49 280 läst ·
480 svar
49k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Eftersom det är valår kommer det sockras på....useless skrev:
Med dagens system får ekaa88 dra av 50 000:- (15 mil * 220 dagar per år *18:50 minus 11 000:- ). Med 52% marginalskatt får han då tillbaks ca 26 000:- i skatteåterbäring beroende på den exakta skattesatsen. Om Ekaa88 inte har så låg lön och bara betalar kommunalskatt får han tillbaks ca 15 000:- beroende på skattesatsen.
Med det nya systemet får ekaa88 en skattereduktion på 13 200:- (12 mil * 220 dagar * 5:- )
Nej, jag får inget avdrag för bil idag om jag har en fungerande kollektivtrafik. Nu har jag ingen fungerande kollektivtrafik, vilket gör att jag får avdrag för bil.D Daniel 109 skrev:
Jag får personligen ett kraftigt minskat avdrag då jag har rätt att göra reseavdrag för trängselskatt idag, Bara där förlorar jag över 3000kr per år.
Fortfarande bara 21100kr jämfört med 26000kr. Var de inte de på landsbygden som skulle gynnas av det nya reseavdraget?K Kane skrev:
Jag hävdar ännu en gång att det är de som har kollektivtrafik som gynnas, det är inte så vanligt på landsbygden...
Det är ju också det som är meningen.pacman42 skrev:
"De som gynnas mest är de som nyttjar relativt billiga färdmedel som kollektivtrafik och samåkning. Detta kan även leda till fler arbetsresor med kollektivtrafik vilket skulle minska utsläppen av växthusgaser."
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/03/ett-nytt-och-forenklat-reseavdrag/
Hade jag bott på landsbygden hade jag gynnats då gränsen där är 15 km, medan det i storstad är 30 km och jag har däremellan. Så jag får ingenting medan ”jag” på landsbygden hade fått göra avdrag.pacman42 skrev:
Detta är bara en av flera parametrar, precis som maxavståndet och avdrag per km.
Det går ju inte att göra en förändring utan att några får mer och andra får mindre. Eller jo det går ju att höja för alla eller minska för alla eller ta bort det helt och hållet.
Sedan vet jag inte varför landsbygden ska gynnas speciellt, det borde bero på förutsättningarna som kan vara bra eller dåliga oavsett landsbygd eller storstad. Vilka förutsättningarna ska vara kan ältas länge, men detta ser enligt mig ut att vara näst bäst efter att skrota hela systemet. Men politikerna kanske har sagt så, och i viss mån stämmer det ju enligt ovan, men det kanske bara är floskler att påstå det.
Nu var det ju landsbygden som skulle gynnas enligt uttalandet häromdagen...useless skrev:
Jag bor på landsbygden och jag är en vinnare. Idag åker jag kollektivt för ganska exakt 11 000:- per år, så efter grundavdraget får jag 0:-. Med det nya förslaget får jag en skattereduktion på ca 8 000:- och höjer man beloppet till 8 kronor milen landar det på 12 000:- per år.
Men de som bor på landsbygden och inte har tillgång till kollektivtrafik är definitivt förlorare. Visst, räknar man snällt (som regeringen har gjort i pressmaterialet) med så låg skattesats som möjligt så hamnar den nya reduktionen i bästa fall i nivå med nuvarande skatteåterbäring.
Men de som bor på landsbygden och inte har tillgång till kollektivtrafik är definitivt förlorare. Visst, räknar man snällt (som regeringen har gjort i pressmaterialet) med så låg skattesats som möjligt så hamnar den nya reduktionen i bästa fall i nivå med nuvarande skatteåterbäring.
Jag tycker nog att det är bättre att skrota systemet helt faktiskt och ge tillbaka pengarna till alla skattebetalare som kollektiv genom en sänkt skatt.P Pin skrev:Hade jag bott på landsbygden hade jag gynnats då gränsen där är 15 km, medan det i storstad är 30 km och jag har däremellan. Så jag får ingenting medan ”jag” på landsbygden hade fått göra avdrag.
Detta är bara en av flera parametrar, precis som maxavståndet och avdrag per km.
Det går ju inte att göra en förändring utan att några får mer och andra får mindre. Eller jo det går ju att höja för alla eller minska för alla eller ta bort det helt och hållet.
