätt för skattmasen att kontrollera om jag varit där eller inte. Har jag cyklat, kört bil eller åkt buss? Har jag hoppat sidledes på ett ben till jobbet? De har ingen aning.

Sedan måste jag än en gång ifrågasätta detta med att det är den kortaste vägen med bil som man skall välja (även om man i Malmö har en dom som säger att man har rätt till avdrag för ringleden och inte skall mäta genom centrum). Kortaste vägen med bil för mig innebär småvägar och en färja med köer, vilket gör att restiden blir väldigt lång. Kör jag en mil längre så får jag mycket kortare restider, samt att jag inte använder de kraftigt underdimensionerade vägar som går till/från färjan. De inblandande kommunerna och staten vill inte förbättra kapaciteten på vägarna och färjan för då ökar antalet som väljer den vägen, vilket man alltså inte vill. Dvs, staten och kommunerna vill att man kör runt...

J
Jag tycker det bara finns två rimliga sätt.

Antingen får ingen något bidrag alls och man får stå sitt kast om man bor långt från jobbet.

Eller får man som idag dra den faktiska kostnaden för sin resa givet att resesättet sparar en viss tid. Annars får man dra kostnaden för det billigaste resesättet (om som idag tidsvinsten mellan valt sätt och billigaste sätt är för liten).

Eftersom jag antar det som de vill komma åt är att det är svårt att kontrollera och ett stort godtycke och då det är enklare att mäta med en linjal på en karta. Så tycker jag första alternativet, inget avdrag för någon utan lägre skatt är bäst. Notera att jag själv som sagt bilpendlat många år så detta är inte det jag själv vinner mest på som jag tycker är rimligast.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Erkänn, du vill skrota förslaget av anledningen att du förlorar på det...
Som vanligt, nästan alla faller i den kategorin, bidrag och avdrag som gynnar en själv är ju såklart helt legitima, detsamma som gynnar någon annan är helt förkastligt. Bara att somna om.

harry73
Finns det ett sätt hur man ska mäta avståndet? Ska man mäta i en kartapplikation som googlemaps, hitta eller eniro? eller får man använda bilens avståndsmätare. Sedan är frågan hur noggrann man ska mäta. Är 29,9km 30 km eller ska det vara 29,999 km

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker nog att det är bättre att skrota systemet helt faktiskt och ge tillbaka pengarna till alla skattebetalare som kollektiv genom en sänkt skatt.

Så som avdraget är föreslaget så gynnar det arbetspendling mellan större städer. Exempelvis så skulle Uppsala-Stockholm bli väldigt gynnat. Men det är kanske det man vill? Det är dock inte det man säger...
Det är rätt, bort med reseavdrag, ränteavdrag och subventioner av kollektivtrafiken. Vissa undantag kanske behövs men de bör minimeras. Sedan bör man också se till så att inte alla myndigheter och företag hamnar i Stockholm och andra storstäder och hämma tillväxten av de kommuner där politikerna inte kan hålla fingrarna borta från exploatering av jordbruksmark.

Cheesen Cheesen skrev:
Tror inte för ett ögonblick att grundavdraget kommer att försvinna.
Grundavdraget är väl huvudmekanismen för att få progressivitet i skatteskalorna. Bättre än skattetabeller med en massa påbyggnader, avrundning till hela antal kronor etc vore att ta fram en analytisk skattefunktion med ett fåtal parametrar typ tak, golv, progressivitet, brytpunkter etc.

J JohanLun skrev:
Jag tycker det bara finns två rimliga sätt.

Antingen får ingen något bidrag alls och man får stå sitt kast om man bor långt från jobbet.

Eller får man som idag dra den faktiska kostnaden för sin resa givet att resesättet sparar en viss tid. Annars får man dra kostnaden för det billigaste resesättet (om som idag tiden mellan valt sätt och billigaste sätt är för stor).

Eftersom jag antar det som de vill komma åt är att det är svårt att kontrollera och ett stort godtycke och då det är enklare att mäta med en linjal på en karta. Så tycker jag första alternativet, inget avdrag för någon utan lägre skatt är bäst. Notera att jag själv som sagt bilpendlat många år så detta är inte det jag själv vinner mest på som jag tycker är rimligast.
Samma för mig, jag är en stor förlorare på att ta bort avdragen helt, jag förlorar mindre på det nya förslaget. Jag har stor fuskpotential också då min arbetsgivare inte kräver att jag är på plats. Men istället för att hitta på något så här vansinnigt så är det bättre att ta bort reseavdraget helt, eller så skall det vara kopplat till de verkliga kostnaderna. Detta förslag är verkligen det sämsta alternativet av dem alla.

harry73 harry73 skrev:
Finns det ett sätt hur man ska mäta avståndet? Ska man mäta i en kartapplikation som googlemaps, hitta eller eniro? eller får man använda bilens avståndsmätare. Sedan är frågan hur noggrann man ska mäta. Är 29,9km 30 km eller ska det vara 29,999 km
Google maps m.fl. fungerar som verktyg om den kortaste vägen väljs (hos mig så väljer inte Google Maps eller någon av de andra den kortaste vägen, men den skall räknas ändå).

Avrundningen är upp till dig att motivera den dag då skattemyndigheten frågar, du kommer inte att få några straffavgifter utan blir bara återbetalningsskyldig på skillnaden (om det inte är uppenbart att du aktivt ljugit, då kan du straffas). I mitt fall så kan jag använda den längre sträckan till mitt arbete om jag vill, den dag skattemyndigheten frågar (om de frågar) så blir jag återbetalningsskyldig. Det är här som svagheten i dagens system ligger, det är nästan ingen som kontrolleras och många "fuskar". Samma sak rörande om man har kollektivtrafik som fungerar tillräckligt bra, eller om man tjänar en timme per riktning på att ta bilen. Flera av mina grannar kör MC men gör avdrag för bil osv osv.

Dessutom, varför skall jag ha rätt till samma avdrag när jag kör på el i min bil? Grannens MC ger ju inte samma rätt till avdrag, men den är dyrare per mil att köra...

Så det är nog bäst att ta bort reseavdragen helt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.