Mikael_L Mikael_L skrev:
Erkänn, du vill skrota förslaget av anledningen att du förlorar på det...
Jag håller egentligen också med Pacman42 här. Hellre skrota det helt.

Det största problemet med dessa avdrag är att det skapar mer resor och trafik. Resor som egentligen är onödiga, skapar utsläpp, dödar tid, tvingar fram en massa vägar och räls, buller, olyckor mm mm. Moroten borde snarare vara att folk bör jobba så nära hemmet som möjligt. Vad är det för mening med att en person här i byn kör 4 mil bort och jobbar som förskolelärare när en person i DEN byn kör 4 mil till en annan ort och jobbar som förskolelärare. Varje dag försvinner 8 mil, en jäkla massa pengar och tid helt i onödan.

Jovisst, alla är vi så förbannat uniiiika så vi är helt oumbärliga på just vår arbetsplats 4 mil bort.

Nä, ta bort undre gränsen helt i så fall! Avdrag för alla för att man har kostnad för att ta sig till sitt arbete. Lägg till att arbetsgivaren i redovisningen till skatteverket skickar med uppgift om arbetsadress så kan avdraget trilla in automatiskt i deklarationen (i relation till vart man är skriven). Eller skippa det helt, lägg pengarna man inte betalar ut plus miljonerna man slipper lägga på hantering och utredningar på ett nytt jobbskatteavdrag som träffar samma målgrupp.

Men det är klart, då får man inte omfördela en stor mängd pengar till et specifik grupp människor som kanske blir så glada för en peng att de röstar rött nästa gång.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Tror inte för ett ögonblick att grundavdraget kommer att försvinna.
Ett grundavdrag är inbakat i det nya systemet i och med att man ska räkna bort 30 eller 60 km om dagen beroende på vart man bor.
 
Jag drog iväg ett mail med några räkneexempel på hur korkat detta är till Moderaterna. Inte för att det är mitt parti, men det är väl de som har störst chans att stoppa vansinnet.
 
Miljömässigt är det klart bättre än det befintliga. Även fördelningsmässigt är det bättre då de som har det sämre ställt i större utsträckning åker kollektivt.

Jag gynnas dock inte då jag får avdrag i det nuvarande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Miljömässigt är det klart bättre än det befintliga. Även fördelningsmässigt är det bättre då de som har det sämre ställt i större utsträckning åker kollektivt.

Jag gynnas dock inte då jag får avdrag i det nuvarande.
Nja, fördelningsmässigt är det nya förslaget tveksamt då det missgynnar de som saknar kollektivtrafik
 
Ja, du kan säkerligen hitta någon låginkomsttagare som missgynnas. Men generellt trir jag att det är bättre fördelningspolitiskt. Det nuvarande ger dessutom mer pengar till höginkomsttagare för samma resa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du kan säkerligen hitta någon låginkomsttagare som missgynnas. Men generellt trir jag att det är bättre fördelningspolitiskt. Det nuvarande ger dessutom mer pengar till höginkomsttagare för samma resa.
De som gynnas mest av det nya systemet är de som med tåg pendlar mellan städerna i Mälarregionen och Göteborgsregionen (samt till viss del i Malmöregionen). Där hittar du många regionpolitiker, högre kommunala tjänstemän och företagsledare. Det finns även många andra relativt högavlönade som gör dessa resor, det är däremot inte så vanliga resor bland lågavlönade. Dessa tågresor är betydligt mycket billigare än det reseavdrag man får för dem, många gånger kan man få mellan 5-10 tusen kronor mer i reseavdrag än vad resorna kostar. Det är dessutom ofta snabba tåg som ger restider som är kortare än vad många har inom en stad...
 
J
Hur blir det för de som kommer få jobba på distans? Är det avståndet till jobbet, vare sig man åker eller inte, som är intressant?

Med tanke på återbäring på el och för bilägare så verkar det nya vara halvkomplicerade men "fasta" återbäringar.

Nästa år kanske vi kan få en vedåterbäring för alla som har en öppen spis. 1000 kr per år för att veden blir dyrare.

På ett sätt kan jag tycka att reseavdraget kunde skrotas, vi väljer ju fritt var vi bor och var vi arbetar. Jag har största delen av mitt arbetsliv bilpendlat runt 5 mil. Det har kostat mig och miljön massor. Om jag inte fått göra avdraget kanske jag gjort ett annat val så att jag undvikt att behöva köra bil. Jag hade ju även vunnit massor av tid på det.

Det som talar mot det är ju att då vissa inte skulle ta ett jobb för det "kostar för mycket". Men kanske är felet att skatten är för hög och bidragen för frikostiga? Om skatten vore lägre och bidragen lägre skulle det löna sig att ta ett jobb dit man får pendla alternativt flytta dit jobbet ligger.

Först samlar man in massor av pengar på bensinskatt, elskatt, trängselskatt osv. Sen delar man ut pengar baserat på andra diffusa premisser inte kopplade till vilka utgifter man har. Men, återigen, det är väl bara att finna sig i reglerna och optimera och anpassa sig om man har möjlighet...
 
  • Gilla
Mangan13 och 1 till
  • Laddar…
C
Jag tycker att i detta förslags anda vore fint om man kunde få ROT-avdrag för eget ROT-arbete.

Jag menar, det som borde räknas är väl egentligen vilket arbete som utförts och inte hur mycket det kostat?
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tycker att i detta förslags anda vore fint om man kunde få ROT-avdrag för eget ROT-arbete.

Jag menar, det som borde räknas är väl egentligen vilket arbete som utförts och inte hur mycket det kostat?
Och RUT.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur blir det för de som kommer få jobba på distans? Är det avståndet till jobbet, vare sig man åker eller inte, som är intressant?
Hörs på namnet "reseavdrag" men det finns säkerligen en och annan som kommer att yrka avdrag utan att rest en meter till jobbet. Det är dock samma idag att avdrag kan göras utan att det är berättigat.
 
J JohanLun skrev:
Hur blir det för de som kommer få jobba på distans? Är det avståndet till jobbet, vare sig man åker eller inte, som är intressant?
Jag gissar att det är exakt samma regler som idag? Dvs man får betalt för det antal dagar man har åkt till jobbet.
 
Hur definieras storstad resp glesbygd?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Hur definieras storstad resp glesbygd?
Det står på regeringens hemsida...

"De kommuner som omfattas av gruppen storstadskommuner enligt Tillväxtanalys indelning föreslås omfattas av den högre avståndsgränsen. Kommunerna är följande.

  • Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.
  • Västra Götalands län: Göteborg, Lerum, Mölndal och Partille kommuner.
  • Skåne län: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp och Vellinge kommuner."
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.
F*n.....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.