P Pin skrev:
Men har alla målvakter tillräckligt många barn eller släktingar?
De har ju kriminellas barn att skriva dem på bland annat.

pacman42 pacman42 skrev:
Självklart. Jag gör så med en bil till min dotter.
Bidragsoptimering, det är väl precis vad (s) vill att folk ska ägna sig åt.
Kan man inte hålla folket nöjt med bröd och skådespel får man tydligen ta till bidrag till bilägare när det är valår.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Min dotter är så förbannad över idiotin och hon tillhör ändå de som skall vara kommunister i denna fasen av livet

• Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Vi som har fler bilar, får vi då 1000kr/bil tro, då får jag nästan en hel tank och 500 kronor att investera i annat spännande....
Nopp. Max en bil/person och max 2 bilar/hushåll..

G Gabbe1 skrev:
Jag lyckas inte hitta någon information kring vilka de tre stödområdena är som ska få ytterligare 500kr i "bilägarkompensation". Någon som vet?
Skärmdump av Sveriges regionalstödskarta med listor över stödområden och kommuner 2022–2027.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Och nu kom regeringens förslag som är identiskt med det vi diskuterat ovan.

Det kommer dock ett tillägg senare i år:
Regeringen kommer dock att senare i år att lägga fram ett förslag om att höja skattereduktionen till åtta kronor milen och avståndsgränsen till 12 mil. Det innebär att det nya reseavdraget beräknas bli 4,1 miljarder kronor dyrare för staten än dagens system.
Redan med de ersättningar som diskuteras idag så kan man alltså gå med vinst på att åka kollektivt till jobbet och med tilläggsförslaget så kommer ännu fler att få mer betalt än vad jobbresorna kostar. De stora vinnarna är de som pendlar mellan större städer där det finns bra kollektivtrafik med hög hastighet. Förlorarna är de som kör bil på landsbygden. Dvs precis tvärtom mot vad regeringen hävdar...

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Dags att se sig om efter nytt arbete då jag pendlar 15mil om dagen ToR.... Synd

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
A
G ekaa88 skrev:
Dags att se sig om efter nytt arbete då jag pendlar 15mil om dagen ToR.... Synd
Åtskilliga har redan gjort detta eller bara sagt upp sig...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag gillar mitt jobb så fruktansvärt så det bär emot oerhört men dags att se om sitt hus helt klart.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu hänger jag inte med. Förslaget innebär höjning till motsv. 25 kr/mil och max 16 mil t.o.r.

[länk]
Vad jämför du med då? Det finns ett förslag som är en rejäl försämring, regeringen förbättrar nu det förslaget en aning, men det är fortfarande en rejäl försämring för många. Men det är även en förbättring för andra.

Det stora problemet är att hela reformen bygger på att alla skall få samma avdrag, oavsett de verkliga kostnaderna. Det gör att vissa gynnas kraftigt, medan andra missgynnas kraftigt.

Exempelvis jag behöver åka bil i 14km för att ta mig till kollektivtrafik som passar arbetstiderna. Jag missgynnas då genom att jag antingen måste åka bil och betala trängselskatt som inte är avdragsgill, eller genom att jag måste åka både bil och betala för kollektivtrafiken. Åker jag 21km med bil till kollektivtrafiken så halveras dessutom kostnaden för densamma, men då är jag ju nästan framme vid jobbet om jag hade kört den genaste vägen.

Reseavdrag som inte tar hänsyn till de verkliga kostnaderna är värdelöst. Då kan man skippa reseavdrag en helt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fördelen är ju att man inte får mer pengar för att man väljer det minst miljövänliga alternativet. Det gör sannolikt att fler cyklar, åker kollektivt eller samåker än med nuvarande system.

• Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jämför du med då? Det finns ett förslag som är en rejäl försämring, regeringen förbättrar nu det förslaget en aning, men det är fortfarande en rejäl försämring för många. Men det är även en förbättring för andra.

Det stora problemet är att hela reformen bygger på att alla skall få samma avdrag, oavsett de verkliga kostnaderna. Det gör att vissa gynnas kraftigt, medan andra missgynnas kraftigt.

Exempelvis jag behöver åka bil i 14km för att ta mig till kollektivtrafik som passar arbetstiderna. Jag missgynnas då genom att jag antingen måste åka bil och betala trängselskatt som inte är avdragsgill, eller genom att jag måste åka både bil och betala för kollektivtrafiken. Åker jag 21km med bil till kollektivtrafiken så halveras dessutom kostnaden för densamma, men då är jag ju nästan framme vid jobbet om jag hade kört den genaste vägen.

Reseavdrag som inte tar hänsyn till de verkliga kostnaderna är värdelöst. Då kan man skippa reseavdrag en helt.
25 kr/mil vs dagens 18,50 kr/mil. Nu var ju min fråga/påstående riktat till @ekaa88 som har 15 mil t.o.r., inte om avdraget generellt.

Riktigt bra förslag. Mycket enklare med ett system som baseras på avstånd till arbetet. Krångel och byråkrati har vi tillräckligt av så att man för en gångs skull förenklar regelverket känns välkommet.
Nu blir det också svårare att fuska. Reseavdraget är ett av de avdrag som det fuskas mest med.

K Kane skrev:
Nu hänger jag inte med. Förslaget innebär höjning till motsv. 25 kr/mil och max 16 mil t.o.r.

[länk]
Med dagens system får ekaa88 dra av 50 000:- (15 mil * 220 dagar per år *18:50 minus 11 000:- ). Med 52% marginalskatt får han då tillbaks ca 26 000:- i skatteåterbäring beroende på den exakta skattesatsen. Om Ekaa88 inte har så låg lön och bara betalar kommunalskatt får han tillbaks ca 15 000:- beroende på skattesatsen.

Med det nya systemet får ekaa88 en skattereduktion på 13 200:- (12 mil * 220 dagar * 5:- )

• Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.