Sedan vet jag inte varför landsbygden ska gynnas speciellt, det borde bero på förutsättningarna som kan vara bra eller dåliga oavsett landsbygd eller storstad. Vilka förutsättningarna ska vara kan ältas länge, men detta ser enligt mig ut att vara näst bäst efter att skrota hela systemet. Men politikerna kanske har sagt så, och i viss mån stämmer det ju enligt ovan, men det kanske bara är floskler att påstå det.
Så som avdraget är föreslaget så gynnar det arbetspendling mellan större städer. Exempelvis så skulle Uppsala-Stockholm bli väldigt gynnat. Men det är kanske det man vill? Det är dock inte det man säger...
Bra för dig att du har kollektivtrafik där du bor, trots landsbygd. Det är dock inte normen.useless skrev:
Jag kollade upp hur stor del av min bussbiljett (som alltså är 14km bort) som den nya reseersättningen skulle betala, det är mindre än hälften. Dessutom så måste jag alltså ta mig till bussen.
Det finns en orsak till att man idag får betalt utifrån den verkliga kostnaden.
Det finns en orsak till att man idag får betalt utifrån den verkliga kostnaden.
Tror inte för ett ögonblick att grundavdraget kommer att försvinna.useless skrev:
Jag bor på landsbygden och jag är en vinnare. Idag åker jag kollektivt för ganska exakt 11 000:- per år, så efter grundavdraget får jag 0:-. Med det nya förslaget får jag en skattereduktion på ca 8 000:- och höjer man beloppet till 8 kronor milen landar det på 12 000:- per år.
Jag är emot alla former av avdrag. Det blir ett enormt fuskande och totalt orättvist då det blir olika dyrt att köra bil. Beroende på vem du är. Alla ska betala lika mycket för sitt drivmedel!
Jag förlorar ännu mer på att skrota det. Jag vill skota det för att det blir ännu mer orättvist än det nu gällande reseavdraget. Man kan ifrågasätta nyttan av reseavdraget så som det ser ut idag, men detta blir ännu sämre!Mikael_L skrev:
De största förlorarna är nog de som pendlar längre sträckor i Norrland, det är många som pendlar mellan de större städerna där (eller från skogarna in till städerna) för att kunna ta ett jobb på en angränsande industri, eller på ett annat sjukhus. Arbetsmarknaden i norra Sverige kommer att bli mycket mindre med detta reseavdraget.
Avdraget ingår redan i förslaget. På detta sätt så får alla lika mycket ersättning oavsett om man har hög eller låg marginalskatt. Detta gör att alla som betalar statlig skatt blir stora förlorare på detta förslaget. Det handlar därmed om någonstans runt 20-25% av befolkningen som får möjlighet till ett reseavdrag som inte matchas mot skattesatsen de betalar. Dessa får alltså en höjd skatt med det nya reseavdraget. Detta kan man tycka är rättvist då man har samma kostnader oavsett hur hög lön man har, men det går definitivt emot grunderna i skattesystemet. Tanken är ju att man skall kunna ta ett jobb med högre lön längre bort.Cheesen skrev:
En annan grupp som pga reseavdraget får höjd skatt är de som idag har rätt till reseavdrag pga exempelvis obekväma arbetstider, dvs de som inte har kollektivtrafik då den är anpassad efter rusningstrafik. Jag känner flera som idag har rätt till reseavdrag för att de arbetar skiftgång eller natt på sjukhus och fabriker, men som kommer att bli av med sina reseavdrag pga de nya reglerna (kortare än tre mil enkel väg inom storstadsområdet).
Stora vinnare är också de som bor precis invid gränsen till storstadsområdet, jag har en arbetskamrat som har gångavstånd över gränsen och enbart betalar den lägre kollektivtrafiktaxan, men som får ersättning motsvarande grannkommunen. De hade väldigt bra förutsättningar redan innan, nu får de dessutom reseavdrag också.
Och som jag redan har sagt, de största vinnarna är de som pendlar mellan säder i södra Sverige där det finns bra kollektivtrafik. De får i många fall betalt för att resa. Exempelvis så går man ca 8000kr i vinst per år på att åka med pendeltåget mellan Vänersborg och Göteborg (förr gick man efter reseavdrag back runt 4800kr, beroende på skattesats mm). Det är en restid på ca 55 minuter, dvs samma restid jag har med bil till mitt jobb. Det är ett rent slöseri med samhällets resurser att sponsra detta! Jag förstår faktiskt inte varför samhället skall betala ut mer pengar i reseavdrag till folk än vad resorna kostar!
Det är valår och (s) gillar att spendera andras pengar om de tror att det ökar deras chanser att behålla maktenpacman42 skrev: